Zimní motoristická sezóna: Počet střetů řidičů se zvěří na tuzemských silnicích roste

Téma týdne
V podzimních měsících každoročně stoupá počet střetů se zvěří na tuzemských silnicích. Loňský rok byl v tomto ohledu rekordní a ten letošní by jej dokonce mohl překonat. Myslivci a správci honiteb připouštějí, že skutečná čísla mohou být ještě vyšší, protože řidiči nezřídka od takovéto nehody ujedou. Správně by však řidiči ke každé nehodě se zvěří, i té domácí, měli přivolat policii.
Připojištění střetu se zvěří si častěji připojišťují lidé z menších měst a vesnic. Ilustrační foto: Shutterstock

S přechodem na zimní čas na silnicích skokově roste nebezpečí střetu se zvěří. „Z našich statistik pojistných událostí dlouhodobě vychází, že motoristé nám střet se zvěří hlásí nejčastěji právě v podzimních měsících. Špička bývá v říjnu a listopadu, kdy řešíme v průměru deset škod denně,“ sdělil produktový manažer autopojištění pojišťovny Generali Miroslav Matějka.

„Pokud budete mít smůlu a zvíře srazíte, nezapomeňte k takové nehodě přivolat policii, a to i když je škoda menší a zvíře uteče. Protokol od policie výrazně usnadní pojistné plnění a místní myslivecké sdružení dostane informaci, že má v revíru zraněné zvíře,“ řekl portálu FAEI.cz pojistný analytik společnosti Broker Trust Marek Seidl. Podle jeho kolegy Aleše Zemana dochází každý rok v říjnu k nejvyššímu počtu dopravních nehod v průběhu celého roku – ať už kvůli zhoršenému počasí, snížené viditelnosti i srážkou se zvěří.

„Lidé často vůbec netuší, jak se správně zachovat, když srazí na silnici nějaké zvíře. Stává se, že od nehody ujedou, aby nemuseli nic řešit,“ sdělila redakci FAEI.cz tisková mluvčí Direct pojišťovny Nela Maťašeje. Dle dostupných statistik se podle ní nejvíce střetů s lesní zvěří odehraje v říjnu a v dubnu v době od setmění do svítání, nejkritičtější poté je doba po půlnoci.

Experti radí, že má-li ke střetu dojít, nevyplatí se strhávat řízení do strany a uhýbat. „Platí, že lepší je brzdění, čelní náraz do zvířete a jeho usmrcení než nabourat natvrdo do stromu vedle vozovky,“ říká Eva Svobodová, tisková mluvčí UNIQA pojišťovna. „Vždy volejte policii. Škodu vám pojišťovna uhradí z havarijního pojištění, případně z připojištění k povinnému ručení, máte-li ho sjednané,“ dodává.

Dopravní odborníci automobilistům doporučují nepokoušet se zvířeti na silnici vyhnout, neboť kromě nárazu do stromu hrozí střet s protijedoucím vozidlem. „Jste-li dostatečně daleko, zkuste na zvěř zatroubit klaksonem a brzdit,“ radí Nela Maťašeje z Direct pojišťovny.

Podle zkušeností redakcí oslovených řidičů se v případě hrozícího střetu se zvěří také určitě vyplatí vypnout dálková světla, případně, pokud to okolnosti a čas umožňují, vypnout světla úplně nebo je nastavit na denní svícení. „Ve tmě může pomoci ztlumit světla: Je-li zvěř oslněna, ztuhne a nehýbe se, jakmile však oslnění pomine, je možné, že sama uteče,“ dodává Maťašeje.

PSALI JSME:
Riziko střetu řidičů s přemnoženou zvěří rok od roku roste

Univerzální rada pro případy, kdy autu zkříží silnici zvíře, neexistuje. Každé zvíře se chová specificky, některé ztuhne, jiné se dá na útěk. Přesto se vyplatí přemýšlet o jízdě úseky, kde se zvířata mohou pohybovat, takto: Za všech okolností předvídat (a přizpůsobit tomu jízdu); zvěř málokdy putuje krajinou o samotě – objeví-li se jeden kus, bude jich v blízkosti více; nejde-li střetu zabránit, je lepší prudce brzdit a držet volant ve směru jízdu. Automobily jsou navíc konstruovány především pro případy čelního střetu.

Motoristé, kteří zažijí srážku s lesní zvěří, mohou škody na vozidle řešit s pojišťovnou dvěma způsoby: buď v rámci připojištění střetu se zvířetem u povinného ručení (taková pojistná událost nemá vliv na bonus), nebo díky havarijnímu pojištění (a to v případě, že má kryté riziko havárie), kde ale musí počítat s vlivem na bonus za jízdu bez nehody. „Z našich zkušeností můžeme říci, že majitelé vozidel takové situace řeší v poměru 60:40 z havarijního pojištění,“ upřesnil Matějka z Generali.

„Když má řidič havarijní pojištění nebo připojištění k povinnému ručení, likviduje tyto nehody pojišťovna. Řidiči jen musí počítat se sjednanou spoluúčastí. Pokud takové pojištění nemá, musí uhradit náklady na opravu ze svého,“ dodává Marek Seidl z Broker Trust.

PSALI JSME:
Co si ohlídat u pojištění auta nejen na podzimních silnicích?

V případě, že se automobil střetne s větším zvířetem, jako je například jelen nebo divočák, mohou se škody na voze vyšplhat do desetitisíců. Anebo statisíců až k totálce, jak potvrzuje zkušenost jedné bývalé zaměstnankyně Besipu, která po srážce se zvěří odepsala terénní auto. V závislosti na rychlosti jízdy a vzdálenosti od zvířete totiž na automobil v okamžiku střetu působí hmotnost i několik tun.

Analytik portálu ePojisteni.cz Ladislav Gruber upozorňuje, že riziko srážky s lesní zvěří v posledních letech výrazně roste. Přibližně ke každé desáté dopravní nehodě dochází právě kvůli migraci zvěře. I když se účet za opravu poničeného vozidla lehce vyšplhá do desítek tisíc korun, mnozí čeští řidiči netuší, zda je pojistka ochrání i v případě srážky se zvěří.

Z podrobné analýzy smluv povinného ručení a havarijního pojištění s alespoň jedním připojištěním k základnímu riziku na portálu ePojisteni.cz vyplývá, že připojištění střetu se zvěří si častěji připojišťují lidé z menších měst a vesnic. „Zatímco v Praze si toto připojištění sjednává šest procent majitelů vozidel, v malém krajském městě nebo na vesnici to je 17 procent,“ doplňuje Gruber s tím, že pokud jde o připojištění střetu se zvěří, mají nejsilnější zastoupení řidiči do 29 let.

PSALI JSME:
Zimní motoristická sezóna: Jen přezout gumy nestačí

5 rad, co dělat po střetu se zvířetem

1/ Zapněte výstražná světla, a pokud to dovolí situace, ihned postavte na silnici varovný trojúhelník. Řádné označení místa dopravní nehody považují dopravní policisté z pohledu bezpečnosti za naprostý základ.

2/  Došlo-li ke zranění, volejte záchrannou službu na lince 155. Jakmile to půjde, kontaktujte Policii ČR na lince 158. Ta vyrozumí správce příslušné honitby, který přijede a o zvěř se postará.

3/ Kontaktujte asistenční linku pojišťovny. Případně využijte Linku pomoci řidičům – 1224. Když tomu nebude nic bránit, následky srážky pro pojišťovnu vyfoťte nebo pořiďte video.

4/ Zraněnou zvěř ze silnice sami neodklízejte, protože může způsobit zranění pro změnu ona vám.

5/ V žádném případě není možné si sraženou zvěř ponechat! Právo manipulace mají myslivci. Ponechání si zvířete by z pohledu zákona mohlo být hodnoceno jako pytláctví.

PSALI JSME:
Zimní motoristická sezóna: Češi mlhovky používají nevhodně anebo vůbec

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Pojištění

Změny v povinném ručení se dotknou i vás

Kdo si myslel, že jsme si všechny změny v legislativě odbyli se začátkem roku, měl by zbystřit. S dubnem nám do života vstupují nová nařízení ohledně povinného ručení. Povinnost se rozšiřuje na více druhů vozidel, …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Proč euro zlevňuje a americký dolar zdražuje?

Analýza
Směnný kurz české koruny je v posledních letech velmi dynamický a mění se v závislosti na několika nejdůležitějších faktorech: Úrokovém diferenciálu, ekonomická síle, politické stabilitě, tržnímu sentimentu a mezinárodnímu obchodu.