Alibaba roste jako startup. Tržby se zvýšily o 61 procent

Názor
Čínská společnost Alibaba nedávno zveřejnila další kvartální výsledky, které potvrzují dosavadní fokus firmy na expanzi tržeb ve stávajících segmentech i investice do nových perspektivních oblastí. Orientace na růst zákonitě negativně dopadá na marže. Budou investoři trpěliví, nebo firmu začnou za pokles marží trestat?
Alibaba roste závratným tempem, ale investoři začnou čím dál více hledět i na ziskové marže. Foto: www.alibabagroup.com

Meziroční růst celkových tržeb společnosti Alibaba momentálně dosahuje neuvěřitelných 61 procent. Takové tempo růstu je typické spíše pro malé agilní startupy než pro firmu s tržní kapitalizací téměř půl bilionu dolarů a s více než půl miliardou aktivních uživatelů.

Nová oblast cloudových služeb aktuálně roste meziročním tempem neuvěřitelných 93 procent, a i když podíl na tržbách je zatím „pouze“ méně než desetinový, jde rozhodně o perspektivní odvětví a zdroj dalšího růstu pro firmu. Tempo růstu tržeb v hlavním segmentu online a mobilního prodeje dosahuje 61 procent. Na povrchu tato čísla vypadají až geniálně dobře. Ale nic není zadarmo. Takže kde je zakopaný pes?

V první řadě je drtivá většina 61procentního růstu hlavního segmentu tažena nárůstem průměrné útraty na uživatele. Celkový počet aktivních ročních uživatelů roste pouze mizivým tempem něco přes čtyři procenta. Průměrná roční útrata průměrného uživatele se zvýšila o cca 57 procent. Je takové tempo udržitelné? Jak dlouho mohou online a mobilní kupující více než zdvojnásobovat svou útratu každé dva roky? Navíc bezmála 80 procent tohoto růstu počtu uživatelů pocházelo z měst druhé a další kategorie, což ale v měřítku Číny pořád znamená milionová města.

Jinými slovy se Alibaba po pokrytí největších a nejziskovějších měst nyní musí soustředit do růstu v menších a zákonitě méně výnosných městech. To znamená, že růst počtu uživatelů a jejich ziskovost pro firmu opravdu začíná narážet na své limity, mimo jiné i kvůli konkurenci. Ziskovost tedy bude pravděpodobně nadále klesat a tržby budou závislé na růstu objemu útraty. Investoři by zcela jistě více ocenili, kdyby rychleji rostl onen základní prapůvodní ukazatel počtu aktivních kupujících. Podobný trend, tedy rapidní zpomalování růstu počtu aktivních uživatelů, vidíme i u řady technologických gigantů v USA.

Druhým základním úskalím rychlého růstu tržeb Alibaby je negativní dopad na ziskové marže, které rapidně klesají, byť celkový objem zisku se pořád zvyšuje díky závratnému růstu tržeb. Firma tedy z každé koruny tržeb vydoluje méně zisku než před rokem a meziroční růst zisku je dosažen pouze vyšším objemem tržeb. Pokud by objem tržeb klesal, zisk by byl meziročně nižší. Upravený provozní zisk aktuálně roste meziročně tempem „pouze“ okolo 22 procent.

Třetí příčina růstu tržeb spočívá v řadě akvizic jiných firem. Růst tedy není čistě organický. Holding Alibaba nyní obsahuje přes 900 společností. Ruku na srdce: Může být v silách interních finančních ředitelů holdingu nebo externích analytiků v tomto slepenci firem se dokonale vyznat, efektivně jej řídit na plný výkon a určit jeho hodnotu či výhled?

Na druhé straně tento slepenec představuje velký „rybník“, ze kterého může Alibaba jednotlivé firmy vybírat a prodat je částečně nebo zcela na burze. V některých případech může při jejich IPO (anglická zkratka pro první veřejnou nabídku akcií – pozn. red.) inkasovat více, než kolik zaplatila při nákupu nebo za jejich interní vývoj.

Co říci závěrem? Alibaba roste závratným tempem, ale investoři začnou čím dál více hledět i na ziskové marže, protože jak poměr P/S (poměr ceny a tržeb na akcii – pozn. red.), tak P/E (vyjadřuje poměr mezi tržní cenou akcie a čistým ziskem na akcii, resp. tržní kapitalizací dané firmy a jejím čistým ziskem – pozn. red.) je velmi vysoký a zahrnuje vysoké tempo budoucího růstu. Jakékoli zpomalení růstu tržeb nebo zisků se může výrazně projevit na ceně akcií. Pokračování růstu dle očekávání pak může znamenat velmi atraktivní dvouciferné roční zhodnocení investice pro trpělivé akcionáře.

Autor je hlavní ekonom společnosti BH Securities
(Redakčně upraveno)

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Firmy

Na čem závisí další oživení společnosti Meta?

Společnost Meta (dříve Facebook, pozn. red.), která od začátku roku vzrostla o více než 30 procent, oznámí ve středu, po uzavření trhu a zámořského času, své výsledky. Po téměř 80% propadu ze svého vrcholu v srpnu …

Akcionáři Monety schválili dividendu devět korun za akcii

V úterý proběhla valná hromada Moneta Money Bank, která patří mezi šestici největších v tuzemsku působících bank a která zároveň – jako jediná – není většinově vlastněna „matkou“ ze zahraničí. S tím samozřejmě …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

O kolik zdražil řízek, guláš nebo smažák. Velké srovnání cen

Analýza
Restauracemi se v úvodu roku prohnala vlna skokového zdražování způsobená zvýšením DPH. Navzdory klesající inflaci jsou březnové ceny v průměru o osm procent vyšší než před rokem. O kolik ale za posledních pět let zdražila běžná jídla, jako je svíčková, řízek nebo guláš? Společnost Dotykačka poskytla Finančním a ekonomickým informacím (FAEI.cz) detailní údaje o růstu cen vybraných pokrmů.