115 let automobilů z Mladé Boleslavi: Laurin & Klement Voiturette A představena roku 1905

Společnost Škoda Auto si letos připomíná výročí 115 let od zahájení výroby osobních automobilů v Mladé Boleslavi. První vůz Laurin & Klement Voiturette A se veřejnosti představil na sklonku prosince 1905 a navázal na dosavadní úspěšnou výrobu jízdních kol a motocyklů. Během následujících 115 let představila tradiční česká značka řadu dalších významných inovací. Aktuálně produkuje deset modelových řad automobilů.
Před 115 lety odstartovala v Mladé Boleslavi výroba automobilů. Prvním z nich byl Laurin & Klement Voiturette A vyrobený ve 44 kusech. Jeho nejmodernějším následníkem je elektrická Škoda Enyaq iV. Foto: Škoda Auto

Tradice výroby automobilů v Mladé Boleslavi se odvíjí již 115 let. Úspěšný český podnik, jehož základy položili před vánočními svátky roku 1895 společníci Václav Klement a Václav Laurin, prochází od samého počátku velmi dynamickým vývojem.

Krátce po zahájení provozu opravny bicyklů byla zahájena výroba vlastních jízdních kol Slavia, již 18. listopadu 1899 jejich širokou nabídku doplnily motocykly původní avantgardní koncepce s benzinovými jednoválci ve spodní části rámu. Brzy je doplnily jedny z prvních vidlicových dvouválců a řadových motocyklových čtyřválců na světě, obliba strojů Laurin & Klement u zákazníků rostla a přibývalo významných sportovních úspěchů.

Deset let své existence oslavila česká značka Laurin & Klement v roce 1905 ve velkém stylu. Kvůli uvolnění výrobních kapacit pro motorová vozidla ukončila produkci jízdních kol a zároveň podstatně zvětšila výrobní plochu: Na ploše 9500 metrů čtverečních pracovalo již 355 zaměstnanců a 206 obráběcích strojů.

Kromě standardních dřevěných loukotí a špic mohli zákazníci zvolit drátová kola. Na výběr bylo mezi dvojicí dělených sedadel či společnou lavicí s navazujícím prostorem pro zavazadla. Výbava na přání zahrnovala osvětlení či střechu. Reprofoto: Škoda Auto

Zásadní novinkou však byl automobil Laurin & Klement Voiturette A, výsledek více než pětiletého vývoje – vlastní konstrukce a výroby byly všechny hlavní komponenty vozidla. Vůz nejprve poodhalil článek vídeňského týdeníku Allgemeine Automobil-Zeitung (44. číslo z 29. října 1905), představující prototyp „voiturette“. Šlo o francouzský výraz pro automobil nižší váhové kategorie, doslova „vozík“.

Praktický, pohodlný a levný vůz

Detailně vůz L&K Voiturette A veřejnosti představil redaktor českého týdeníku Sport a hry Vilém Heinz. Stalo se tak před 115 lety, ve středu 27. prosince 1905. Novince z Mladé Boleslavi věnoval obálku a článek s titulkem „Demokratický automobil“.

Renomovaný autor konstatoval: „Voituretta Laurin a Klement není povrchní konstrukce (…) Vzhled její jest jedním slovem hezoučký, linie elegantní (…) Jest to dokonalý automobil o 2 místech (…) Rychlost může býti regulována od 5 – 45 km/h (maximální rychlost přístupná rakouským automob. řádem); převody (rychlosti) jsou tak voleny, že možno vyjeti i stoupání 20 %.“ Podle Heinze šlo o „automobil praktický, pohodlný a levný.“

Novinku z Mladé Boleslavi ve finální podobě představil český týdeník Sport a hry č. 47 ze středy 27. prosince 1905. Do provozu byl vůz úředně schválen 18. ledna 1906. Reprofoto: Škoda Auto

Model Laurin & Klement Voiturette A byl úředně schválen do provozu 18. ledna 1906 a 15. dubna představen na pražském autosalonu. Kromě své vyspělé konstrukce, kvality dílenského zpracování a vkusného designu vynikal také praktičností a příznivým poměrem cena/výkon. Základní provedení stálo 3600 korun, dělník v automobilce tehdy vydělával průměrně dvě koruny denně. Benzín, tehdy prodávaný na kilogramy v Čechách přišel na 66 haléřů, tedy o něco více, než litr plzeňského piva.

Robustní technika pro každodenní provoz

Základ vozu L&K Voiturette A tvořil žebřinový rám a dvě tuhé nápravy s listovými pery. Na vpředu umístěný kapalinou chlazený motor V2/55° objemu 1005 cm3 a výkonu 7 k (5,2 kW) navazovala kuželová spojka s koženým obložením a třístupňová přímo řazená převodovka. Zadní kola poháněl u většiny vyrobených voiturett kardanový hřídel, na přání řetězy. Jen asi pětimetrákový obratný automobil zastavilo sešlápnutí pedálu brzdy působící na buben za převodovkou a zatažení za páku, spojenou s bubny zadních kol.

Kromě standardních dřevěných loukotí a špic mohli zákazníci zvolit drátová kola. Na výběr bylo mezi dvojicí dělených sedadel či společnou lavicí s navazujícím prostorem pro zavazadla. Výbava na přání zahrnovala osvětlení či střechu.

V období 1905–1907 vzniklo nejméně 44 automobilů Laurin & Klement Voiturette A, z nichž se dochovalo pět originálních exemplářů. Jeden z nich tvoří součást stálé expozice Škoda Muzea v Mladé Boleslavi. Foto: Škoda Auto

Základní nabídka barev obsahovala červenou, zelenou, modrou a pro frankofonní oblast také šedou, za příplatek ve výši 50 korun bylo možné zvolit bílou. V období 1905–1907 vzniklo nejméně 44 automobilů Laurin & Klement Voiturette A, z nichž se dochovalo pět originálních exemplářů. Jeden z nich tvoří součást stálé expozice Škoda Muzea v Mladé Boleslavi.

Vůz L&K Voiturette A položil pevné základy dynamického rozvoje české značky, jen v období 1906–1914 vzrostl prodej automobilů Laurin & Klement více než dvacetinásobně. Nabídka sahala od dvouválcových modelů po řadový osmiválec typu FF (1907), zahrnovala bezpočet osobních i užitkových provedení a také velmi úspěšné závodní speciály.

Značka L&K se vypracovala na největší automobilku Rakouska-Uherska a již před první světovou válkou úspěšně oslovovala zákazníky na desítkách trhů všech tehdy obydlených kontinentů.

1925: Nový název, nové možnosti

Od roku 1925, po vstupu silného strategického partnera, nese její produkce označení Škoda a světoznámé logo s okřídleným šípem. Z dalších milníků rozvoje společnosti připomeňme přechod od relativně malých sérií produktů k efektivní pásové výrobě (1929), významný krok vpřed představovala i zcela nová generace avantgardně řešených vozů Škoda s páteřovým rámem podvozku a nezávislým zavěšením kol (1934). O návrat mladoboleslavské značky na pozici domácí automobilové jedničky (1936) se zasloužily modely jako Škoda Popular, Rapid či Superb.

PSALI JSME:
Zemřel Jan Vrba, bývalý ministr průmyslu

Po druhé světové válce došlo k zestátnění podniku, od 1. ledna 1946 známého jako AZNP (Automobilové závody národní podnik). Rozvoj české automobilky pokračoval i ve složitých ekonomických a politických podmínkách socialismu. K zásadním technologickým změnám patřil přechod od karoserií s výdřevou k celokovovému řešení (1952), otevírajícímu cestu ke skutečně velkosériové produkci.

Na slavnou éru populárních vozů Škoda 440 „Spartak“, Octavia a Felicia v roce 1964 navázal jeden z nejmodernějších evropských vozů litrové třídy: Škoda 1000 MB se samonosnou karoserií a motorem vzadu. Produkce moderní mladoboleslavské továrny brzy překonala magickou hranici sto tisíc ročně vyrobených kusů. Další revoluční změny přinesl rok 1987, kdy se představila nadčasově řešená Škoda Favorit s motorem vpředu a pohonem předních kol.

Součástí koncernu Volkswagen

Automobilka Škoda se v roce 1991 stala součástí nadnárodního koncernu Volkswagen a během následujících tří dekád vyrostla z lokálního producenta necelých 200 000 vozů jediné modelové řady ročně v globálně aktivní společnost, která v roce 2019 dodala zákazníkům 1,24 milionu automobilů.

V letošním roce, kdy si Škoda Auto připomíná 125 let od položení základů firmy a 115 let od zahájení výroby osobních vozů, nabízí deset modelových řad, včetně hybridních a ryze elektrických vozidel. Novinka Škoda Enyaq iV vzniká v Mladé Boleslavi, kde se nachází nejen hlavní výrobní závod a vývojové centrum, ale také centrála společnosti – stejně jako v éře prvního automobilu Laurin & Klement Voiturette A.

PSALI JSME:
High-tech továrna na úpatí Krkonoš

Zavřít reklamu ×
  1. Tak a ted jeste aby autor( diletant) zjistil, ze to neni 115, ale 125let. Ale jinak psat clanky muze samozřejmě kdejaky cicmunda.

    • Kdejaký čičmunda taky neumí číst články, že? Kdyby totiž pořádně četl, zjistil by, že se v článku píše o prvním vyrobeném automobilu a to bylo v roce 1905. 2020 mínus 1905 je právě těch 115 let.
      Redakce

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Motorismus

Škodovka ukázala elektrický městský crossover Epiq

Největší tuzemská automobilka, Škoda Auto, spadající do německého koncernu Volkswagen, odtajnila v pátek jméno svého elektrického městského crossoveru, a to společně s designovou studií nabízející první pohled na …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Jaká je budoucnost výškových dřevostaveb v Česku?

Analýza
V České republice stále platí zastaralá norma omezující výšku dřevostaveb na devět, respektive dvanáct metrů. Legislativa by se však měla brzy změnit. S ohledem na nespornou ekonomickou výnosnost projektů chtějí developeři stavět minimálně osmipatrové stavby (22,5 m), s výhledem do budoucna až osmdesátimetrové projekty, a to tzv. inženýrským způsobem.