Autem do Itálie: V Rakousku určitě netankujte, na Apeninách pozor na obsluhu

Obrazem
Plánujete letos v létě cestu autem na dovolenou v Itálii? Ten nejlepší termín k odjezdu, tedy ještě před začátkem letošních prázdnin, jste už sice propásli, ale i tak pro vás máme pár dalších rad na cestu. Ta nejzásadnější je zmíněna už v titulku – určitě netankujte benzín nebo naftu v Rakousku na dálnici, kde v době naší cesty (přelom června a července, pozn. aut.) stál jeden litr až dvě a půl eura.
Při cestě do Itálie určitě netankujte benzín nebo naftu na dálnici v Rakousku, kde v době naší cesty stál jeden litr až dvě a půl eura. Foto: FAEI.cz/autor

Před odjezdem jsme koncem června natankovali v Praze za tehdy velmi slušných 47,50 korun za litr nafty (přibližně 1,94 eur), zatímco ceny na plzeňské dálnici směrem k německému Mnichovu atakovaly i 55 Kč (2,25 eur).

Doplnit pohonné hmoty na posledních čerpačkách v tuzemsku před překročením hranice do Německa tak na rozdíl od dřívějších let nedávalo smysl, protože u našich západních sousedů jsou dnes díky promyšlenější formě státní podpory benzín i nafta lacinější, než v Česku. A to i na dálnicích, kde se nejnižší cena během naší cesty do Itálie pohybovala od 1,8 euro do 1,99 euro za litr.

V době cesty do Itálie jsme na německých dálnicích nenarazili na čerpačku s cenou přesahující dvě eura za litr nafty nebo benzínu. Foto: FAEI.cz/autor

Největší zdržení na trase, asi půlhodinové, nás paradoxně potkalo ještě v tuzemsku kvůli hromadné autonehodě u Berouna, přestože Zelená vlna Radiožurnálu avizovala maximálně 15 minut popojíždění v koloně. Faktem je, že nejvíce zdržovali řidiči-čumilové, kteří popojížděli kolem havarovaných aut pomalu, aby si je mohli pořádně prohlédnout…

Za upozornění rozhodně stojí téměř 400metrový tunel Valík na dálničním obchvatu kolem Plzně, jenž byl v době svého otevření nejmodernějším tunelem v ČR. Dříve zde byla snížena rychlost průjezdu na 80 km/h, za poslední dva roky se ale zvedla na stovku.

PSALI JSME:
Co jste si od moře přivezli? Pokutu!

Pozor, měří se tu! Při osmdesátce se počet rychlost překračujících hříšníků dal denně spočítat na prstech jedné ruky, nyní jsou na to třeba nejméně čtyři lidé a všechny jejich prsty. Úsekový radar totiž denně odhalí desítky řidičů, kteří si při omezení na stovku za hodinu s rychlostí hlavu nelámou.

Po překročení hranic ale dodržování rychlosti dává smysl už kvůli vyšším pokutám v Německu. Sundat nohu z plynu se vyplatí před Regensburgem (česky Řezno), kdy maximální rychlost omezují informační tabule před i za městem. A v tunelech ve městě platí osmdesátka.

Maximální rychlost na německých dálnicích omezují informační tabule. Foto: FAEI.cz/autor

Pokud jste ještě nenatankovali a už vám svítí „hladové oko“, je nejvyšší čas. V Německu není tak hustá síť dálničních čerpacích stanic, na jakou jsme zvyklí u nás. Příkladem toho je jen jedna benzínka (a to v protisměru, ale dá se na ni zajet mostem přes dálnici) na zhruba 130kilometrovém úseku mezi Řeznem a Mnichovem.

Na této části dálnice jsou rychlostní kamery a rychlost je zde v některých úsecích omezena. Vzhledem k charakteru dálnice (časté ostré zatáčky a hustý les vůkol) to ale dává smysl.

PSALI JSME:
Nejucpanější města Evropy. V létě je lepší se jim vyhnout

Cesta autem kolem Mnichova bývá téměř vždy pro projíždějící motoristy neuralgickým bodem jak během ranní, tak odpolední až večerní špičky. Ale odbočka na Itálii (zužující se hrdlo dálnice), respektive na Brennerský průsmyk, bývá během prázdnin neuvěřitelně zacpaná, špička nešpička.

Kromě německých rodin s dětmi, které hned na začátku prázdnin vyrážejí autem na jih Evropy na dovolenou k moři, do hry vstupují i další národy a cestovatelé. Jde zejména o Seveřany – Dány, Švédy, Nory a Finy.

Benzínka v Německu v podhůří Alp. Foto: FAEI.cz/autor

Avšak stranou nezůstávají ani Poláci, či obyvatelé někdejších sovětských pobaltských republik. Zácpy či rychlostní omezení a opravy jsou na německých dálnicích (nejen) v létě realitou, proto nelze počítat s tím, že si cestu k moři do Itálie „zrychlíte“ cestou přes Německo a jeho rychlostně neomezené dálnice.

Již několikrát jsme si ověřili, že extrémně rychlá jízda, tedy výrazně nad 130 kilometrů za hodinu, se v Německu při cestě do Itálie nevyplatí ani časově, ani finančně. Ale připouštíme, že může mít kouzlo pro ty řidiče, kteří se chtějí beztrestně projet po dálnici maximální rychlostí, jež jim jejich vůz dovoluje.

Extrémně rychlá jízda, se v Německu při cestě do Itálie nevyplatí ani časově, ani finančně. Ilustrační foto: Pixabay.com

S blížícími se rakouskými hranicemi je třeba myslet na tamní dálniční známku. Pokud ji budete pořizovat předem na internetu jako „spotřebitel“, kupte ji v dostatečném předstihu. To kvůli evropské ochraně spotřebitele a možnosti odstoupení. Podnikatelé a firmy ji naopak mohou on-line pořídit s okamžitou platností.

U rakouských dálnic je třeba počítat s omezením maximální rychlosti na 100 km/h nebo dokonce na 80 kilometrů za hodinu. A zejména s tím, že tyto komunikace jsou prošpikovány rychlostními kamerami. Jinými slovy, rychlost se zde vyplatí dodržovat. Rakouská policie bývá při výrazném překročení rychlosti nekompromisní.

Podnikatelé a firmy mohou on-line pořídit rakouskou dálniční známku s okamžitou platností. Foto: FAEI.cz/autor

Posledním placeným úsekem v Rakousku na cestě k moři do Itálie je poplatek za využití Brennerského průsmyku (mostu). Pokud pojedete ve špičce a v letní sezóně, počítejte se zdržením. Alternativou ke stání ve frontě je zaplacení předem a pořízení „krabičky“ automatizovaného systému Telepass pro italské dálnice, která mýtnou platbu zlevní, zrychlí a omezí na „pípnutí“.

Po všech našich cestách do Itálie za poslední dekády od sametové revoluce, kdy benzín i nafta zde byly vždy výrazně dražší, než v Česku, jsme letos byli svědky opaku. Pokud však člověk netankoval u stojanu „Service“, kde se k ceně pohonných hmot připočítává i obsluha. To se pak čerpání prodraží o deset až dvacet procent.

Alternativou ke stání ve frontě u mýtného je zaplacení předem a pořízení „krabičky“ automatizovaného systému Telepass pro italské dálnice. Foto: FAEI.cz/autor

Kvůli nepozornosti řidiče se nám to v Itálii stalo během posledních několika let již podruhé, přitom pro nižší cenu nafty stačilo popojet k vedlejšímu neobsazenému stojanu s označením „Self service“ nebo „Self“.

Letos to bylo o to pikantnější, že číhající chlapík od obsluhy užuž strkal do hrdla nádrže našeho auta hadici s benzínem. Chválabohu slyšel a zareagoval na náš výkřik. Věřte, že benzín v naftovém motoru (a naopak) byste po cestě na dovolenou a v pětatřicetistupňovém vedru řešit nechtěli.

Mýtné na italských dálnicích nelze předem přesně spočítat. Foto: FAEI.cz/autor

Na kolik vás vyjde mýtné na italských dálnicích, nelze předem přesně spočítat. Počítejte ale s tím, že v průměru vás vyjde každých sto ujetých kilometrů na apeninské dálnici na devět až deset eur. To je jako za průjezd celým Rakouskem.

Při cestě zpět do vlasti se podle cíle vyplatí zvážit alternativní trasu kolem Benátek a pak horskými průsmyky a tunely přes Rakousko. Podle naší relativně čerstvé zkušenosti se vyplatilo natankovat těsně před hranicemi ještě v Itálii, rozdíl na jednom litru nafty byl až půl euro.

PSALI JSME:
Autem do Chorvatska: Kde se tvoří kolony, kde levně natankovat

Zavřít reklamu ×
  1. Až bude auto jezdit na vodu tak bych jel třeba do Itálie nebo možná i dál. Zatím jezdím i do práce na elektrickém kole a auto stojí od začátku dubna v garáži…..

    • V Rakusku sa da normalne natankovat,pozrie mapy a zdime 2 az 3 km z dialnice na pumpu. A dialnicna? Normalne zakliknem podnikatela a moze platit aj hned. Nikto to nikdy meriesi.

  2. tak jeď do itálie na kole, aspoň se něco dozvíš o vyspělém světě v reálu.
    I v rakousku jsou bokem od dálnic pumpy typu ONO.
    Zkušení cestovatelé vědí…

  3. To je zase článek…
    Rakousko,Německo aktuálně 2,30 – 2,50 na dálnici. V Itálii okolo 2,10 – 2,30 , jen pozor na servis tam vám přirazí 0,20 ani nevíte jak. Ale všude mají označené.
    Samozřejmě mimo dálnici nakoupíte o cca 020-0,25 levněji.

    • Také to tak vidím. Je mi divné,že se nezeptají lidí,co jezdí za hranice. Každý přeci známe někoho ,kdo je více v zahraničí,jak u nás a rád se podělí o zkušenosti.

    • Dovolím si ještě doplnit,že italská mýtná krabička nemá s průjezdem Brenneru nic společného. Ten se platí v Rakousku. Letos pro auta do 3,5 tuny 10,50 €. Dále pak upřesním pravý význam rakouského předplatného. Při zmíněných frontách u platidel je pro tyto předplacené jízdy speciálně vytvořený pruh se zeleným povrchem (někde i dva),kde se jen projíždí omezenou rychlostí a je označen DIGITAL VIGNETTE. Poregistraci kamerami vaší reg.značky se ihned zvedne závora a frčíte dál.Tyto informace dorazí zároveň do mailu po zaplacení mýtného na stránkách rakouské dálniční společnosti ASFINAG. ( web: ASFINAG.AT ). Toť asi vše s čím můžu pomoci.

  4. Mýtné v Itálii se dá předem zjistit na následujících stránkách ,jen zadáte ,kde najedete a kde sjedete z dálnice a zbytek obstará web italských dálnic. Snad se autor článku neurazí,že jako malomocný si dovolím doplnit a rozporovat jeho slova: mýtné na italských dálnicích nelze předem přesně spočítat ! https://www.autostrade.it/it/pedaggio

Napsat komentář: Robert Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Motorismus

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Daň ze štěstí se může týkat každého

Poradna
Máváte tím kouzelným papírkem a blaženě se usmíváte – konečně jsem vyhrál, štěstí mi snad spadlo z nebe. Je to radost pochopitelná, ale trochu předčasná, protože než výhra v loterii, kurzové sázce či jiné hazardní hře z nebe dopadne až do výhercova klína, ztratí se 15 procent objemu.