Aprílová nehoda z roku 1953: Pojišťovna poškozenému vyplácí pravidelnou měsíční rentu už 70 let

Výplata z pojistných událostí v rámci povinného ručení může probíhat i výrazně déle než půl století. Od dopravní nehody, která vedla k nejdéle stále vyplácené rentě ze škodní události, uplynulo letos v dubnu přesně 70 let. Vyplývá to ze statistik České kanceláře pojistitelů (ČKP), která o tom informovala v tiskové zprávě.
Pojišťovna poškozenému při autonehodě z dubna 1953 dosud vyplácí pravidelnou měsíční rentu. Ilustrační foto: Vojenský historický ústav

Výplata pojistných událostí může probíhat i desítky let po vzniku dopravní nehody v případě dlouhodobých nároků spojených s trvalými následky poškozených. „Nejstarší stále vyplácená pojistná událost se váže k dopravní nehodě z 1. dubna 1953 a letos od ní uplynulo 70 let,“ informoval pojistný matematik ČKP Petr Jedlička s tím, že poškozenému je dosud vyplácena pravidelná měsíční renta.

Přestože je tato událost nejstarší, není jediná, kterou pojišťovny z 50. let vyplácejí. „Z dopravních nehod z tohoto období pojišťovny stále vyplácejí další čtyři pojistné událostí s očekávanou výplatou ve výši 229 tisíc korun. Evidujeme také pojistné události ze 60. let, konkrétně 22 pojistných událostí s očekávanou výplatou ve výši dvou a půl milionů korun,“ doplnil Jedlička.

„Při škodě na zdraví může docházet dle rozsahu škody k úhradě bolestného, odškodnění ztížení společenského uplatnění, výplatě renty či příspěvku na výpomoc v domácnosti. To vše je standardně kryto povinným ručením viníka nehody. Náklady nebývají jednorázové, ale mohou být rozložené do delšího časového období podle potřeb poškozeného,“ vysvětlila Veronika Pilková, tisková mluvčí ČKP.

A pokud viník nehody nemá sjednané povinné ručení? „ČKP řeší každý měsíc přes 200 autonehod, které zaviní nepojištěný řidič,“ uvedl Vladimír Krejzar, ředitel likvidace ČKP. I když z valné části jde jen o poškozený automobil, i v těchto případech částka zpravidla vystoupá na desítky tisíc Kč, v případě škod na zdraví už ale jde o statisícové nebo dokonce milionové částky.

Zavřít reklamu
Sdílet článek
Diskuse 11
Sdílet článek
Diskuse k tomuto článku je již uzavřena
  1. Zdeněk

    Jsem si myslel,že se dozvím něco o samotné nehodě,co se stalo a proč a vidím,že članek je o ničem. Pouze reklama na podvodnou společnost ČKP.

  2. Milan

    K té ilustrační fotce – V noci z 15. na 16. srpna 1950 došlo ve vojenském výcvikovém prostoru Mimoň, u obce Hamr na Jezeře poblíž Stohánku ke srážce těžkého vojenského nákladního vozidla výsadkářů se štábním vozem Škoda 1101 VO podplukovníka Sochora. Těžký nákladní automobil výsadkářů[3] narazil do osobního vozu z pravé strany, kde na místě spolujezdce seděl právě Antonín Sochor, který byl nárazem těžce zraněn. Sochorův řidič se snažil jízdou vlevo srážce vyhnout, dle stop na vozovce a postavení vozidel po nehodě bylo zřejmé, že velmi silný náraz a následné odtlačení osobního vozidla mimo vozovku bez sebemenší reakce brzdění nebo vyhýbání, nebyla jen náhodná nehoda, při které Sochor utrpěl těžká poranění hlavy, kterým 16. srpna podlehl v nemocnici v Jablonném v Podještědí.

  3. Pavel

    by mě zajímalo o kolik se zvedla vyplatní částka z roku 50? Jestli to je reálná částka korespondující inflaci, nebo to je jako u důchodu. Inflace 8% zvedneme o 5 %. Jen taková úvaha nad takhle dlouhodobě vyplácené renty

    • Rudolf16

      Tehdy tu byla pouze Česká státní pojišťovna a pov. ručení stálo Kč 144/ročně jednotně. Ta zmiňovaná renta bude v řádu stokorun a to ještě kdoví jestli!

  4. Míla

    Mě by zajímalo, jak se výše vyplácené renty valorizovala. Protože jestli to bylo v roce 1950 dejme tomu 500 Kčs, tak dnes by to byla renta k smíchu. Navíc do toho zasáhla měnová reforma v r. 1953.

    • Weigel

      Jedni si platli 50 let pojistku na pohřebné a pak by dostali 3000,-.

  5. Yarda

    … „ČKP řeší každý měsíc přes 200 autonehod, které zaviní nepojištěný řidič,“ …
    Snad nepojištěné vozidlo? Nevím o tom, že bych se mohl pojistit jako osoba co si vleze za volant cizího auta a nemusí se starat, jestli majitel vozidla má na na to vozidlo uzavřené povinné pojištění.

    • Weigel

      Jednomu u supermarketu ujel přívěsný vozík a poškodil autobus a pojišťovna odmítla pojistku platit z pojištění vozíku ale trvala na tom že se pojistka bude hradit z pojištění vozidla co tam ten vozik přivezlo. Tedy že se musí hradit pojistka z přívěsů ale nehradí se pojistky škod co způsobí samotný přívěs.

    • Jirka

      Říká se tomu pojistka na blbost, jinak „Pojištění odpovědnosti“ . S 10% spoluúčastí to vyjde na cca 400,-Kč ročně. Někomu něco rozbiješ, cena bude vyčíslena na 10 000,-Kč, 9 000,- zaplatí pojišťovna a 1 000,-Kč pojištěný. Za vyšší poplatek lze spoluúčast snížit až asi k nule, ale to už není moc rentabilní.

  6. Miroslav

    Zarážející je cca 200 nepojištěých vozidel /měsíc při nehodě. Chtělo by to jednoznačně úpravu legislativy , nepojištěné vozidlo = trestní odpovědnost provozovatele.

    Představa, že mě sejme nepojištěné vozidlo a úhrady škody se musím domáhat u soudu , kde protistranou bude nějaká fetka , doslova mrazí.

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB