Ilustrační fotozdroj: PVA

ANALÝZA: Elektromobily jsou zatím exoti, ale pozvolna si razí cestu

Elektromobily jsou stále exoti, moc jich na silnicích zatím vidět není, ale jedno se jim upřít nedá. Jejich vývoj jde vytrvale vpřed a politický tlak na čistou dopravu narůstá. Je možné, že v kontextu zamořených aglomerací se ropným lobbistům už nepodaří elektromobilitu zastavit. Skokový boom elektromobilů sice očekávat nelze, ale postupné rozšiřování jejich počtu, možností dobíjení a nárůst dojezdu ano. To je i šance na jejich zlevnění.

„Je patrný rostoucí vliv lobbistů a zájmových skupin na chod civilizace. V předminulém století bylo jen ve státě New York na sto třicet lobbistů, před sedmi lety jich bylo registrováno již na patnáct tisíc. Například už třikrát se jim podařilo odsunout rozšíření očividně lepšího řešení, než je spalovací motor,“ ukazoval před časem na konferenci na Pražské právnické fakultě známý český egyptolog Miroslav Bárta v souvislosti s tím, že zaniklé civilizace Říma a Egypta měli s tou naší před svým koncem mnoho společného. Přitom promítal tři historické momenty, kdy měl elektromobil šanci, pokud by se mu věnoval dostatek veřejné podpory, aby se zvýšil dojezd a vyřešilo dobíjení.

Vše nasvědčuje tomu, že v dlouhodobém kontextu má nyní elektromobil čtvrtou velkou šanci. Bylo to vidět i minulý týden v Praze na Průmyslových veletrzích. Nejen, že zde proběhla hitparáda samotných elektromobilů jako je první poštovní elektromobil v ČR StreetScooter, elektrické vozy vozy Tesla Model S, model X a Tesla Roadster a elektromobily automobilek Nissan, Volkswagen či Aixam. Zajímavostí jsou i projekty české firmy ECOBEN vyrábějící malá elektrická vozidla. Představuje nové a obchodně už úspěšné koloběžky typu Harley e-scooter, elektrická kola a e-motocykly.

DOSTUPNÉ DOBÍJENÍ

Podle Asociace elektromobilového průmyslu a inovativních technologií je v Česku téměř tisícovka elektromobilů, převážně osobních vozů.

Elektromobilem bude rozvážet zásilky po vzoru Německa nově také Česká pošta, která vypsala výběrové řízení na šest desítek elektromobilů. (pozn. aut. – je ale otázka, zda pak, vybavena elektromobily, bude také spolehlivější v doručování zásilek).

Městská policie dostane jedenáct aut na elektřinu. Elektromobily využívají už také velké e-shopy k rozvážce nákupů a jídla.

Rozšiřují se také možnosti dobíjení. Problém nedostatku dobíjecích míst na sídlištích nebo v centrech měst řeší systém Eluminocity, což je dobíjecí stanice zabudovaná v lampě veřejného osvětlení. V Praze se dále představuje první česká rychlonabíjecí stanice navržená designérkou Annou Marešovou.

„Je nutné vybudovat hustou síť rychlonabíjecích stanic nad 50 kWh na všech hlavních tazích. Dalším bodem je posílení sítě nabíjecích stanic do 22 kWh na veřejných parkovištích u nákupních center, restaurací, hotelů, kin, sportovních a kulturních zařízeních,“ konstatoval Roman Reichl, specialista ze SOLARGLAS CZ/SK.

ELEKTROMOBILY V KRAJÍCH

Fakt, že i v Česku elektromobily postupně nastupují, ukazují i titulky z novin za poslední půl rok: Elektromobily se zabydlují v Národním parku Šumava, E. ON staví u dálnic nabíjecí stanice, Písečtí strážníci otestují elektromobil, Beroun testuje elektromobil, Dopravci se v Plzni shodli: Vozy na naftu a plyn mají nahradit elektromobily, Služební elektromobily na radnici v Litoměřicích, Dobíjecích stanic pro elektromobily v severočeském kraji přibývá.

Noviny hlásají i smělé cíle automobilek a vládních úřadů: Každá čtvrtá nová škodovka bude za osm let elektromobil, Ministerstvo průmyslu vypsalo další dotace na nákup elektromobilů, Volkswagen chce být světovou jedničkou v prodeji elektromobilů.

