Anticenu Nejhorší díra v české silnici získává… dálnice D1!

Vítězem anticeny Nejhorší díra republiky, kterou už podeváté vyhlašoval portál Výmoly.cz, se za uplynulý rok stala brněnská dálnice D1. Motoristé přitom loni upozornili na více než 500 nových silničních úseků, které vyžadují opravu. Více než 40 procent se už renovace dočkalo.
Kolony na dálnicích znamenají ztrátu převyšující miliardu korun. Foto: Pixabay.com

V anketě Nejhorší díra republiky se organizátoři věnují zejména silnicím ll. a lll. třídy, jejichž stav motoristé pravidelně monitorují. Bylo tomu i loni, kdy řidiči na portálu Výmoly.cz hodnotili nejhorší silniční úseky v republice. Letos ovšem redakce udělala výjimku a rozhodla se zohlednit dlouhodobě neutěšený stav českých dálnic. Vítězem se tak stala brněnská dálnice D1, symbol této situace.

„Rozhodli jsme se anticenu udělit této dálnici z důvodu dlouhodobého neutěšeného stavu nejen samotné D1, ale celé dálniční sítě v Česku,“ řekl Petr Čaník, autor projektu Výmoly.cz. „I přesto, že se dlouhodobě věnujeme zejména stavu silnic II. a III. tříd, nemohli jsme postupovat jinak.“

Podle žebříčku Světového ekonomického fóra se Česká republika umístila v kvalitě silniční sítě až na 76. místě. Zaostává tak opětovně nejen za vyspělými zeměmi světa a Evropy, ale například také za Pakistánem, Senegalem, Tanzánií, Alžírskem nebo Albánií.

PSALI JSME:
Nejucpanější města Evropy. V létě je lepší se jim vyhnout

Ztráta jedné miliardy korun

Nejde však pouze o nespokojenost se stavem silnic a dálnic nebo o jednotlivé výtluky. Jaké konkrétní dopady má zcela nedostačující dálniční síť na vývoj HDP i nezaměstnanosti v mnoha regionech vyčíslila analýza společnosti Raiffeisenbank. Vysvětluje, že čas promarněný v dopravních zácpách má svou cenu.

„Češi ročně ztrácí minimálně 1,1 miliardy korun v nevyrobené produkci a čase promarněném v kolonách na dálnici. Geografická poloha a exportní zaměření České republiky klade vysoké nároky na kvalitu dopravní sítě a její napojení na okolní země. Zaslouží si proto mimořádnou pozornost,“ uvedla hlavní ekonomka Raiffeisenbank Helena Horská.

V Evropské unii je přitom podle analýz kvalita českých silnic šestá nejhorší. Investice do české silniční sítě přitom nadále zaostávají za průměrem zemí EU i V4. Do roku 2010 jsme přitom v rámci V4 měli dálniční síť nejlepší. „Zatímco v roce 2010 mířilo na investice do silnic 1,1 procenta českého HDP, v roce 2011 šlo jen o 0,8 procenta, mezi lety 2012 až 2017 se tento podíl držel pouze okolo 0,5 procenta a v dohledné době nelze očekávat výraznější změnu,“ upozornila analýza Raiffeisenbank.

PSALI JSME:
Výstavba dálnic v ČR je stále velmi pomalá

Stovky nových děravých silnic

V roce 2019 upozornili motoristé na více než pětistovku nových silničních úseků, které vyžadují opravu. „Přes 43 procent nahlášených úseků se už přitom renovace dočkalo. Proti předloňským 38 procentům jde o pozitivní navýšení,“ konstatoval Jan Marek z pojišťovny Generali.

Za devět let celého trvání projektu nahlásili motoristé na 8 100 silničních výmolů. „Hlavním cílem projektu Výmoly.cz je efektivní spolupráce mezi silničáři a řidiči. Našim cílem není kritizovat práci silničářů, ale pomocí efektivního komunikačního kanálu právě spojovat motoristy a správce silnic,“ připomněl Petr Čaník z projektu Výmoly.cz.

Mezi silnicemi II. a III. tříd se na přední příčky ankety o nejhorší silniční úsek 2019 umístil nechvalně známý úsek v Šilheřovicích, silnice Prodloužená a Horní v Ostravě nebo vozovka U Vodárny v Karviné či Chroustovice v Pardubickém kraji. Z deseti nejhorších úseků je v současné chvíli opravena asi třetina.

PSALI JSME:
Jak to, že Poláci nebo Maďaři staví dálnice rychleji?

Rekordní uzavírky na D1

Loňského vítěze anticeny – brněnská D1 – čeká v letošním roce v rámci celkové modernizace rekordní počet uzavírek. Lze tak očekávat ještě častější kolony. Renovovat se postupně začne sedm úseků o celkové délce 70 kilometrů. „Bude to nejvypjatější stavební sezona z celé dosavadní modernizace D1,“ sdělil Právu mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Rýdl.

Konkrétně půjde o úseky Mirošovice – Hvězdonice (21. až 29. km), Soutice – Loket (56. až 66. km), Koberovice – Humpolec (81. až 90. km), Humpolec – Větrný Jeníkov (90. až 104. km), Velký Beranov – Měřín (119. až 134. km), obchvat Velkého Meziříčí (141. až 146. km) a Devět Křížů – Ostrovačice (168. až 178. km).

Letos budou pokračovat rovněž opravy na D1 na okraji Prahy, které ale nejsou součástí celkové modernizace brněnské dálnice. Rekonstruováno je přitom už 90 kilometrů D1. Na těchto úsecích byla dálnice rovněž rozšířená v obou směrech o 75 centimetrů. Modernizace má být dokončena v roce 2021, vyjde na zhruba 19 miliard korun.

PSALI JSME:
V čerpání evropských peněz stále patříme k nejslabším státům EU

Zavřít reklamu ×
  1. „Vítězem se tak stala brněnská dálnice D1, symbol této situace.“

    Od kdy je dálnice D1 brněnská? Ono ji snad vlastní Brno? Dálnice, po které většína aut jezdí z pražskou značkou tedy nově podle Petra Staréno patří Brnu.
    Teoretická úvaha, kdyby byla dánice v pořádku, napsal by Petr Starý, že patří Praze?

  2. Spíše, než tenhle Váš žabomyší spor by mě zajímalo, jest-li souhlasíte s tím, co napsal pan Starý. Nebo snad po dálnici D1 nejezdíte?

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Motorismus

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Daň ze štěstí se může týkat každého

Poradna
Máváte tím kouzelným papírkem a blaženě se usmíváte – konečně jsem vyhrál, štěstí mi snad spadlo z nebe. Je to radost pochopitelná, ale trochu předčasná, protože než výhra v loterii, kurzové sázce či jiné hazardní hře z nebe dopadne až do výhercova klína, ztratí se 15 procent objemu.