Tempo růstu hodnoty značky umožnily Amazonu průběžně zvyšovat úspěšné akvizice, které mu zajistily nové zdroje příjmů, výborný zákaznický servis a schopnost udržet si náskok před konkurencí díky nabídce širokého ekosystému produktů a služeb.
Společnosti Amazon vzrostla hodnota značky z roku na rok o úctyhodných 52 % na 315,5 miliardy dolarů. Amazon tak předstihl Apple, který je na druhém místě žebříčku s 309,5 miliardy USD (hodnota značky se meziročně zvýšila o tři procenta), a Google na třetí příčce s 3, 309 miliard USD (hodnota značky se meziročně zvýšila o dvě procenta), a ukončil tak nadvládu těchto technologických gigantů trvající 12 let. Žebříček BrandZ Top 100 od jeho prvního globálního uvedení v roce 2006, kdy na vrcholu stanul Microsoft, dosud vedly technologické značky.
Pro srovnání: Podle letošního žebříčku časopisu Forbes je tou úplně nejcennější značkou Apple s odhadovanou hodnotou 205,5 miliardy dolarů. Tedy o třetinu nižší, než jakou uvádí žebříček BrandZ Top 100. Amazon je v žebříčku časopisu až na čtvrtém místě.
V Top 10 pořadí BrandZ zůstává na šesté pozici Facebook. Alibaba předstihla Tencent a stala se nejhodnotnější čínskou značkou. Vystoupala o dvě místa výš na sedmou příčku s růstem hodnoty značky o 16 % na 131,2 miliardy USD. Čínská firma Tencent, která se specializuje na vývoj internetových služeb, médií, softwaru a umělé inteligence, se propadla o tři místa na osmou pozici. Hodnota této značky poklesla o 27 % na 130,9 miliard USD, což BrandZ přisuzuje silně kolísajícímu prostředí, v němž se značky musí neustále snažit předvídat vyvíjející se potřeby a očekávání zákazníků.
Zatímco ostatní sociální sítě čelí otázkám důvěry a atraktivity, Instagram na 44 příčce s hodnotou značky ve výši 28,2 miliardy USD, který má aktuálně celosvětově více než jednu miliardu uživatelů, se stal skokanem roku. Poskočil v žebříčku BrandZ o 47 míst a hodnota této značky vzrostla o 95 %.
Druhou nejrychleji rostoucí značkou s meziročním růstem o 77 % je jógou inspirovaná značka sportovního oblečení Lululemon. Její hodnota se vyšplhala na 6,92 miliardy dolarů. Další růstoví rekordmani, jako Netflix (+65 %), Amazon (+52 %) a Uber (+51 %) odrážejí rychle se měnící svět řízený technologiemi.
BrandZ Top 10 nejhodnotnější značky světa 2019
Pořadí 2019 | Značka | Kategorie | Hodnota značky 2019 ($MLD) | Změna hodnoty | Pořadí 2018 |
1 | Amazon | Retail | 315,505 | +52 % | 3 |
2 | Apple | Technologie | 309,527 | +3 % | 2 |
3 | Technologie | 309,000 | +2 % | 1 | |
4 | Microsoft | Technologie | 251,244 | +25 % | 4 |
5 | Visa | Platební systémy | 177,918 | +22 % | 7 |
6 | Technologie | 158,968 | -2 % | 6 | |
7 | Alibaba | Retail | 131,246 | +16 % | 9 |
8 | Tencent | Technologie | 130,862 | -27 % | 5 |
9 | McDonald’s | Fast Food | 130,368 | +3 % | 8 |
10 | AT&T | Telekomunikace | 108,375 | +2 % | 10 |