Českým rodinným firmám se daří, pomáhá jim zkušenost i dravé mládí

Analýza

Rodinné firmy mají v byznysu specifické postavení. Často se s nimi pojí silné příběhy, dlouhá historie, jsou nositelkami tradice. Rodinnému podnikání v současné době pomáhá i trend nakupování u alternativních výrobců, lokálních producentů a hledání opravdové kvality. Asociace malých a středních podniků nyní usiluje o zařazení definice o rodinném podnikání do zákona.

Proč jsou už nyní rodinné firmy tak úspěšné a proč je zákazníci vnímají tak pozitivně? Foto: Pixabay

Letošní rok byl Asociací malých a středních podnikatelů a živnostníků vyhlášen Rokem rodinného podnikání. I to dokazuje, že se takovým podnikatelským záměrům v poslední době daří. Majitelé jsou navíc optimisté, věří v další úspěšný rozvoj.

Dokazují to ostatně i statistiky a různé průzkumy. Například podle ročního šetření asociace malých podnikatelů, která se dotazovala mezi 400 rodinnými firmami z různých oborů, celá polovina těchto podniků očekává další růst. Jen jedno procento dotázaných se obává poklesu tržeb. Podle studie Evropský barometr rodinných firem v roce 2017 zvýšilo obrat 83 procent rodinných podniků (oproti 53 procentům v roce 2016) a 69 procent jich zvýšilo i počet zaměstnanců (oproti předloňským 53 procentům).

DEFINICE V ZÁKONĚ

Podle Karla Havlíčka, šéfa Asociace malých a středních podniků a živnostníků, by se definice rodinného podnikání měla objevit ještě letos v zákoně. Asociace chce zjistit, jaký vliv mají rodinné firmy na českou ekonomiku, a slibuje si od ní také lepší propagaci nebo nepřímou podporu takových podniků.

„Předpokládáme, že se bude zavádět rodinná obchodní společnost a rodinná živnost. Za rodinnou obchodní společnost se bude považovat takový podnik, který z nadpoloviční většiny vlastní členové jedné rodiny a alespoň jeden člen této rodiny je ve statutárním orgánu. Živnost bude vytyčena živnostenským podnikáním, na němž se svou prací anebo majetkem podílejí nejméně dva členové rodiny, přičemž alespoň jeden z nich je držitelem živnostenského oprávnění. Definice by měla být zanesena do občanského zákoníku, což je nejrelevantnější právní základna,“ řekl Havlíček v rozhovoru pro Hospodářské noviny.

TRADICE A INOVACE

Proč jsou už nyní rodinné firmy tak úspěšné a proč je zákazníci vnímají tak pozitivně? Jedním z klíčových prvků jejich úspěchu bývá samozřejmě tradice. Mnoho zákazníků si potrpí na časem prověřený výrobek, službu, produkt, který je postavený na zkušenostech několika generací. Rodinné firmy navíc dokáží skloubit tradici s novými přístupy, inovacemi.

„Tento fakt vychází z přirozené hierarchie, která se přenáší z rodiny na firmu. Tím, že v podniku působí i několik generací naráz, tu funguje výborná symbióza: starší generace, která obvykle stojí na nejvyšším postu, je strážcem tradice a zdrojem letitých zkušeností, zatímco mladší členové – budoucí dědicové podniku – přinášejí moderní podněty a trendy. A protože se počítá s tím, že tato mladší generace jednou firmu převezme, je jejich nápadům skutečně věnována pozornost,“ konstatuje Jiří Jemelka, spoluzakladatel sdružení křesťanských podnikatelů KOMPAS.

ZAMĚŘENÍ NA BUDOUCNOST

Pro rodinné podniky je rovněž typické zaměření na budoucnost. Šéfové těchto společností cítí, že jsou povinni dobře se o firmu postarat a předat ji svým dětem či vnoučatům ve výborné kondici.

„Majitelé rodinných firem silně ctí tento závazek vůči budoucím generacím. Běžné je pro ně i to, že se necítí být ani tak majiteli a vládci podniku, jako spíš jeho správci. Postarat se o něj co nejlépe a pak jej předat dál je tak pro ně otázkou osobní hrdosti,“ říká Jemelka.

Majitelé rodinných firem rovněž mohou těžit z dlouholetých zkušeností se svou firmou. Většina z nich začínala v podniku již v mladém věku a postupně tak mohli nastřádat desítky let praktických zkušeností. Znají svou firmu doslova od A do Z a stejně tak i obor, v němž podnikají. Tyto znalosti jim pak pomáhají například i v investicích do inovací nebo rozšiřování portfolia.

Sdílet:

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Další z rubriky Podnikání

Kryje Airbnb daňové úniky?

Pronajímatelé nemovitostí napojení na platformu Airbnb se, jak se zdá, do placení daní nehrnou. Centrála se zase nepřetrhne, aby vyšla vstříc správcům daně v zemích, kde služba funguje. A navíc zřejmě daňovým únikům …

Nejčtenější

Pronajala si chalupu. A s ní i nevraživého souseda

Pronajmout si chalupu na dovolenou je běžná věc. Člověk čeká, že když zaplatí deset patnáct tisíc za měsíc, a v sezóně na žádaném místě za týden třeba i dvojnásobek, tak vše bude v pohodě. Jenže v takové chaloupce …

Pálenka z garáže je svátost, ale ilegální

Česko doslova přetéká ovocem. Zahrádkáři se radují, že bude hodně pálenky. A někteří si ji dělají doma ve sklepě nebo v garáži. Bývá to svátost a chlouba, ale kromě potenciálních zdravotních rizik jde především o …
Rolovat nahoru