Ani sníh, ani pláč, ani zákon. Na úředníky prostě neplatí

Názor
Dálnice každým dnem usvědčuje ministerstvo dopravy, ministra, úředníky i jím řízené odbory a organizace z naprostého diletantství. Věcí, kterých je kolem dálnic špatně, je trestuhodně mnoho. Tématu se věnujeme pravidelně a po pravdě řečeno, více než je i nám příjemné.
Fígl billboardových firem zaplavil republiku vlajkami. Foto: FAEI.cz

Dnes bych se rád zmínil jen o dvou problémech manažerského selhání: Prvním je oprava/neoprava D1 mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem a druhým je více než pět stovek billboardů, které měly již dávno zmizet. Na první pohled by se mohlo zdát, že tyto věci spolu nesouvisí, ale opak je pravdou. Je jím manažerské selhání na všech úrovních řízení.

Zakázka na opravu úseku mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem byla soutěžena na nejnižší cenu (což i tehdy již zákon nenařizoval) a navíc byl vybrán slepenec firem Geosan Group, italská Toto Costruzioni Generali a kazašská SP Sine Midas Stroy. Dovoluji si tvrdit, že šlo o účelově zřízené konsorcium, protože Geosan Group neměl potřebné reference. Již ve chvíli, kdy sdružení přišlo s cenou 1,75 miliardy korun, mnozí experti říkali, že je něco špatně. Dnes ministr Ťok vizionářsky říká: „Obávám se, že nebyla schopnost tohoto konsorcia tu práci dobře udělat.“ Jak prozíravé tvrzení, s nímž ale přišel bohužel až po prohrané bitvě.

PSALI JSME:
Jak to, že Poláci nebo Maďaři staví dálnice rychleji?

Žádná věc ale nemá jen tuto stranu. Stavební dílo a jeho projektová dokumentace měla řadu nedostatků, které padají na hlavu zadavateli a přípravě stavby. Šlo především o kolize nově budované kanalizace se stávajícím tělesem dálnice a plynovodem, a dále v podobě odlišných geologických podmínek v místě založení nově budovaného mostu. Samotní stavbaři si s tím nemohli sami poradit.

O problémech se vědělo mnoho měsíců. Zdržení konstatovala každá kontrola, která v tomto úseku probíhala. A výsledek? Žádný. Pan ministr byl navíc nemile překvapen, že v polovině prosince si dovolilo na Vysočině nasněžit! To se zdá, že překvapilo i silničáře, kteří měli včas dálnici uzavřít.

PSALI JSME:
Dálnice. V čem se můžeme inspirovat jinde

Nyní Ředitelství silnic a dálnic i ministerstvo sebevědomě vyhlašuje, jak se bude o náhradu škody soudit. To je vpravdě heroické tvrzení, bohužel z kategorie sci-fi. Protože kauza neodstraněných billboardů je toho trapným příkladem. Více než půl tisícovka nelegálních reklamních nosičů stále zdobí naše dálnice. Společnost A.C.E. Media odmítá odstranit své billboardy od dálnic a dál na nich vydělává. Tím, že vydržela na trhu v době, kdy se další hráči již z tohoto trhu ve velké míře stáhli, získala prakticky monopolní postavení. Ministerstvo dopravy není totiž schopno ani po takřka jednom a půl roce tato zařízení demontovat či k tomu donutit majitele.

A ani zde nejde o právní problém, i když se to tak na první pohled tváří. Zákon o pozemních komunikacích je zcela explicitní a uvádí povinnost vlastníka odstranit zařízení do pěti pracovních dnů, pokud tak neučiní, má úřad reklamu do 15 dnů zakrýt a následně zajistit odstranění na náklady vlastníka. A to navíc předtím proběhlo pětileté přechodné období…

Na co se tedy čekalo, čeká a (asi ještě dlouho) čekat bude?

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Právo

Divoké parkování se nevyplácí

Pod sjezdovkou jste zaplatili několik stovek parkovného, ale když se po lyžování vrátíte k vozidlu, čeká vás nemilé překvapení. Auto je poškozené či vykradené. Je poškozená karoserie, nebo je pryč nejen vybavení …

Posílají vás rozměnit bankovku? Porušují zákon

Jéé, já nemám zpátky. To si musíte rozměnit! Tak tuhle větu jsme u pokladen slyšeli u mnohokrát a patrně nám pokaždé zrychlila puls. Ani zdaleka to není jen ozvěna dávných časů, kdy pracovníci služeb měli na paměti …

Obral vás kamarád? Bojujte!

Už se vám stalo, že se na váš úkor někdo jiný obohatil? Nemuselo jít o krádež, podvod či jiný úmyslný trestný čin, dokonce ani nešťastnou shodu okolností, a přesto jste přišli o peníze? Prostě jste se snažili někomu …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Jaká je budoucnost výškových dřevostaveb v Česku?

Analýza
V České republice stále platí zastaralá norma omezující výšku dřevostaveb na devět, respektive dvanáct metrů. Legislativa by se však měla brzy změnit. S ohledem na nespornou ekonomickou výnosnost projektů chtějí developeři stavět minimálně osmipatrové stavby (22,5 m), s výhledem do budoucna až osmdesátimetrové projekty, a to tzv. inženýrským způsobem.