Air Bank jako náhončí operátorů a chytrých telefonů?

Po oznámení o snížení úrokových sazeb připravila Air Bank pro část svých klientů další překvapení. V podstatě vybídla ty, kdo nemají a ani si nehodlají pořídit smartphone, aby si našli bankovní služby jinde. Samozřejmě, jde o parafrázi. Jak to bylo přesně, uvádíme v dalších řádcích. 
Ilustrační foto: airbank.cz

„Až si budete chtít udělat radost nákupem na internetu, upozorňujeme vás, že od 1. dubna přecházíme na vyšší úroveň zabezpečení, abychom ochránili peníze našich klientů. Platby kartou na internetu, které vyžadují potvrzení, budete muset vždy potvrdit v aplikaci My Air, bez ní už na internetu nezaplatíte. Nejenže tímto plníme požadavky evropské směrnice PSD2, ale potvrzování aplikací je mnohem bezpečnější a jednodušší způsob než přepisování kódu z SMS. Většina klientů Air Bank již tento způsob ověřování vyzkoušela nebo pravidelně využívá,“ napsala banka svým klientům.

„Bez aplikace My Air bohužel některé platby na internetu nepotvrdíte,“ píše banka dál a nepřímo vyzývá k pořízení platebního portálu i ty, kteří z principu telefonem platit nechtějí, nebo mu nedůvěřují, potažmo jej ani nemají. To si lze vysvětlit i jako výzvu k nákupu smartphonu a návazných datových služeb mobilních operátorů.

„Pokud z nějakého důvodu nechcete aplikaci využívat naplno, můžete si ji nastavit jen pro potvrzování plateb a ostatní funkce mít zamknuté. Omezený režim si sami snadno nastavíte při propojování aplikace s účtem,“ nabádá Air Bank.

PSALI JSME:
Novinky v osobních financích: Bankovnictví v mobilu používá necelý milion klientů České spořitelny

Komu se vyžadovaná podmínka nelíbí, může jít, píše banka ve své obvyklé doušce, kterou ve vzkazech klientům standardně používá: „Samozřejmě, že pokud s některými změnami nesouhlasíte a odmítnete je, můžete svou rámcovou smlouvu nebo službu, které se odmítnutá změna týká, do 31. března kdykoli zdarma a s okamžitou účinností vypovědět.“

Na dotaz redakce FAEI.cz, zda banka nezapomněla na tisíce lidí se staršími telefony, případně jaké má pro ně řešení, odpověděla mluvčí banky Jana Pokorná: „Už čtyři pětiny našich klientů, kteří mají platební kartu, a mohou s ní tedy platit na internetu aplikací My Air, mají a mohou s ní tak platby potvrzovat.“

„Klienti, kteří nechtějí nebo nemohou aplikaci využívat, mohou dál při nákupech na internetu využívat další způsoby placení, které obchodník nabízí. Například platbu převodem na účet (máme okamžité platby pro všechny klienty zdarma) nebo doručení na dobírku s možností zaplatit platební kartou nebo v hotovosti při převzetí zboží.“

Zmínka o čtyřech pětinách klientů znamená, že přibližně 170 tisíc lidí s účty u Air Bank (loni jich celkem bylo přes 850 tisíc – pozn. aut.) o placení telefonem nemá zájem. Naší redakci zaslaná rada je sice dobrá, ale rozhodně neřeší všechno.

PSALI JSME:
Novinky v osobních financích: Dva ze tří lidí nemají s platbou pomocí QR kódů žádnou zkušenost

Proto jsme se následně dotázali, jakou radu má banka pro lidi, kteří si chtějí zaplatit jízdenku na autobus, nebo vlak na portálech dopravních společností a podobných služeb, kde navrhované způsoby platby nefungují. „Nešlo by tedy být ke starším lidem vstřícnější?“ zeptali jsme se ještě. „Vypadá to jako nahánění klientů mobilním operátorům.“

„Je mi líto, že to tak vnímáte,“ reagovala mluvčí banky: „Klientům jsme dali o této změně vědět dva měsíce předem, aby se na ni mohli připravit… jinou variantu potvrzování v tuto chvíli nepřipravujeme,“ upřesnila. Jakoby fakt, že klient něco ví dva měsíce předem, na skutečnosti něco měnilo.

Zvláštní je, že třeba francouzská Hello bank plní tytéž požadavky evropské směrnice PSD2 jiným a podstatně jednodušším systémem dvou pinů bez nutnosti vlastnit smartphone a platit operátorům měsíční tarif, nebo předplacený kredit.