Objevují se však i skeptické výhledy. Například, že masové rozšíření elektromobilů jen přenese vznik emisí o kus dál, ale neznamená jejich celkové snížení. Mnozí oponují tím, že páteří pro dobíjení elektromobilů nemusí být sítě napojené na tradiční elektrárny, ale solární dobíjecí stanice právě u rodinných domů, úřadů a veřejného osvětlení. Tudíž energie se získává ze slunce, nikoliv z drahých elektráren. To však pochopitelně naráží na energetickou lobby.

EMISE ZKRACUJÍ ŽIVOT

Další věc je, že jeden stát se může snažit být čistější, ale druhý mu to kazí – emise totiž neznají hranice. ČR sice snižuje emise z průmyslu a uhelných elektráren, ale na druhou stranu ministerstvo životního prostředí má poznatky, že sousední Polsko bude otevírat další uhelné doly a další tepelné elektrárny, přičemž otázka emisí je pro ně druhořadá. Jak zaznělo na nedávné konferenci Ekologie v pražské Lucerně, prioritou po Poláky je zvýšení průmyslové výroby, a ne nějaké emise.

Každopádně největším původcem prachu, smogu, jsou podle českého ministerstva životního prostředí právě doprava a individuální topeniště. Analýzy Státního zdravotního ústavu přitom naznačují, že vzduch plný prachu ročně zkrátí jen u nás život zhruba pěti tisícům lidí.

„Elektromobilita je jedno z nevyhnutelných řešení,“ míní ministr životního prostředí dosluhující vlády Richard Brabec (ANO).

MUMRAJ KOLEM BENZINOVÝCH KRASAVCŮ

To, že ale nástup elektromobilů nebude nijak skokový, ukazují poznatky FAEI.cz z Německa. Kabinet kancléřky Angely Merkelové se sice zavázal mít už za tři roky v provozu milión elektromobilů, ale není to reálné.

Stačí pobýt jedno odpoledne u haly a muzea BMW v Mnichově. Zde je k vidění nejnovější elektromobil BMW i3, jenž lze potkat už i v pražském provozu. Elektrické BMW má velmi pozitivní hodnocení od motoristických novinářů, ti ovšem nutno dodat, pochválí kde co. BMW i3 ovšem budí zájem veřejnosti, jak je patrné před mnichovskou centrálou automobilky. Tlustý kabel místo hadice s benzínem je asi nejvíce charakteristickým rysem pro laika.

Skutečný obchodní mumraj panuje ale uvnitř, u benzinových krasavců. Jsou plné elektroniky, pravda, ale srdcem těchto aut je ale pořád spalovací motor. A prodává se jich v posledních letech stále více, meziročně až o deset procent více.

Elektromobily se na celosvětovém prodeji aut stále podílejí méně než jedním procentem. Navzdory masivní podpoře elektromobilů a tomu, že Němci jsou ze své podstaty mnohem zelenější, zatím vyhrazená místa pro elektromobily v podzemních garážích mnichovské centrály BMW zejí prázdnotou, zatímco ostatní kapacity bývají zoufale plná.

Co zatím umí elektromobil určený pro masivní použití? BMW uvádí, že jeho i3 z 0 na 100 km/h akceleruje za 7,3 sekundy. V normálním provozu dojezd 130 kilometrů, se silnější baterií 200 km. Normálním nabíjecím kabelem do běžné domácí 230V zásuvky se na 80 procent kapacity BMW i3 nabije za osm hodin.

Pro objektivní pohled je třeba se ptát nejen velkých odborníků a analytiků, ale lidí z ulice. „Celý život opravuji benzinová a naftová auta. Začal ke mne na běžný servis jezdit taxikář s hybridní Toyotou. Pro rozjezd, kdy se spotřebovává nejvíce benzínu, vypouští se nejvíce emisí a účinnost spalovacího motoru je nejhorší. Pro jízdu pak vozidlo využívá elektromotor napájený z baterií dobíjených energií z brzdění. Dělají to už dvacet let, a je vidět, že v tom mají zkušenost. Taxikář na tom má už půl miliónu a jen mění spotřební věci. Není divu, ta řešení nejsou vůbec složitá,“ popisuje automechanik Tomáš B. Z pražských Petrovic.

Jindřich Kolomazník

Share

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *