AliExpress prodává v Česku padělky, jiné čínské e-shopy okrádají zákazníky. I tak drtí konkurenci

Analýza
Čtyři z deseti Čechů, kteří nakupují přes internet, vybírají z nabídky čínských e-shopů. Evropské nebo americké internetové obchody tak oblíbené zdaleka nejsou. Ze zemí EU nakupuje jen čtvrtina Čechů a z USA pouze 12 procent. Ukázal to aktuální průzkum společnosti ESET ve spolupráci s firmou Seznam.cz.
Citace z českých stránek čínského virtuálního tržiště AliExpress: „Značka LEPIN nás velmi pěkně překvapila, protože je kompatibilní s originálním Legem, což je její velkou výhodou. U této značky najdete mnoho vlastních modelů, ale má i modely, které jsou inspirovány kolekcemi LEGO. Sami se zkuste podívat, jestli uvidíte ve stavebnicích nějaký velký rozdíl. Byli byste schopni říct, která stavebnice je LEGO a která LEPIN?“ Reprofoto: ceskyali.cz/FAEI.cz

Některé čínské e-shopy ovšem své zákazníky okrádají anebo nabízejí padělky či téměř identické napodobeniny známých světových značek, například stavebnice LEGO. Na prodeji nelegálních čínských napodobenin dánského výrobce (stavebnice LEPIN jsou označované eufemisticky jako „LEGO kompatibilní – pozn. red.) se podílejí rovněž některé české internetové obchody a také portál Heureka.cz. Tento týden na něm redakce portálu FAEI.cz našla hned tři takové e-shopy: super-hracky.cz, crazycarts.cz a hrackyretro.cz.

Nakupování v čínských internetových obchodech připustilo podle zmíněného průzkumu celkem 41 procent dotázaných, což je skoro dvakrát více než v evropských e-shopech. V českých internetových obchodech nakupuje 99 % z těch, kteří nakupují online.

Redakce portálu FAEI.cz tento týden našla na serveru Heureka.cz tři české e-shopy, které prodávají čínské napodobeniny dánské značky LEGO. Reprofoto: Heuréka/FAEI.cz

„Z nakupování na zahraničních e-shopech se stala běžná záležitost. Podíl nakupujících v cizině zůstává na úrovni loňského prosince, přičemž zahraniční e-shopy upřednostňují zejména mladší lidé do 44 let, mezi nimiž převládají muži s vysokoškolským vzděláním z velkých měst,“ řekl Miroslav Dvořák, technický ředitel české pobočky společnosti ESET.

PSALI JSME:
Nakupování přes internet bude v EU konečně bez hranic

Kopie za zlomek ceny originálu

Podíl uživatelů, kteří nakupují v e-shopech ze zemí EU, se oproti loňskému roku liší jen minimálně. Rovněž „čínský podíl“ zůstává prakticky stejný jako vloni. V tamních internetových obchodech se ovšem nabízejí rovněž padělky nebo přesné napodobeniny známých světových značek včetně LEGO. Okopírovanou stavebnici tak lze pořídit za zlomek ceny originálu, třeba i za desetinu.

Cena dnes již raritní originální stavebnice devítivoltového vláčku LEGO Factory Hobby Trains (10183) z roku 2007 se na serverech Amazon nebo eBay pohybuje od 400 do 625 dolarů. Na e-shopu super-hracky.cz ji můžete koupit za 1599 Kč.

Čínské produkty se dokonce objevují v českých e-shopech. U výrobků je pak uvedeno, že jsou „kompatibilní s LEGO“. Na první pohled jsou ovšem čínské stavebnice k nerozeznání od originálu. Hlavním rozdílem je samozřejmě cena, i když v českých obchodech je vyšší než v čínských e-shopech.

„Alternativy“ nevadí ani newyorské burze

Své stránky v češtině má už i největší čínská internetová prodejní platforma AliExpress, která spadá pod společnost Alibaba Group. Ta je podle oficiálních údajů největší čínskou skupinou IT firem a významný podíl v ní mají japonská Softbank či americká Altaba (dříve Yahoo!). Akcie skupiny se již přes čtyři roky obchodují na Newyorské burze cenných papírů.

Před čím by jeden smekl klobouk, je invence: Na AliExpress mluví o padělcích jako o „alternativě“. A umí namotivovat k nákupu cenovým srovnáním. Že přitom dostávají na frak autorská práva dánského výrobce, se přitom zdá být vedlejší. A to i s ohledem na nedávný výsledek soudního sporu a v kontextu s neuvěřitelným růstem tržeb skupiny Alibaba…

PSALI JSME:
Alibaba roste jako startup. Tržby se zvýšily o 61 procent

Vyhledání je jednoduché…

„Lego je jedním z velkých témat, co se nakupování na Aliexpress týče. Dostáváme od Vás spoustu otázek a právě v tomto na ně najdete odpověď,“ píše na serveru ceskyali.cz v článku z letošního května.

„Ten, kdo má Lego doma nebo si ho přejí jeho děti na Vánoce, tak ví, že se ceny pohybují od 300 Kč do 15000 Kč. Cena samozřejmě záleží na počtu dílků v balení a složitosti stavebnice, ale i tak je na hračku cena dost vysoká. My Vám představíme možnosti alternativ Lega z Aliexpress (LEPIN a DECOOL – pozn. red.) a už bude na Vás, pro kterou variantu se rozhodnete,“ stojí na webu.

Český Ali upozorňuje, že většina napodobenin značky lego je kompatibilní s originálním legem a že je velmi jednoduché ho vyhledat na Aliexpress: „Stačí, když do vyhledávacího okna napíšete Building blocks compatible with lego nebo jen LEGO.“

PSALI JSME:
Star Wars, Batman a Disney. I Lego musí inovovat

Zabavené padělky

Česká Celní správa pravidelně informuje o zadržených padělcích hraček včetně LEGO. Například na konci září zadrželi celníci při kontrole ve vyhlášené pražské tržnici Sapa asi čtyři tisíce padělků značkových hraček a stavebnic včetně LEGO nebo panenek od Disney. Jejich hodnota se blížila dvěma milionům korun.

Další úspěšný zátah zaznamenali pražští celníci začátkem prosince. „Ke své kontrole si vytipovali kontejner polské imatrikulace, který si z Číny přes německý Hamburg nechal dovézt asijský obchodník. Při kontrole zjistili, že uvnitř se nachází téměř 11 tisíc kusů plyšových a plastových hraček pro děti a různých stavebnic,“ citoval Týdeník policie Ivanu Kurkovou z Celní správy. Mezi padělky bylo rovněž LEGO, ale také My Little Pony nebo Frozen. „Hodnota zboží vyjádřená v ceně originálních výrobků by byla téměř čtyři miliony korun,“ konstatovala Kurková.

PSALI JSME:
Padělků přibývá. Výrobci oblečení, hraček, ale i nářadí přicházejí o desítky milionů korun

Nákupy přes telefon

Zmiňovaný průzkum rovněž ukázal, že Češi nejčastěji nakupují online přes notebook. Roste ovšem podíl transakcí přes chytrý mobilní telefon. „Letos nakupuje v e-shopech přes smartphone takřka polovina Čechů. Koncem roku 2016 to přitom byla jenom necelá třetina,“ sdělil Dvořák ze společnosti ESET, která se specializuje na vývoj bezpečnostního software pro domácí i firemní uživatele.

Mobilní telefony i tablety, které jsou využívané k online nákupům, však často zůstávají bez antivirové ochrany. U smartphonů používá některou z bezpečnostních aplikací pouze 57 procent lidí, u tabletů pak 66 procent. Používání antivirů ve srovnání s rokem 2017 navíc nijak nevzrostlo.

„Vzhledem k tomu, že se internetový provoz stále více přesouvá na mobilní zařízení, je absence ochrany velkým rizikem pro všechny uživatele. Ve spojení s online nákupy hrozí, že uživatelé přijdou například návštěvou podvodného e-shopu o nemalé finanční prostředky,“ varoval.

S krádežemi při online nákupech má osobní zkušenost pět procent Čechů! Více než polovina z nich má přitom čerstvou, maximálně rok starou zkušenost. „Uživatelé byli většinou okradeni o částku do pěti tisíc korun. Téměř všichni incident reklamovali. Alespoň část peněz zpět získala méně než desetina okradených, naopak třetina už z odcizené částky neviděla ani korunu,“ upozornil Dvořák.

PSALI JSME:
Kybernetická kriminalita: Stále se málo chráníme

Nebezpečné e-shopy

Rizikové jsou přitom nejen zahraniční internetové obchody, ale rovněž ty české. Počet webů, které jsou evidované na českých doménách, ale nesplňují požadavky tuzemské legislativy, přitom přibývá.

„V roce 2015 jsme evidovali čtyři rizikové weby, v roce 2016 také čtyři, dnes je to téměř pět set. Zřejmě to funguje tak, že někdo odchytává expirující domény s historií a vystavuje na nich boty či oblečení. Jako forma úhrady je požadována platba kartou předem. Peníze odejdou dle informací spotřebitelů na zahraniční účty, často rovnou v čínských juanech, zboží však nepřichází. Kontaktovat provozovatele nelze, protože web je anonymní, bez kontaktních údajů, jediným možným kontaktem bývá formulář na stránkách, ale na něj zpravidla nikdo nereaguje,“ řekl Jiří Fröhlich, mluvčí České obchodní inspekce.

„Objevují se však nové typy promyšlenějších podvodných webů, které nejen zboží nepošlou, ale ještě vyhrožují exekucemi formou SMS a e-mailů třeba z promyšlené adresy [email protected]. Spotřebitele pak vydírají a žádají uhrazení dalších částek třeba pod smyšlenou záminkou porušení obchodních podmínek a s pohrůžkou okamžité exekuce za asistence policie,“ dodal mluvčí.

Zavřít reklamu ×
  1. Pokud budou nadále výrobci jako je LEGO , APPLE , atd… předražovat svoje šunty , budou lidé stále nakupovat nepředražené šunty v čínských e-shopech 🙂

Napsat komentář: Jorge Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Spotřebitel

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB