Akcie Boeingu po Trumpovu „uzemnění“ posílily

Názor
Americký prezident Donald Trump včera večer oznámil, že i Spojené státy se přidávají k většině zemí, které uzemní letadlo Boeing 737 MAX 8. Akcie Boeingu ale po jeho oznámení překvapivě posílily.
Trh věří, že uzemnění letadel bude jen přechodné. Navíc letecké společnosti nemají příliš na výběr. Foto: Pixabay

Podstatná část trhu přitom mínila, že americké uzemnění letadel „uzemní“ právě také akcie věhlasného výrobce letadel. Jenže žádný volný pád ani náhodou nenastal. Navzdory mediální vřavě kvůli dvěma haváriím uvedeného typu Boeingu v poměrně krátkém časovém sledu přidávají akcie výrobce letadel jen za letošní rok šestnáct procent.

Je ovšem pravda, že akcie Boeingu mají „odkud klesat“, aby si zároveň stále udržely slušnou „letovou výšku“. Velice dobré loňské hospodářské výsledky firmy je totiž vynesly na historicky rekordní cenu, které dosáhly letos 1. března. I znatelný propad z rekordní úrovně tak cenu akcií Boeingu drží i nyní, navzdory zmíněné mediální vřavě, výše, než kde byly prakticky kdykoli ve své minulosti. S akciemi Boeingu se přitom na burze obchoduje řadu desetiletí.

PSALI JSME:
Po etiopském Boeingu 737 havarovala i cena akcií výrobce letadel

Zdá se tedy, že Boeing ustojí nynější problematickou situaci velmi dobře. Trh se zjevně neobává ani žalob a jednání o náhradě škody, které teď výrobce letadel čekají. Letecké společnosti, včetně české Smartwings, budou chtít zpět peníze ušlé v souvislosti s nuceným uzemněním potenciálně problémových strojů. Díky zmíněným silným hospodářským výsledkům však pro Boeing patrně nebude jejich uhrazení znamenat vážnější potíž.

Například právě Smartwings odhaduje náklady spojené s odstavením letadel na více než 100 milionů korun měsíčně. V loňském roce ale čistý zisk Boeingu poskočil o takřka čtvrtinu na v přepočtu bezmála 240 miliard korun. Každou jednu hodinu tak Boeing vydělával loni v čistém zhruba 27 milionů korun. Na potenciální úplnou náhradu měsíčních škod pro Smartwings tedy loni vydělal za každé necelé čtyři hodiny.

Trh věří, že uzemnění letadel bude jen přechodné. Navíc letecké společnosti nemají příliš na výběr. Kontrakty na letadla jsou dlouhodobé povahy, není jednoduché změnit „ze dne na den“ dodavatele. Plošné rušení objednávek Boeingů leteckými přepravci je tak krajně nepravděpodobné.

Autor je hlavní ekonom společnosti Czech Fund
(Redakčně upraveno)

PSALI JSME:
Kdo po brexitu nabídne firmám příznivější podnikatelské prostředí? EU nebo Británie?

Sdílet:

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Další z rubriky Firmy

Nejčtenější

Nechcete už pracovat? Začněte počítat…

Už se vám nechce pracovat, protože jste se podle vašeho mínění už napracovali dost? Pak je ta správná chvíle spočítat si, zda máte nárok na starobní důchod, případně předdůchod či předčasný důchod. Pokud ještě ne, …

Kazítka způsobující poruchu ve spotřebičích neuvidíte, ale jsou tam

Rozhovor
Výrobci televizorů, praček, fénů nebo mobilních telefonů se dušují, že do svých spotřebičů nemontují žádná speciální kazítka, jejichž smyslem je porouchat přístroj, a přimět tak zákazníka, aby si koupil nový. Jenže podle průzkumu projektu Opravme Česko se více než 75 procent dotázaných setkalo s tím, že se zejména elektrické výrobky rozbijí krátce po konci záruční lhůty. Zákazníci jsou přesvědčeni, že nejde o …

Partneři Portálu

NOOL
Rolovat nahoru