Ani sníh, ani pláč, ani zákon. Na úředníky prostě neplatí

Názor
Dálnice každým dnem usvědčuje ministerstvo dopravy, ministra, úředníky i jím řízené odbory a organizace z naprostého diletantství. Věcí, kterých je kolem dálnic špatně, je trestuhodně mnoho. Tématu se věnujeme pravidelně a po pravdě řečeno, více než je i nám příjemné.
Fígl billboardových firem zaplavil republiku vlajkami. Foto: FAEI.cz

Dnes bych se rád zmínil jen o dvou problémech manažerského selhání: Prvním je oprava/neoprava D1 mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem a druhým je více než pět stovek billboardů, které měly již dávno zmizet. Na první pohled by se mohlo zdát, že tyto věci spolu nesouvisí, ale opak je pravdou. Je jím manažerské selhání na všech úrovních řízení.

Zakázka na opravu úseku mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem byla soutěžena na nejnižší cenu (což i tehdy již zákon nenařizoval) a navíc byl vybrán slepenec firem Geosan Group, italská Toto Costruzioni Generali a kazašská SP Sine Midas Stroy. Dovoluji si tvrdit, že šlo o účelově zřízené konsorcium, protože Geosan Group neměl potřebné reference. Již ve chvíli, kdy sdružení přišlo s cenou 1,75 miliardy korun, mnozí experti říkali, že je něco špatně. Dnes ministr Ťok vizionářsky říká: „Obávám se, že nebyla schopnost tohoto konsorcia tu práci dobře udělat.“ Jak prozíravé tvrzení, s nímž ale přišel bohužel až po prohrané bitvě.

PSALI JSME:
Jak to, že Poláci nebo Maďaři staví dálnice rychleji?

Žádná věc ale nemá jen tuto stranu. Stavební dílo a jeho projektová dokumentace měla řadu nedostatků, které padají na hlavu zadavateli a přípravě stavby. Šlo především o kolize nově budované kanalizace se stávajícím tělesem dálnice a plynovodem, a dále v podobě odlišných geologických podmínek v místě založení nově budovaného mostu. Samotní stavbaři si s tím nemohli sami poradit.

O problémech se vědělo mnoho měsíců. Zdržení konstatovala každá kontrola, která v tomto úseku probíhala. A výsledek? Žádný. Pan ministr byl navíc nemile překvapen, že v polovině prosince si dovolilo na Vysočině nasněžit! To se zdá, že překvapilo i silničáře, kteří měli včas dálnici uzavřít.

PSALI JSME:
Dálnice. V čem se můžeme inspirovat jinde

Nyní Ředitelství silnic a dálnic i ministerstvo sebevědomě vyhlašuje, jak se bude o náhradu škody soudit. To je vpravdě heroické tvrzení, bohužel z kategorie sci-fi. Protože kauza neodstraněných billboardů je toho trapným příkladem. Více než půl tisícovka nelegálních reklamních nosičů stále zdobí naše dálnice. Společnost A.C.E. Media odmítá odstranit své billboardy od dálnic a dál na nich vydělává. Tím, že vydržela na trhu v době, kdy se další hráči již z tohoto trhu ve velké míře stáhli, získala prakticky monopolní postavení. Ministerstvo dopravy není totiž schopno ani po takřka jednom a půl roce tato zařízení demontovat či k tomu donutit majitele.

A ani zde nejde o právní problém, i když se to tak na první pohled tváří. Zákon o pozemních komunikacích je zcela explicitní a uvádí povinnost vlastníka odstranit zařízení do pěti pracovních dnů, pokud tak neučiní, má úřad reklamu do 15 dnů zakrýt a následně zajistit odstranění na náklady vlastníka. A to navíc předtím proběhlo pětileté přechodné období…

Na co se tedy čekalo, čeká a (asi ještě dlouho) čekat bude?

Sdílet:

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Další z rubriky Právo

Jaké obydlí dlužníka je chráněno?

Z nařízení vlády ze dne 22. 7. 2019 přímo plyne, že pod pojem „obydlí“ je třeba podřadit vše, co je užíváno k zajištění bytových potřeb dlužníka a jeho rodiny, zejména dům, bytovou jednotku nebo družstevní podíl v …

Novela stavebního zákona od září platit nebude

Novelu stavebního zákona s tzv. fikcí souhlasu zatím neprojednala vláda, je tak zřejmé, že od září, jak původně plánovalo ministerstvo pro místní rozvoj (MMR), platit nebude.  Od zavedení tohoto institutu si přitom …

Vznikne digitální mapa Česka? Doufejme, že ano!

Vláda na svém pondělním jednání podpořila návrh na vytvoření digitální technické mapy ČR, která může výrazně přispět ke zrychlení stavebních řízení a řešení současné paralýzy na stavebním trhu. Pokud úprava projde i …

Nejčtenější

Nechcete už pracovat? Začněte počítat…

Už se vám nechce pracovat, protože jste se podle vašeho mínění už napracovali dost? Pak je ta správná chvíle spočítat si, zda máte nárok na starobní důchod, případně předdůchod či předčasný důchod. Pokud ještě ne, …

Do důchodu v 65 letech. Nebo bude všechno jinak?

Čím jsme starší, tím více vyhlížíme magickou hranici 65 let, kdy budeme moci začít čerpat starobní důchod. Finanční prostředky, které jsme každý měsíc či jednou za rok platili státu, se nám konečně začnou vracet a …
Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Partneři Portálu

NOOL
Rolovat nahoru