Asociace: Export se stává nezranitelnějším prvkem české ekonomiky

Průzkum
Na české exportéry z řad malých a středních firem dopadají aktuální problémy související s ruskou invazí na Ukrajinu do té míry, že 72 procent se musí poohlížet po náhradních trzích. Firmy přitom hledají především v Evropě. Zjistil to aktuální průzkum Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR (AMSP ČR), České exportní banky (ČEB) a společnosti Google.
Export se podle průzkumu AMSP ČR stává nezranitelnějším prvkem české ekonomiky. Ilustrační foto: Pixabay.com

„Exportu dominují evropské země, firmy s větším obratem ale častěji exportují do asijských zemí,“ tlumočil jedno ze zjištění průzkumu předseda představenstva AMSP ČR Josef Jaroš. Z evropských destinací je nejpopulárnější destinací Slovensko, následuje Německo a Polsko. Celkově firmy cítí silně dopady rostoucích nákladů.

„Sousední země jsou stálicemi exportu malých a středních firem,“ připomněla místopředsedkyně představenstva AMSP ČR Pavla Břečková. „Ovšem i v celkové statistice exportu do sousedních zemí obecně míří téměř přesná polovina celého českého exportu. Obecně je segment MSP více vázán na trhy Evropské unie a dlouhodobě nepreferuje vzdálená teritoria,“ konstatovala Břečková.

Bezmála dvě pětiny firem podle průzkumu využilo pro podporu exportních aktivit služeb bank, 30 procent se již někdy obrátilo na poradenské firmy. Provozní financování a bankovní záruky jsou nejčastější produkty, které firmy používají pro realizaci exportních zakázek.

PSALI JSME:
Zahraniční obchod i v závěru roku potěšil

„Zpětná vazba exportérů z řad malých a středních firem je pro nás nesmírně důležitá, a to zejména při návrzích nových produktů, které reagují na současné výzvy“, řekl generální ředitel ČEB Daniel Krumpolc.

Průzkum také zjistil, že v hledání nových exportních trhů jsou aktivnější digitální exportéři. S mírou digitalizace exportu roste také využívání nástrojů Google v jednotlivých firmách. „Z průzkumu vyplynulo, že přibližně třetina malých a středních firem využívá digitální inzerci, z čehož více než 40 procent reklamu ve vyhledávání,“ uvedl František Štrupl ze společnosti Google ČR.

Export nicméně je a velmi pravděpodobně zejména v blízké budoucnosti bude nejzranitelnějším prvkem ekonomiky. „Hodnota vývozů by mohla meziročně poklesnout o zhruba šest procent,“ uvedli nedávno místopředseda Asociace exportérů Otto Daněk a hlavní ekonomka Raiffeisenbank Helena Horská s tím, že „výkon tuzemského exportu budou tlumit přetrvávající komplikace v českém průmyslu“.

PSALI JSME:
Tuzemský export: Výhled se po prvotním šoku stabilizoval

Ceny energií a pohonných hmot sice ve všech zemích EU rostou obdobně, rozdílné jsou ale přístupy vlád jednotlivých zemí. Na rozdíl od okolních zemí je v ČR zatím podpora či kompenzace růstu těchto cen neúčinná. To se zřejmě brzy projeví v rapidně snížené konkurenceschopnosti a obecně schopnosti našich firem cokoli vyvézt.

Přibližně pětina firem plánujících expanzi je přesvědčeno o tom, že jejich produkt na cílovém exportním trhu chybí a 16 procent firem předpokládá export finálního produktu. Téměř polovina (47 %) podniků neplánuje na žádné nové trhy vstoupit. Nejčastějšími překážkami pro vstup na nové trhy jsou neznalost (ať už trhů nebo potenciálních zákazníků, pozn. red.) a vysoké náklady.

V posledním předcovidovém roce, podle Exportního výzkumu 2019 společnosti GfK, trápila dvě třetiny českých exportních firem situace na trhu práce, ačkoli už nebyla exportéry vnímána jako bariéra v rozvoji podnikání tak intenzivně, jako v roce 2018. Podle výzkumu to firmy chtěly (nebo se chystaly, pozn. red.) řešit cíleným zaměstnáváním cizinců (63 %), robotizací a automatizací (55 %).

PSALI JSME:
Dvě třetiny českých exportérů trápí situace na trhu práce

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Podnikání

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Jaká je budoucnost výškových dřevostaveb v Česku?

Analýza
V České republice stále platí zastaralá norma omezující výšku dřevostaveb na devět, respektive dvanáct metrů. Legislativa by se však měla brzy změnit. S ohledem na nespornou ekonomickou výnosnost projektů chtějí developeři stavět minimálně osmipatrové stavby (22,5 m), s výhledem do budoucna až osmdesátimetrové projekty, a to tzv. inženýrským způsobem.