Sdružení silničních dopravců Česmad upozorňuje, že výpadek v její výrobě, daný zejména extrémně vysokými cenami zemního plynu, může opravdu přivodit ekonomický kolaps Slovenska. Největším evropským výrobcem močovinového přípravku AdBlue je totiž slovenský podnik Duslo Šaľa. Ten patří do českého holdingu Agrofert, tedy do svěřenských fondů českého premiéra Andreje Babiše.
Duslo kvůli vysokým cenám plynu nyní omezuje výrobu AdBlue na technické minimum. Duslo Šaľa nyní nevylučuje, že výrobu zcela zastaví, pokud se ceny plynu nevrátí do normálu. Polský výrobce téhož přípravku, jejž používají moderní naftové motory aut a zejména kamionů s normou Euro 6 a vyšší, už svoji výrobu nedávno zcela přerušil.
Nedostatek močoviny a přípravku AdBlue představuje značný problém zejména pro provozovatele nákladní přepravy, a to jak na Slovensku, tak v Česku, vlastně v celé Evropě. Nákladní vozy spotřebují mnohonásobně větší objem přípravku než osobní auta.
Pravděpodobnost přerušení výroby v podniku Duslo Šaľa ovlivňují v tuto chvíli tedy zejména dvě věci. To, jak se v Evropě bude v nejbližší době vyvíjet počasí, a neméně podstatně to, kolik plynu přiteče na starý kontinent z Ruska. Čím chladnější počasí v Evropě v nadcházejících dnech a týdnech bude a čím skromnější budou ruské dodávky, tím vyšší je pravděpodobnost delšího výpadku v produkci močoviny i přípravku AdBlue.
Lze přepokládat, že někteří z výrobců močoviny a AdBlue, stejně jako nákladní přepravci, nyní napjatě, jako na smilování, čekají na možný pokles cen velkoobchodně prodávaných energií. Pokles by kromě navýšení dodávek z Ruska mohlo přinést také oteplení.
V tomto týdnu by podle meteorologické předpovědi měly teploty napříč Evropou – v Londýně, Paříži či Berlíně – stoupat až nad 20 stupňů Celsia. Poměrně teplé počasí by pak mělo vydržet i ve zbytku října. Pokud předpověď vyjde, nadějeme se zřejmě i citelného poklesu velkoobchodních cen plynu, což taktéž sníží pravděpodobnost kolapsu evropské výroby močoviny i nákladní dopravy.
Autor je hlavní ekonom Trinity Bank a člen Národní ekonomické rady vlády (NERV)
(Redakčně upraveno)
sokolíku to je nářez co
Proč mám pocit, že tu mají novináři radost z problémů Babišových firem, vždyť je to hloupé, ve skutečnosti mají radost z toho, že budeme mít méně peněz ve státní kase a budeme chudší všichni.
To je jen pomsta bureše za prohrané volby
Nahoru ceny vyletí okamžitě, ale doufat, že v průběhu jednoho měsíce kvůli vývoji počasí klesnou ceny plynu více, než jenom symbolicky, mi připadá jako přehnaný optimismus.
ten závěr panu expertovi opravdu nevyšel
Nějak to nechápu . Odbyt přeci maji zajistěn a určitě i s vyšší cenou kam můžou promítnout zvýšenné ceny nákladů . Jezdit se musí . A oni přestávají vyrábět? To mi moje hlava nebere ….
Mě to hlava bere, dle vaší úvahy by se prostě všichni měli smířit s tím jak ceny rostou, prostě zaplatit a hned své výrobky taky zdražit. Takový postup vede do pekel. Nezlevníš, nekoupím a když nekoupí nikdo, nakonec nezbyde než slevit.
Dnes jsem si to zažil sám. 3 týdny zpět 9,50Kč, 2 týdny zpět 16,- Kč, dnes jsem musel dotankovat 29,90 Kč/l.
Inu, co čekáte? Vrátíme se ke koním a suchým záchodům, králíkům v králíkárnách a políčkům s bramborami a pátku v chlívku. Já to zažil. Bylo to romantické…Bohužel již velká část české půdy není česká. A sele neseženete. Doporučil bych lidem z paneláků, aby přiložili ruku k dílu a vzpomněli si na své vesnické příbuzné. Vlastně problém. Lidé z vesnic jsou v těch panelácích….. Jen tak dál. Chudáci naše děti.
Cože?Plyn z nepřátelského Ruska?Kde je naše hrdost?Méli bychom přece na Rusa uvalit sankce a nic od něho nekoupit!To je ta jediná správná politika!S USA a v EU na věčné časy a nikdy jinak!Oni nám přece ve všem pomohou,jako vždy v minulosti!
Dnes 19.10. D1 Km 249 Euro oil cena Ad blue 69,90 Kč/1L co dodat…..
To je masakr…!
System se dá oblbnout tím,že se dolije destlovana voda.