Čína naznačila, že by kvůli zákazu Huawei mohla zakročit proti německým autům

Názor
S dílčím smírem USA a Číny, který se podařilo dojednat během minulého týdne, obchodní rozmíšky zjevně nekončí. Čína ústy svého velvyslance v sobotu pohrozila Německu odvetnými opatřeními, pokud Berlín vyřadí společnost Huawei jako možného dodavatele technologie pro sítě páté generace (5G). Zmínila miliony aut, které Německo do Číny vyváží. Pokud by Čína podnikla kroky vůči německým automobilům, neblaze to poznamená také český automobilový sektor.
Čína naznačila, že by kvůli zákazu Huawei mohla zakročit proti německým autům. Ilustrační foto: FAEI.cz

V německé vládní koalici kancléřky Angely Merkelové stoupá odpor vůči společnosti Huawei, politici mají firmu za nedůvěryhodnou. Jejich odpor podněcuje i postoj americké administrativy. Ta se snaží přimět spojence, aby vyřadili Huawei jako dodavatele svých sítí. Proti sankcím, které na ni Spojené státy uvalily, podala Huawei minulý měsíc žalobu na Federální komisi pro komunikace.

Odpor podstatné části německé politické reprezentace dal vzniknout legislativě, která sice Huawei explicitně nezmiňuje, avšak je koncipována tak, aby mohla čínskou společnost eliminovat. Huawei opakovaně odmítá, že by její technologie měly sloužit sabotáži a špionáži. Čínský velvyslanec v Německu Wu Kchen v té souvislosti včera připomněl, že němečtí výrobci zodpovídají za čtvrtinu z 28 milionů aut, která byla loni v Číně prodána.

„Mohli bychom jednoho dne říci, že německá auta, která dovážíme, už nejsou bezpečná, neboť jsme se mezitím dostali do pozice, kdy můžeme vyrábět naše vlastní?“ ptá se velvyslanec. „Ne, to by byl ryzí protekcionismus.“ Jde o první náznak možných konsekvencí, které může zákaz Huawei v Evropě mít na její automobilový vývoz do Číny.

Na český automobilový sektor by nepříznivě dolehlo jak omezení vývozu německých aut do Číny, tak samozřejmě omezení vývozu aut českých. Na dobré vývozní kondici německého trhu jsou závislí mnozí čeští automobiloví subdodavatelé. Čína je klíčovým odbytištěm pro přímé dodavatele typu Škoda Auto, která tam loni prodala 340 tisíc vozů, meziročně o 4,5 procenta více. V příštích pěti letech plánuje Škoda, součást německého koncernu Volkswagen, investice a rozšíření výroby v Číně mj. také na elektrické automobily.

Autor je hlavní ekonom Czech Fund
(Redakčně upraveno)

PSALI JSME:
Vy nám Huawei, my vám FedEx!

Zavřít reklamu ×
  1. Přesně tak.
    Nikdo nemá jedinný důkaz proti Huawei. Díky pitomcům z ameriky se rozjel kolotoč. Zachvilku se to dostane do takových dimenzí, že ten zakáže to, na oplátku tamten zakáže tohle a akorát si všichni budeme pod sebou podřezávat větev.

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Ekonomika

Ceny ve stavebnictví stále rostou

Investoři i drobní stavebníci už mnoho měsíců doplácejí na rostoucí ceny ve stavebnictví, které jim výrazně zvyšují náklady. A nic se na tom stále nemění, zdražování stále pokračuje. Podle aktuálních dat Českého …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Posvítí nám semafor na cestu ke zdraví?

Analýza
Snaha usnadnit spotřebitelům orientaci v obalech, aby se nenechali zmást líbivými obrázky a lákavými tvrzeními. Systém, který nám pomůže v boji s nezdravými stravovacími návyky. To zní jako krok, proti němuž není možné nic namítat. Ale opravdu je evropské Nutri-Score tou cestou, jíž by se mělo značení potravin ubírat?