Auta nejsou obojživelníci, voda je často nenávratně zničí

Zářijové povodně nám opět připomněly, jak ničivým živlem voda umí být. Zdemolované nejsou jen stovky domů, ale také aut, která majitelé nezvládli přeparkovat na bezpečnější místa. Zatopená auta často končí na vrakovištích, po bahenní lázni se z nich totiž stávají časované bomby.
U zcela vyplavených aut se opravy zpravidla ani neprovádí. Ilustrační foto: Depositphotos.com
U zcela vyplavených aut se opravy zpravidla ani neprovádí. Ilustrační foto: Depositphotos.com

Generali Česká pojišťovna podle informací poskytnutých redakci portálu Finanční a ekonomické informace (faei.cz) v souvislosti s nedávnými povodněmi registruje přes 400 poškozených či zničených vozidel. Odhad výše škod přesahuje 60 milionů korun.

Prvním krokem, jak ochránit svůj vůz, je samozřejmě přemístění na vyvýšené místo mimo záplavovou oblast. Určitě nestačí spoléhat na nepropustnost podzemních garáží, voda je může zaplavit do velké výšky.

Povinné ručení v případě škod zapříčiněných povodněmi nijak nepomůže. To je vztahuje jen na události, kdy vy způsobíte škodu někomu jinému. Nicméně i levnější varianty povinného ručení dnes většinou zahrnují i základní asistenční služby, které pomohou s odtahem auta do servisu. Pro to, aby vám pojišťovna škodu na autě uhradila, je nutné mít sjednané allrisk havarijní pojištění, případně speciální připojištění proti živlům.

„V tomto případě je potřeba dát pozor na limity, které nemusí být v dostačující výši. Pojišťovny často v připojištění nabízí limity například na 50, 100 nebo 150 tisíc korun, které mohou být nižší než aktuální cena auta a nemusí stačit v některých případech ani na znovuzprovoznění zaplaveného vozu nebo na nákup nového,“ přibližuje Martin Daneš ze srovnávače autopojištění Suri.cz.

Opravujte až po schválení pojišťovnou

Pokud máte pojistku sjednanou, je třeba pojišťovně co nejdříve pojistnou událost nahlásit. K soupisu škody bude nezbytné doložit fotodokumentaci stavu. Pojišťovna vás bude následně kontaktovat ohledně prohlídky na místě.

„V případech, kdy na místo není nutné vysílat mobilního technika, je možné k výplatě plnění přistoupit i na základě samotné fotodokumentace. Jde o situace, kdy je například vozidlo úplně zničené, zaklíněné v kamení a dalších nánosech věcí,“ říká Jan Marek, mluvčí Generali České pojišťovny.

Až do doby, než vám k tomu pojišťovna dá zelenou, v žádném případě auto nikam neodklízejte, ani se nepouštějte do jeho čištění a pokusů o uvedení do provozu.

Pro další provozování auta je zásadní výška, do níž bylo auto zaplaveno. Pokud voda zasahovala jen po spodní část karoserie, až tak moc se pravděpodobně nestalo. Což ovšem neznamená, že je možné do auta hned nasednout a vydat se na dalekou cestu. Měli byste sundat kola, vyčistit vše od bahna a pro jistotu vyměnit brzdovou kapalinu.

V případech, kdy voda dosáhla nad výfukový prostor, není rozumné zkoušet auto startovat. V momentě, kdy by motor nasál vodu s bahnem, už se ho rozchodit nejspíš nepovede. Vůz nechte odtáhnout do servisu, kde zjistí rozsah poškození. I v těchto případech existuje dobrá šance, že se auto podaří zachránit.

„Zaplavené vozidlo ani po opadnutí vody určitě nestartujte. Pokud se totiž voda dostala do vzduchového filtru a do motoru, znamenalo by to s největší pravděpodobností nevratné poškození,” varuje Martin Daneš ze Suri.cz.

Zcela vyplavená auta patří na vrakoviště

U zcela vyplavených aut se opravy zpravidla ani neprovádí. Někde to ani není možné, jindy by cena oprav převýšila cenu daného vozu. Navíc se rozlučte s šancí, že by takové auto ještě někdy mohlo spolehlivě fungovat.

Celá řídící jednotka dostala dlouhou bahnitou koupel, která ji zpravidla nenávratně odepíše. Moderní auta, plná elektroniky, vykazují poruchy, které nelze opravit. Aby bylo možné vůz znovu uvést do provozu, byla by potřeba výměna prakticky všech jeho částí, což v naprosté většině případů nebude rentabilní.

Výše zmíněné se netýká jen aut se spalovacím motorem, ale i elektroaut. Pokud se baterie dostane pod vodu, žádnou záruku vodotěsnosti vám nikdo nedá.

Rozumná investice? Určitě ne

Jakmile opadne voda, začnou se prodejní weby hemžit novými nabídkami… Bohužel na auta, která nová ani zdaleka nejsou.

„Vidíme to po každých záplavách. Tato auta jsou zlatým dolem pro nepoctivé prodejce, kteří si díky nim přijdou na desítky i stovky tisíc korun. Zaplavené auto buď vykoupí levně v aukci po pojistné události, nebo přímo od majitele v případě, že nebylo pojištěné. Vysuší ho a uvedou do stavu, kdy na první pohled nejsou stopy po zaplavení patrné,“ varuje dále Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia.

Zatopené auto sice zpravidla koupíte za výhodnou cenu, ale za rozumnou investici se považovat nedá. V autě voda poškodí elektroniku, motor i mechanické části vozu. Vysušení a vyčištění dostatečné určitě není. Za opravy původně neviditelných vad můžete utratit celé jmění, neboť některé problémy se mohou projevit až po delší době.

Zdaleka se to netýká jen českých aut, míří k nám i auta z dalších zemí, kde s povodněmi bojovali. „Zaplavená auta se často vyvážejí z dané země a prodávají jinde. Je pravděpodobné, že se k nám některá auta z těchto zemí dostanou, a dokonce se mohou falešně tvářit jako vozy s německým původem,“ upozorňuje Martin Pajer.

Auto důkladně prohlédněte

Prodejci mají často tendenci skutečnost, že bylo auto zatopeno, zatajovat. Takové auto je samozřejmě výrazně hůře prodejné a s cenou by prodejci museli jít výrazně dolů. Vědomý prodej zatopeného vozu bez informování kupujícího je podvod. Zatopený vůz nelze v žádném případě považovat za ojetinu, vykazující běžné známky opotřebení.

Pokud v následujících týdnech a měsících plánujete nákup ojetého vozu, obraťte se na spolehlivého prodejce, případně si s sebou vezměte někoho, kdo se v autech vyzná a poškození vám pomůže odhalit.

Alespoň částečnou ochranu poskytuje článek ve smlouvě, jímž se prodávající zavazuje, že prodávané auto nebylo zatopeno v důsledku povodní. Pokud by se v budoucnu skryté vady projevily, může to být považováno za důvod odstoupení od smlouvy.

Prvním výstražným znamením, že jde o zatopený vůz, mohou být zkorodované části. Neváhejte být proto při prohlídce důkladní. Zkontrolujte místa kolem dveří nebo spodní část zavazadlového prostoru. I kdyby se části vozu ošetřily antikorozními přípravky, je pravděpodobné, že po čase přesto k jejich degradaci dojde.

I přes důkladně vyčištění je prakticky nemožné dostat následky z vozu naprosto dokonale, proto i náznaky typického plísňového zápachu mohou kupujícímu napovědět, co má auto za sebou. Dobrým vodítkem může být klimatizace – pokud se uvnitř systému drží vlhkost a plíseň, bude to po zapnutí znát.

Poškozené čalounění podvodní prodejci často řeší kompletní výměnou, což může být u řadu let starého auta přinejmenším podezřelé. Prozkoumejte také všechny systémy, ovládané elektronikou – stahování okének, parkovací senzory, palubní počítač i multimediální zařízení.

Zavřít reklamu
Sdílet článek
Diskuse 0
Sdílet článek
Diskuse k tomuto článku je již uzavřena
Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB