V roce 2015 skončil první ročník šampionátu elektrických formulí a z triumfu se radovala stáj China Racing, za níž jezdil celkový vítěz Nelson Piquet junior. Jedním z hlavních sponzorů byla značka Nio, která patří čínské skupině NextEV. Ta se věnuje i běžným elektrickým automobilům, i když jeden z jejich nejznámějších výtvorů byl v mnoha ohledech výjimečný.
Svist širočiny
Supersportovní kupé Nio EP9 ustavuje nová měřítka už svými rozměry: Na délku totiž měří 4888 milimetrů a na šířku 2230! Dvě lithium-iontové baterie pod podlahou se na celkové hmotnosti 1735 kilogramů podílejí skoro třetinou. Vůz ovšem na silnici sedí jako přišitý i díky dalším řešením. Za všechny jmenujme obrovské zadní křídlo nastavitelné do tří poloh nebo nastavitelné tlumiče. Kotouče o průměru 408 mm mají šestipístkové třmeny, celková výkonnost brzd je prý srovnatelná se speciály pro vytrvalostní závody.
Sprinter
Než přišel Volkswagen ID.R, šlo Nio EP9 považovat za nejrychlejší elektrický supersport planety. Vždyť v květnu 2017 prosvištěl Severní smyčku Nürburgringu za 6:45,9 a z trůnu ho časem 6:05,336 sesadil až právě německý stroj. Čínská střela využívá čtyři motory – po jednom v každém kole. Dohromady se složí na výkon 1360 koní, respektive točivý moment 1480 N.m, takže nepřekvapí dvoustovka za 7,1 sekundy a třístovka za 15,9. Maximem je 313 km/h.
Drahý a vzácný
Nio využívá stále ještě málo vídanou technologii vyměnitelných akumulátorů, proces nahrazení přitom trvá jen osm minut. Když pak zdroj máte nabít, zabere vám to v nejlepším případě tři čtvrtě hodiny. Celková zásoba energie by přitom měla vystačit až na 427 km. Model EP9 nakonec vznikl v pouhých šesti exemplářích, jeden přišel na 1,2 milionu dolarů.
Tesla se mi moc líbí, ale NIO se mi líbí ještě víc. Jeho nejnovější modely mají vysokou autonomii a výměnu baterií. Podívejte se na jeho cenu akcií: https://trustedbrokers.com/uk/stocks/NIO/