Takže jiné možnosti existují. Možná je to prostě tak, že vlastník Hello bank, francouzská BNP Paribas, devátá největší banka na světě spravující 2,4 biliony dolarů, neví, co jsou to pro aplikaci My Air „typicky platby v evropském hospodářském sektoru“, jak nám napsala mluvčí Air Bank Jana Pokorná.

PSALI JSME:
Mastercard: Směrnice PSD2 zavádí od 14. září povinnost nutnost vyššího stupně ochrany při platbách kartou

Zavřít reklamu ×
  1. To je děsný blábol co jste napsali – pro založení účtu u Air Bank je mobilní číslo povinné. Air Bank Vám napsla, že 1/5 klientů nemá smartphone. Ne, že nemají vůbec mobil. Takže AB jen chce, aby si klienti knaisnatlovali zadarmo aplikaci. Smartphone má dnes každý a pokud nemá, tak stojí 1000 Kč.

    To by ten nadpis ale nebyl tak úderný, že? Trapný click bait.

    • a tak já mám například mobil s operačním systémem windows a tam i kdybych se na hlavu postavila tu aplikaci proste nenainstaluju

    • Vaše elementární hloupost z vás čiší na hony daleko, zřejmě ani neuvažujete možnost existence 1) jedinců mající vůči datům v mobilu odpor, ať už z jakýchkoliv důvodů, 2) smartphone v opravě a momentální použití starého, záložního mobilu, 3) jisté procento populace, které ani na vámi citovaný smartphone za tisícovku, prostě nemají, nehledě na poplatky operátorům. A zdaleka nejde jen o důchodce. Takže trapný jste spíš vy, že dokážete veřejně plácnout nesmysl a ani se nezastydíte.

      • A vaše elementární hloupost je také jasně vidět.
        Zajímalo by mě jak někdo bez dat v mobilu uskuteční online nákup?
        Nijak.
        Kupa společností, nabízí mobil na vypůjčení po dobu opravy. Aplikace není vázaná na mobil…
        A procento lidí, kteří nemají ani na mobil za 1000 je tak malé, že se se nevyplatí je vůbec řešit i proto, protože většina z nich na internetu nenakupuje.
        Pokud to stále nechápete tak změny se týkají placení na internetu nikoliv placení v kamenném obchodě u poklady nebo jízdenky v buse (třeba).
        Takže pokud uskutečníte online nákup musíte být připojený k internetu?
        Ano.
        Je takový problém v případě nákupu z počítače si připojit na internet i mobil?
        Ne. Stejně doma mají skoro všichni wi-fi.
        A pokud kupujete a jste na datech tak už na mobilu jste…

    • Pomýlení soudruzi byli po 68. vyloučeni, takže opatrně s vyjadřováním názorů. Já žádný mobil s OS nemám a nechci, ani za 1000,- Kč. To by určitě bylo dělo, alespoň 512 GB paměť a 8 GB RAM. Vstřícnost od banky by byla aplikace pro windows. Tu z neznámých důvodů nemají a ani nehodlají připravit. AirBank mám již hodně let, ale zřejmě ji vyměním

    • Stejné je to i s radou platit dobírkou, nebo převodem z účtu. Tato rada je na Aliexpresu nepoužitelná. IB se mi u AirBank líbilo. Ale všechno krásné jednou skončí.

    • Znám i spousty lidí mladších 30 let, kteří sice smartphone mají, ale na věci jako potvrzení platby na internetu mají doma v šuplíku starý tlačítkový telefon s nějakým tarifem za 0 Kč. Proč? Protože na tlačítkový telefon nenainstaluješ malware, z šuplíku ti ho jen tak neukradnou… A když už fakt musí někde venku něco vyřešit, tak to prostě pošlou přes smartphone přes prohlížeč.

    • no chlapče já sice mám telefon asi dobrej nestarám se to to ale používám jej k volání a jako navigaci zbytek mě nezajímá a jsem u německý banky cca 20 let a žádný problémy vše funguje jak má a tato banka nenechte se vysmát

    • To je blábol, co píšeš.
      O mobilní číslo a mobi vůbec nejde. Jde o smartphone a jejch aplikaci. A nestojí 1000Kč aby se vůbec dal použít.

    • Kliente AB, myslim, ze mas problem s pochopením psaneho textu a tudiz jsi sam pomerne trapný. Sorry jako.

  2. Mně se článek líbí. Starší smartphone s neaktualizovatelným děravým Androidem sice mám, ale pochybným aplikacím usurpujícím si přístupy ke všem jeho funkcím nedůvěřuji a schválně si kvůli bankovnictví udržuji dedikovaný dumbphone. Naštěstí mám účty u jiných bank, kde mohu platit kartou svázanou s účtem, na který dynamicky převádím prostředky až těsně před platbou, takže potvrzování hloupou esemeskou mi zcela vyhovuje a Air bank pro mne tedy není. I kdyby se ten reklamní ušlechtiloun se zelenou kravatou rozkrájel.

  3. Sice u táto banky nic nemám, ale přál bych jim,odchod všech co se jim takový přístup ke klientům zdá velmi špatný.

  4. Co tady porad melete? Pokud nechcete jit s dobou, tak si posilejte penize slozenkou na postu jak blbci a platte za zbozi dobirkou jak blbci. Nikdo vas nenuti pouzivat moderni technologie.

    • Ale nutí právě tímto přístupem banka. Ty blbce na ostatní si odpusťte neb se můžete též označit za ignorantského blbce.

  5. Androidni aplikace se da nainstalovat i na PC s windows, staci k tomu programek ktery to umozni. Pri nakupu na internetu (na PC) pak budete mit vse pohromade na jednom zarizeni. 😉

    • Mám telefon z kterého pravidelně nakupuji , datový tarif co mě neomezuje , a u Airbank jsem od jejich začátku , přesto se mi jejich chování nelíbí , stává se z nich standartní , obyčejná banka . Poohlédnu se jinde .

  6. V tomto případě jde o svobodné rozhodnutí klienta. Většinou ten, co nemá smartphone, nevyužívá a nepoužívá i jiných bankovních služeb, tzn. že třeba vůbec kartou na internetu neplatí. V tom případě o nic nejde.
    Ale co s dětmi, které jsou ponechány na distanční výuce a nemají počítač nebo přístup k internetu? To je daleko větší problém!

  7. Milá redakce FAEI.cz, potvrzování platby SMS prostě není bezpečné. Smiřte se s tím.

    A pokud AirBank „…v podstatě vybídla ty, kdo nemají a ani si nehodlají pořídit smartphone, aby si našli bankovní služby jinde.“ tak je to jejich rozhodnutí za které ponesou následky. Nebo jste snad zodpovědní za řízení AirBank a její hospodářský výsledek?!

  8. Autor článku má pravdu. Airbank de facto řekl pořiďte si ještě jeden smartphone s datovým tarifem pouze pro mobilní bankovnictví, který bude uložen na bezpečném místě, zajištěn proti krádeži. Protože přihlašovat se do mobilního bankovnictví z mobilu který běžně používáte je krajně riskantní, i když se dušuji že je to bezpečné. Proč delat věci jednoduše 2pin ověření, když to jde delat slozite mobilní bankovnictví. Jestli airbank půjde tímto stylem dal : snižování úroku na účtech, slozite mobilní bankovnictví, tak nezbyde než od nich odejít.

  9. Jsem přesně v této situaci, smartphone nemám a nemám na něj ani finance – to není o svobodné volbě (nebereme-li jako volbu to, že se kvůli tomu nechci ještě více zadlužit), prostě je tímto pro mě vystavena stopka pro platby kartou na internetu. Řešení pro mě nemají, jen, že mám využít jiné způsoby placení, ale ne vždy jsou k dispozici, někdy je zkrátka jedinou možností platba kartou :(. Jako další krok chybí už jen poplatek za nepoužívání karty (nebydlím ve městě a momentálně jsem s dětmi pořád doma…). Zřejmě si budu muset muset najít jinou banku, změny Air bank v poslední době mě nemile překvapily.

Napsat komentář: Kalfa Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Finance

Hypotéky v Česku rapidně zdraží

Hypotéky v Česku zdražují nejvýraznějším tempem od konce roku 2018. V září jejich průměrná úroková sazba stoupla z 2,32 na 2,43 procenta, vyplývá z dnes zveřejněných údajů Fincentrum Hypoindex. Z měsíce na měsíc tak …

Nejčtenější

Nechcete už pracovat? Začněte počítat…

Už se vám nechce pracovat, protože jste se podle vašeho mínění už napracovali dost? Pak je ta správná chvíle spočítat si, zda máte nárok na starobní důchod, případně předdůchod či předčasný důchod. Pokud ještě ne, …
Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB