Českým rodinným firmám se daří, pomáhá jim zkušenost i dravé mládí

Analýza

Rodinné firmy mají v byznysu specifické postavení. Často se s nimi pojí silné příběhy, dlouhá historie, jsou nositelkami tradice. Rodinnému podnikání v současné době pomáhá i trend nakupování u alternativních výrobců, lokálních producentů a hledání opravdové kvality. Asociace malých a středních podniků nyní usiluje o zařazení definice o rodinném podnikání do zákona.

Proč jsou už nyní rodinné firmy tak úspěšné a proč je zákazníci vnímají tak pozitivně? Foto: Pixabay

Letošní rok byl Asociací malých a středních podnikatelů a živnostníků vyhlášen Rokem rodinného podnikání. I to dokazuje, že se takovým podnikatelským záměrům v poslední době daří. Majitelé jsou navíc optimisté, věří v další úspěšný rozvoj.

Dokazují to ostatně i statistiky a různé průzkumy. Například podle ročního šetření asociace malých podnikatelů, která se dotazovala mezi 400 rodinnými firmami z různých oborů, celá polovina těchto podniků očekává další růst. Jen jedno procento dotázaných se obává poklesu tržeb. Podle studie Evropský barometr rodinných firem v roce 2017 zvýšilo obrat 83 procent rodinných podniků (oproti 53 procentům v roce 2016) a 69 procent jich zvýšilo i počet zaměstnanců (oproti předloňským 53 procentům).

DEFINICE V ZÁKONĚ

Podle Karla Havlíčka, šéfa Asociace malých a středních podniků a živnostníků, by se definice rodinného podnikání měla objevit ještě letos v zákoně. Asociace chce zjistit, jaký vliv mají rodinné firmy na českou ekonomiku, a slibuje si od ní také lepší propagaci nebo nepřímou podporu takových podniků.

„Předpokládáme, že se bude zavádět rodinná obchodní společnost a rodinná živnost. Za rodinnou obchodní společnost se bude považovat takový podnik, který z nadpoloviční většiny vlastní členové jedné rodiny a alespoň jeden člen této rodiny je ve statutárním orgánu. Živnost bude vytyčena živnostenským podnikáním, na němž se svou prací anebo majetkem podílejí nejméně dva členové rodiny, přičemž alespoň jeden z nich je držitelem živnostenského oprávnění. Definice by měla být zanesena do občanského zákoníku, což je nejrelevantnější právní základna,“ řekl Havlíček v rozhovoru pro Hospodářské noviny.

TRADICE A INOVACE

Proč jsou už nyní rodinné firmy tak úspěšné a proč je zákazníci vnímají tak pozitivně? Jedním z klíčových prvků jejich úspěchu bývá samozřejmě tradice. Mnoho zákazníků si potrpí na časem prověřený výrobek, službu, produkt, který je postavený na zkušenostech několika generací. Rodinné firmy navíc dokáží skloubit tradici s novými přístupy, inovacemi.

„Tento fakt vychází z přirozené hierarchie, která se přenáší z rodiny na firmu. Tím, že v podniku působí i několik generací naráz, tu funguje výborná symbióza: starší generace, která obvykle stojí na nejvyšším postu, je strážcem tradice a zdrojem letitých zkušeností, zatímco mladší členové – budoucí dědicové podniku – přinášejí moderní podněty a trendy. A protože se počítá s tím, že tato mladší generace jednou firmu převezme, je jejich nápadům skutečně věnována pozornost,“ konstatuje Jiří Jemelka, spoluzakladatel sdružení křesťanských podnikatelů KOMPAS.

ZAMĚŘENÍ NA BUDOUCNOST

Pro rodinné podniky je rovněž typické zaměření na budoucnost. Šéfové těchto společností cítí, že jsou povinni dobře se o firmu postarat a předat ji svým dětem či vnoučatům ve výborné kondici.

„Majitelé rodinných firem silně ctí tento závazek vůči budoucím generacím. Běžné je pro ně i to, že se necítí být ani tak majiteli a vládci podniku, jako spíš jeho správci. Postarat se o něj co nejlépe a pak jej předat dál je tak pro ně otázkou osobní hrdosti,“ říká Jemelka.

Majitelé rodinných firem rovněž mohou těžit z dlouholetých zkušeností se svou firmou. Většina z nich začínala v podniku již v mladém věku a postupně tak mohli nastřádat desítky let praktických zkušeností. Znají svou firmu doslova od A do Z a stejně tak i obor, v němž podnikají. Tyto znalosti jim pak pomáhají například i v investicích do inovací nebo rozšiřování portfolia.

Sdílet:

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Další z rubriky Podnikání

Nejčtenější

Nechcete už pracovat? Začněte počítat…

Už se vám nechce pracovat, protože jste se podle vašeho mínění už napracovali dost? Pak je ta správná chvíle spočítat si, zda máte nárok na starobní důchod, případně předdůchod či předčasný důchod. Pokud ještě ne, …

Do důchodu v 65 letech. Nebo bude všechno jinak?

Čím jsme starší, tím více vyhlížíme magickou hranici 65 let, kdy budeme moci začít čerpat starobní důchod. Finanční prostředky, které jsme každý měsíc či jednou za rok platili státu, se nám konečně začnou vracet a …
Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Téměř polovina Čechů jezdí na dovolenou autem. Co podceňují?

Analýza
Téměř polovina Čechů (47 %) podle Českého statistického úřadu jezdí na dovolenou autem. Nejčastěji do bližších zemí: Na Slovensko, do Chorvatska nebo Itálie. Dlouhé cesty ovšem znamenají poměrně silnou zátěž, zejména pro řidiče. Od únavy či chvilkové nepozornosti může být už jen krůček k dopravní nehodě, zejména pokud popojíždíte v dopravní zácpě vyvolané nástupním dnem na dovolenou.

Partneři Portálu

NOOL
Rolovat nahoru