Sběratelství: Vášeň, emoce, ale i velké peníze

Rozhovor
Sběratelství je o vášni a emocích. Točí se v něm ale i velké peníze. Víte, co bude cennou raritou, za kterou lidé za deset či dvacet let utratí ‚majlant‘? O známkách, bankovkách i o zákulisí připravovaného největšího setkání sběratelů ve střední a východní Evropě jsme mluvili s Jindřichem Jiráskem, zaníceným sběratelem a organizátorem několika veletrhů.
Jindřich Jirásek, zanícený sběratel a organizátor několika veletrhů. Foto: Radana Čechová

Sběratelství má v naší kotlině dlouhou tradici. Kdy vlastně vznikl nápad uspořádat sběratelský veletrh republikového rozsahu?
Veletrh Sběratel založil už před více než dvaceti lety otec a my s bratrem jsme před osmi lety organizaci akce přebrali. K tradičnímu zářijovému termínu jsme pak letos nově přidali ten jarní. Táta veletrh zakládal s cílem vytvořit stejně velkou a kvalitní akci jako jsou podobně zaměřené veletrhy v západní Evropě. A to se povedlo – podzimní Sběratel je dnes největším setkáním sběratelů ve střední a východní Evropě, kterého se pravidelně účastní na 220 vystavovatelů a okolo deseti tisíc lidí.

Ale začít i s jarním veletrhem byla trošku loterie, ne?
Zavedená značka nám tak pomohla i při organizaci prvního ročníku jarního Sběratele – napočítali jsme na 3200 návštěvníků, což je na kongresové prostory hotelu Olympik maximální kapacita, a tak si většina vystavovatelů zarezervovala plochu na další rok už přímo na místě.

Před otvíračkou stála před vchodem fronta, která se táhla několik desítek metrů. Uvažujete po jarní „kalamitě“ o jiných prostorách?
Zatím ne. Najít vhodný prostor za rozumné peníze s dobrou dopravní dostupností pro pořádání akce tohoto typu, není, bohužel, v Praze snadné.

Máte představu o objemu transakcí? Kolik lidé za svou vášeň utratili?
Těžko říct, někdo nakoupí za 50 korun, jiný zase za 50 tisíc…

PSALI JSME:
Známky: Mauritius je nejlepší investicí všech dob

Dominují u Čechů stále známky?
Známky jsou celosvětově nejrozšířenější organizovaná oblast sběratelství, ale troufnu si říct, že nejen u nás je začínají přetlačovat sběratelé mincí, medailí a bankovek. Začít je totiž přeci jen snazší a pro mnoho kupců jde o investiční materiál s rychlejší likviditou. Hlavně se jim ale věnuje více „mladších sběratelů“, což je pro růst každého sběratelského oboru klíčové.

Buďte, prosím, trochu vizionář a řekněte čtenářům, který sběratelský „obor“ se v blízké budoucnosti vyloupne do popředí zájmu?

Kdybych to věděl, měl bych takového materiálu už plnou půdu… (smích) Ale vážně, sběratelství je především o vášni a emocích, které věci ve sběratelích vzbuzují. Takže to mohou být hračky nebo komiksoví hrdinové, kteří zajímají dnešní děti, stejně jako mobilní telefony už zaniklých značek nebo současné krabičky od cigaret či láhve od whisky, protože, až se třeba jednou budou moci prodávat jen v obalech bez označení, bude to cenná rarita. Ale v tom je právě kouzlo sběratelství, že to o co je zájem, ukáže opravdu až čas.

PSALI JSME:
Vzácné mince dnes vynáší investorům více, než akciové indexy

Jste s bratrem také vášniví sběratelé? Pokud ano, co je vaší chloubou?
Sbíráme LP desky klasických heavy metalových kapel a soundtracků z filmů, vše co se týká našich oblíbených filmů s J. P. Belmondem, L. de Funèsem a A. Delonem nebo seriálů Profesionálové a Místo činu: Schimanski plus reklamy z restaurací a hospod ze 70., 80. a 90. let. Součástí podzimního veletrhu Sběratel je totiž také veletrh Vinyl & Stereo Expo. Ale je to spíš radost a důvod, proč navštívit na každé dovolené nebo služební cestě bleší trh. (smích)

Na co se mohou sběratelé těšit na podzim?
Už teď víme, že na veletrhu bude mít křest největší katalog platebních karet na světě, který vydává Muzeum cenných papírů, k viděné bude také jedna z největších sbírek obalů od žvýkaček a novinky České pošty a České mincovny. Premiéru bude mít druhá sběratelská bankovka ze Zlaté sbírky Václava Zapadlíka. Plus samozřejmě tradiční oceňování známek, mincí, minerálů nebo telefonních karet od nezávislých expertů z profesních asociací.

PSALI JSME:
Mototechna po 70 letech: Tatraplány došly, zkuste Ferrari!

Denis Drahoš

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Investice

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Jaká je budoucnost výškových dřevostaveb v Česku?

Analýza
V České republice stále platí zastaralá norma omezující výšku dřevostaveb na devět, respektive dvanáct metrů. Legislativa by se však měla brzy změnit. S ohledem na nespornou ekonomickou výnosnost projektů chtějí developeři stavět minimálně osmipatrové stavby (22,5 m), s výhledem do budoucna až osmdesátimetrové projekty, a to tzv. inženýrským způsobem.