Zrekonstruované nádraží bylo vloni otevřeno například v Náchodězdroj: mdcr.cz

ANALÝZA: Více než miliarda korun letos půjde na opravy nádražních budov

Na opravy a zahájené rekonstrukce nádražních budov bylo dosud vynaloženo přes 800 milionů korun, v letošním roce půjde na tyto účely více než jedna miliarda. Informovala o tom Správa železniční dopravní cesty (SŽDC), jejímž novým generálním ředitelem se v březnu stal dosavadní náměstek Jiří Svoboda (1970). Nahradil Pavla Surého, který ke konci února rezignoval.

„Během zhruba roku a půl od převzetí budov do správy SŽDC se rozběhly menší opravy na téměř čtyřech stovkách nádraží. Na sklonku uplynulého roku se nám podařilo zahájit první větší investiční akce. Běží rekonstrukce v Lipníku nad Bečvou, Přerově, Kuřimi, Hradci Králové, Turnově, Břeclavi či Sokolově,“ uvedl náměstek generálního ředitele SŽDC pro správu majetku Tomáš Drmola.

Střednědobý plán oprav a rekonstrukcí nádražních budov, který SŽDC poprvé představila v srpnu loňského roku, počítá s tím, že se do roku 2023 investuje do různě velkých projektů přes deset miliard korun.

Zatímco letos probíhají z důvodů náročné projektové přípravy především opravy menších nádraží, už v příštím roce by se měly začít revitalizovat větší výpravní budovy jako například Praha-Smíchov, Jihlava, Opava západ nebo Havířov. „Upozorňuji, že hovoříme o předpokladu, který se samozřejmě může měnit na základně projektů a soutěží na zhotovitele. Rozhodně však finanční objem na správu, opravu a investice poroste. V roce 2019 odhaduji sumárně jejich výši na přibližně 2,9 miliardy korun. Tento trend bychom chtěli udržet i v dalších letech,“ sdělil Drmola.

PŘÍPRAVA REKONSTRUKCE JE NÁROČNÁ

Z letošní plánované miliardy korun půjde více než sto milionů korun na opravy a rekonstrukce nádražních budov či na přípravu projektů hned ve čtyřech krajích (Olomouckém, Středočeském, Jihomoravském a Moravskoslezském). Z největších letos realizovaných oprav a rekonstrukcí nádražních budov SŽDC uvedla stavby v Břeclavi, Kolíně, Tachově, Bohumíně či Hradci Králové.

V případě větších nádraží se finanční částky potřebné na jejich opravu pohybují v řádech stovek milionů korun, náročnější je také příprava jejich rekonstrukce. Už příští rok by se ale měla začít opravovat Fantova budova na pražském Hlavním nádraží, v dalších letech dojde i na opravy nádražních budov v Plzni, Českých Budějovicích, Pardubicích, Teplicích či Mostě. Plány SŽDC podléhají souhlasu a schválení investiční komise Ministerstva dopravy.

„Neznamená to však, že zcela vynecháme budovy v menších obcích, ve střednědobém plánu samozřejmě jsou. I to nejmenší nádraží v nevyhovujícím stavu, které ohrožuje zdraví a bezpečnost lidí, musíme neprodleně opravit. Někdy se tak lidé pozastavují nad tím, že se opraví relativně málo využívané nádraží, oproti tomu na podstatně vytíženějším se stále nic neděje.“
Náměstek generálního ředitele SŽDC pro správu majetku Tomáš Drmola

200 MILIONŮ KORUN PRO PRAHU A STŘEDNÍ ČECHY

Na přípravu a realizaci oprav či rekonstrukcí nádražních budov v Praze a ve Středočeském kraji SŽDC plánuje letos proinvestovat téměř 207 milionů korun. Přímo do oprav a rekonstrukcí pražských nádraží půjde 51 milionů, do středočeských pak 118 milionů korun. Už příští rok začnou práce na dvou klíčových pražských nádražních budovách. Ve středních Čechách se letos opraví nádraží v Kolíně, Hořovicích či Nelahozevsi.

Zatímco letos probíhají z důvodu náročné projektové přípravy především opravy menších nádraží, už v příštím roce by se měly začít revitalizovat větší výpravní budovy jako například Praha-Smíchov či Praha hlavní nádraží. Řada významných projektů se však realizuje i letos

„Na počátku roku jsme dokončili opravu nádražních budov ve Zdicích či Praze-Braníku, momentálně končí opravy budov v Kutné Hoře městě a v Příbrami.“
Ředitel Správy osobních nádraží SŽDC v Praze Lukáš Fořt.

ŠEDESÁTILETÁ BUDOVA NEODPOVÍDÁ POŽADAVKŮM

Vedle opravných prací pokračuje letos i příprava rozsáhlejších projektů, které se začnou realizovat v příštím roce. Mezi ně patří oprava nádražní budovy v Berouně a pak především dvou klíčových pražských nádraží – Prahy-Smíchov a historické Fantovy budovy na hlavním nádraží.

Smíchovské nádraží patří mezi tři nejvytíženější v hlavním městě, více než šedesátiletá výpravní budova však už dávno neodpovídá požadavkům dnešní doby a potřebuje zásadní rekonstrukci. „Půjde o nejrozsáhlejší rekonstrukci výpravní budovy od roku 1952. Po její realizaci dojde k navýšení úspor energie, dispozičním změnám a zlepšení pracovního a klientského komfortu,“ vysvětluje Lukáš Fořt. Rekonstrukce se dotkne celého objektu osobního nádraží, tedy její střední části i obou křídel.

Pokud jde o opravu Fantovy budovy, momentálně se připravuje projekt, na jehož základě bude SŽDC žádat o stavební povolení a vypíše výběrové řízení. „Připravujeme také studii využití Fantovy budovy, naší snahou je více propojit novou odbavovací halu s historickou budovou,“ informuje Fořt.

Podle než se SŽDC letos se ve větší míře zaměří na komerční využití nádražních prostor. „Chceme například, aby na každém větším nádraží byl alespoň bankomat, nápojový automat, případně kavárna, trafika či nějaké občerstvení. Chceme vytvořit určité standardy pro různě velké nádražní budovy,“ uzavírá ředitel Fořt.

(red)

Share

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *