Auta na baterky Čechy neberou. Počet nových registrací výrazně klesl

Auta na baterky Čechy neberou. Počet nových registrací elektromobilů za rok 2021 podle Svazu dovozců automobilů meziročně klesl o devatenáct procent. Čistě elektrických aut se loni v ČR prodalo jen 2 646 kusů. Navzdory plusovým očekáváním analytiků.
Počet nových registrací elektromobilů za rok 2021 podle Svazu dovozců automobilů meziročně klesl o devatenáct procent. Ilustrační foto: FAEI.cz

Výrazný nárůst je naopak patrný u hybridně-elektrických vozů kombinujících benzinový motor s pomocným elektrickým, a to v meziročním srovnání o 82 procent na více než 23 tisíc kusů. Celkově vede u nově registrovaných aut za rok 2021 v ČR benzín s 68 procenty (140 805 ks). Naftové motory mají podíl 24,7 procenta (51 101 ks).

Mnohé loňské „jiskřivé vize“ se nenaplnily. „Očekávám, že progres jak v oblasti registrovaných elektrických vozidel, tak infrastruktury získá i díky podpoře Ministerstva dopravy na dynamice,“ uvedl například loni v srpnu pověřenec ministra dopravy pro čistou mobilitu Jan Bezděkovský.

Podle něj mají do konce roku vzniknout téměř dva tisíce dobíjecích stanic. Podíl přibližně devíti elektrických vozidel na jeden dobíjecí bod je stále příznivější, než jaký po nás požaduje evropská regulace. E-dynamika se však nedostavila.

V druhé polovině loňského roku bylo v ČR evidováno zhruba 8500 elektromobilů a 1400 dobíjecích míst. Nové registrace v předchozích letech vypadaly rekordně alespoň v procentech, za loňský rok už nevychází ani tato hra s čísly.

PSALI JSME:
Co Čechy odrazuje od elektromobilů? Vysoká pořizovací cena a málo dobíjecích stanic

Důvod, proč se Češi do e-aut nehrnou, je prostý. Cena. Nejprodávanější auta na baterky za tři loňská čtvrtletí jsou Škoda Enyaq, která začíná na 1 125 000 korunách, Hyundai Kona od 410 tisíc, Tesla Model 3 od 1 200 000 korun, Volkswagen ID.4, jenž startuje na 1 225 000 korunách a Škoda CitigoE iV od 452 tisíc.

Češi raději sahají po ojetinách, i když ty také skokově loni zdražily. Zatímco ale celkově přibylo nových registrací za loňský rok jen o 1,9 procenta, tak výslovně ojetin přibylo o téměř dvacet procent.

„I letos bude přetrvávat nedostatek komponentů i materiálů a přepravních kapacit, které omezují výrobu automobilek. Rostoucí inflace, která se projevuje na vstupních nákladech, bude mít za následek tlak na růst prodejních cen,“ avizovali analytici z poradenské firmy PwC.

Očekávají, že spotřebitelům na auta nebudou mít tolik peněz, přičemž navíc se ještě kvůli rostoucím úrokovým sazbám zdraží úvěry. Neuspokojená poptávka po vozidlech se podle analytiků částečně přelévá do ojetin, kde lze pozorovat rostoucí marži prodejců, prudce rostoucí ceny a jejich zvýšený dovoz, který byl v létě minulého roku nejvyšší od roku 2008.

PSALI JSME:
Elektromobily jsou propadák. Češi dál kupují hlavně benzínové a naftové automobily

Zavřít reklamu ×
  1. Do dnes nevyresili vydrz baterii v autickach na baterky, porad a rychle jsou vybite, tak jak mohli pokrocit s velkymi auty?

    • Měli by je používat ve statní zprávě !!!!Až si těch aut užiji !!! A stanovit maximální cenu 500 000 Kč !!!!!!

  2. Elektrické auto je jeden velký podvod na motoristy. Kdo se nechal zlákat na bateriové autíčko tak je hlupák! V současnosti jezdím z autem na LPG a provoz je mnohem levnější než provoz elektrického auta kde po 8 až 10 letech budete kupovat novou baterii za 320 tis. kč právě u Tesly.

  3. Není to jen o pořizovací ceně. Ani bohatí lidé se do aut na baterky nehrnou, protože je to i o užitných vlastnostech, které ve srovnání se spalováky blednou.

  4. Kdo si myslí, že Brusel prosazuje elektroauta k vůli ochraně klimatu je velmi naivní. Tady jde o něco jiného, proti čemu by se ti lidi vzbouřili, kdyby jim to Brusel řekl na rovinu. Proto je to zabaleno do ekologického hávu a změny se dělají salámovou metodou. Jde o to vytlačit z evropských silnic a dálnic individuální dopravu, prostě znemožnit chudším lidem mít svoje auta, levná a dostupná auta se spalovacím motorem. Ty chce proto Brusel zakázat, a zůstat má jen omezené množství elektroaut, na které dosáhnou jen bohatší vrstvy obyvatel. Nadnárodní korporace si již dlouho v Bruselu stěžují, že individuální doprava jim komplikuje a zpomaluje převoz jejich zboží kamionovou dopravou (dopravní zácpy, nehody). Korporace k vůli tomu přicházejí o miliardy. Pamatujte, že vždycky jde o peníze. Již v červnu roku 2017 Merkelová přiznala během diskuse se studenty ve výzkumném kampusu v Buenos Aires v Argentině, že do roku 2037 pro většinu lidí možnost řídit vlastní auto skončí. https://www.2025ad.com/the-end-of-human-driving-why-angela-merkel-got-it-right

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Motorismus

Ceny ojetin porostou i v roce 2022

Globální krize v automobilovém průmyslu, způsobená nedostatkem čipů, materiálu, ale i pracovních kapacit, se dramaticky promítá také do trhu ojetin. Počet nabízených vozů z druhé ruky spadl na úroveň krizového …

Nejčtenější

Nechcete už pracovat? Začněte počítat…

Už se vám nechce pracovat, protože jste se podle vašeho mínění už napracovali dost? Pak je ta správná chvíle spočítat si, zda máte nárok na starobní důchod, případně předdůchod či předčasný důchod. Pokud ještě ne, …
Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB