Alibaba roste jako startup. Tržby se zvýšily o 61 procent

Názor
Čínská společnost Alibaba nedávno zveřejnila další kvartální výsledky, které potvrzují dosavadní fokus firmy na expanzi tržeb ve stávajících segmentech i investice do nových perspektivních oblastí. Orientace na růst zákonitě negativně dopadá na marže. Budou investoři trpěliví, nebo firmu začnou za pokles marží trestat?
Alibaba roste závratným tempem, ale investoři začnou čím dál více hledět i na ziskové marže. Foto: www.alibabagroup.com

Meziroční růst celkových tržeb společnosti Alibaba momentálně dosahuje neuvěřitelných 61 procent. Takové tempo růstu je typické spíše pro malé agilní startupy než pro firmu s tržní kapitalizací téměř půl bilionu dolarů a s více než půl miliardou aktivních uživatelů.

Nová oblast cloudových služeb aktuálně roste meziročním tempem neuvěřitelných 93 procent, a i když podíl na tržbách je zatím „pouze“ méně než desetinový, jde rozhodně o perspektivní odvětví a zdroj dalšího růstu pro firmu. Tempo růstu tržeb v hlavním segmentu online a mobilního prodeje dosahuje 61 procent. Na povrchu tato čísla vypadají až geniálně dobře. Ale nic není zadarmo. Takže kde je zakopaný pes?

V první řadě je drtivá většina 61procentního růstu hlavního segmentu tažena nárůstem průměrné útraty na uživatele. Celkový počet aktivních ročních uživatelů roste pouze mizivým tempem něco přes čtyři procenta. Průměrná roční útrata průměrného uživatele se zvýšila o cca 57 procent. Je takové tempo udržitelné? Jak dlouho mohou online a mobilní kupující více než zdvojnásobovat svou útratu každé dva roky? Navíc bezmála 80 procent tohoto růstu počtu uživatelů pocházelo z měst druhé a další kategorie, což ale v měřítku Číny pořád znamená milionová města.

Jinými slovy se Alibaba po pokrytí největších a nejziskovějších měst nyní musí soustředit do růstu v menších a zákonitě méně výnosných městech. To znamená, že růst počtu uživatelů a jejich ziskovost pro firmu opravdu začíná narážet na své limity, mimo jiné i kvůli konkurenci. Ziskovost tedy bude pravděpodobně nadále klesat a tržby budou závislé na růstu objemu útraty. Investoři by zcela jistě více ocenili, kdyby rychleji rostl onen základní prapůvodní ukazatel počtu aktivních kupujících. Podobný trend, tedy rapidní zpomalování růstu počtu aktivních uživatelů, vidíme i u řady technologických gigantů v USA.

Druhým základním úskalím rychlého růstu tržeb Alibaby je negativní dopad na ziskové marže, které rapidně klesají, byť celkový objem zisku se pořád zvyšuje díky závratnému růstu tržeb. Firma tedy z každé koruny tržeb vydoluje méně zisku než před rokem a meziroční růst zisku je dosažen pouze vyšším objemem tržeb. Pokud by objem tržeb klesal, zisk by byl meziročně nižší. Upravený provozní zisk aktuálně roste meziročně tempem „pouze“ okolo 22 procent.

Třetí příčina růstu tržeb spočívá v řadě akvizic jiných firem. Růst tedy není čistě organický. Holding Alibaba nyní obsahuje přes 900 společností. Ruku na srdce: Může být v silách interních finančních ředitelů holdingu nebo externích analytiků v tomto slepenci firem se dokonale vyznat, efektivně jej řídit na plný výkon a určit jeho hodnotu či výhled?

Na druhé straně tento slepenec představuje velký „rybník“, ze kterého může Alibaba jednotlivé firmy vybírat a prodat je částečně nebo zcela na burze. V některých případech může při jejich IPO (anglická zkratka pro první veřejnou nabídku akcií – pozn. red.) inkasovat více, než kolik zaplatila při nákupu nebo za jejich interní vývoj.

Co říci závěrem? Alibaba roste závratným tempem, ale investoři začnou čím dál více hledět i na ziskové marže, protože jak poměr P/S (poměr ceny a tržeb na akcii – pozn. red.), tak P/E (vyjadřuje poměr mezi tržní cenou akcie a čistým ziskem na akcii, resp. tržní kapitalizací dané firmy a jejím čistým ziskem – pozn. red.) je velmi vysoký a zahrnuje vysoké tempo budoucího růstu. Jakékoli zpomalení růstu tržeb nebo zisků se může výrazně projevit na ceně akcií. Pokračování růstu dle očekávání pak může znamenat velmi atraktivní dvouciferné roční zhodnocení investice pro trpělivé akcionáře.

Autor je hlavní ekonom společnosti BH Securities
(Redakčně upraveno)

Sdílet:

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Další z rubriky Firmy

Sto milionů eur pro malé a střední české firmy

Sto milionů eur budou moci čerpat české firmy díky nejnovější smlouvě mezi Evropskou investiční bankou (EIB) a Českou spořitelnou. Investiční úvěry by měly být určeny zejména malým a středně velkým firmám na jejich …

Ziskovost českých podniků je nejslabší od roku 1999

Míra zisku tuzemské podnikové sféry vykázala ve třetím čtvrtletí roku 2018 svoji nejnižší úroveň minimálně od roku 1999. Podle údajů zveřejněných Českým statistickým úřadem v rámci čtvrtletních sektorových účtů …

Nová NN bude mít silnější pozici na trhu

Holandská finanční skupina NN Group dokončila akvizici životní pojišťovny Aegon v České republice a životní pojišťovny a důchodové správcovské společnosti Aegon na Slovensku, čímž posílila svou pozici na obou …

Nejčtenější

Nechcete už pracovat? Začněte počítat…

Už se vám nechce pracovat, protože jste se podle vašeho mínění už napracovali dost? Pak je ta správná chvíle spočítat si, zda máte nárok na starobní důchod, případně předdůchod či předčasný důchod. Pokud ještě ne, …

Část domácností se řítí do finanční propasti

Hospodaření některých českých domácností je dlouhodobě jen těžko udržitelné. Ačkoli se majetková a finanční situace za poslední dvě dekády celkově zvedla, je tu i jeden hodně rizikový faktor: v porovnání s výší mezd …

Letos maximálně 362 mrtvých na silnicích? Nereálné

Analýza
Podle dlouhodobé Národní strategie bezpečnosti silničního provozu by letos na českých silnicích mělo zemřít maximálně 362 lidí a těžce zraněných by mělo být 2 222 osob. Tento cíl není příliš reálný. I vzhledem k počtu usmrcených a těžce zraněných v uplynulém roce.

Partneři Portálu

NOOL
Rolovat nahoru