Dárek až na Štědrý den? Osobně nebo kurýrem

Analýza
Pokud patříte mezi ty, kdo se spoléhají na nákup vánočních dárků po internetu, nepochybně jste v minulých týdnech a dnech řešili to, zda svou objednávku budete mít na místě před vánočními svátky. Tento rok budou mít čeští zákazníci poprvé možnost nechat si dárky doručit pomocí systému sdílené logistiky, který v říjnu představilo Liftago. To zatím do svého systému zapojila například Alza.cz.
Ilustrační foto: Depositphotos.com

Kouzlo systému je v tom, že když řidič taxi Liftago nepřeváží lidi, může z e-shopů vozit zboží koncovým zákazníkům – objednávky v obchodech se totiž většinou doručují ve chvíli, kdy lidé méně jezdí. Síť Liftaga je přitom násobně větší než typická doručovací síť přepravních společností a využívá aut, která už na silnicích jsou, takže nezahlcuje dopravu ve městě dalšími vozy.

„Zákazník má jistotu, že mu řidič přiveze zboží hned, klidně i na Štědrý den. Je pánem celé přepravy, kterou může aktivně řídit, sledovat ji v reálném čase na mapce, a ne čekat celé dny na zprávy přepravních společností oznamující doručení někdy i v šestihodinovém rozpětí,“ vysvětluje Ondřej Krátký, ředitel a spoluzakladatel Liftaga.

Stále víc Čechů nakupuje své vánoční dárky na internetu, s čímž se pojí též zvýšená poptávka po kurýrech. Těch je ale před Vánoci tradičně nedostatek a kvůli tomu spoustě lidí hrozí, že dárky pro své blízké nedostanou včas.

„Letošní sezóna se zatím obešla bez negativních emocí,“ myslí si Michal Menšík, CEO citylogistického startupu DoDo. Lidé si postupem času zvykli řešit vánoční nákupy již od září a jednají více racionálně. „Například letos díky pestré a atraktivní nabídce produktů v průběhu Black Friday si Češi „veliké“ dárky pořídili s dostatečným předstihem, což se samozřejmě pozitivně promítlo také do logistiky,“ dodává.

Pokud lidé nakupují na e-shopech pár dní před Vánoci, dozvídají se od přepravních společností, že už nemají šanci dostat své dárky do Štědrého dne. Na této situaci přitom tratí nejen zákazníci, ale i e-shopy, kterým absence dostatečné kapacity přepravních společností blokuje byznys.

„Letošní období Vánoc bez pochyb znamená špičku pro českou e-commerce, a s tím spojené logistické služby. Jen u nás v DoDo objem zakázek meziročně stoupl o rekordních 240 procent, přičemž tento růst je zapříčiněn nejen růstem celého e-commerce trhu, ale především růstem na úkor tradičních přepravců,“ říká Menšík.

PSALI JSME:
Čtvrtina českých mužů shání vánoční dárky na Štědrý den

S podobným procentuálním nárůstem přišla i přepravní společnost GLS, která během předvánoční sezóny zaznamenala o 20 % větší objem zásilek oproti stejnému období v minulém roce: Vrchol letošní sezony nastal v pondělí 16. prosince, kdy rozdíl oproti letošnímu nejslabšímu dni dosáhl 283 %. Přestože firma zaznamenala rekordní objemy zásilek, doručovala před Vánoci do druhého dne ve standardním režimu přes 92 % soukromých balíků.

Rozdíl mezi letošním nejslabším a nejsilnějším dnem se vyšplhal na téměř tři sta procent. Na velký nápor jsme se připravovali po celý rok, proto se nám daří i těsně před Vánoci doručovat do druhého dne přes 92 % soukromých zásilek. U firemních je to stále téměř 96 %,“ říká ředitel přepravní společnosti GLS Česká republika Pavel Včela.

Podle údajů GLS v letošním předvánočním období činil rozdíl v množství balíků oproti běžnému provozu 76 %. Třetinu z nich tvoří dobírka v průměrné hodnotě 2 261 korun. S dobírkou, tedy s platbou až v okamžiku doručení, je doručována více než třetina všech zásilek. I přesto, že třetina balíků není placena předem, celková vratkovost se před Vánoci zastavila na 1,5 %. Zahrnuje balíky, u kterých se na uvedených adresách nepodařilo ani přes opakované doručování zastihnout adresáty, ale také nevyzvednuté zásilky z výdejních míst.

PSALI JSME:
České e-shopy poprvé před Vánoci překonaly krizi logistiky, na rozdíl od loňska vozí včas

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Spotřebitel

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Daň ze štěstí se může týkat každého

Poradna
Máváte tím kouzelným papírkem a blaženě se usmíváte – konečně jsem vyhrál, štěstí mi snad spadlo z nebe. Je to radost pochopitelná, ale trochu předčasná, protože než výhra v loterii, kurzové sázce či jiné hazardní hře z nebe dopadne až do výhercova klína, ztratí se 15 procent objemu.