Automobilky dál táhnou průmysl dolů

Názor
Dubnové výsledky průmyslu signalizují útlum české ekonomiky. Průmyslová výroba se oproti předchozímu měsíci snížila o 0,8 procenta, což v meziročním vyjádření vedlo k propadu o necelá čtyři procenta. Největší vliv na celkový výsledek našeho největšího odvětví měla výroba automobilů, avšak v mínusu byla i řada dalších silných oborů.
Vzhledem k významu automobilového průmyslu v tuzemské ekonomice se jeho zadrhnutí citelně odráží i v celkovém výkonu průmyslu. Ilustrační foto: FAEI.cz

Propad výroby aut stále souvisí především s logistickými problémy, respektive s nedostatkem některých vstupů, který trápí velkou část tohoto průmyslu v celé Evropě. Vzhledem k významu automobilového průmyslu v tuzemské ekonomice se pak zadrhnutí tohoto oboru citelně odráží i v celkovém výkonu průmyslu, exportu a v neposlední řadě i hrubého domácího produktu (HDP).

Průmysl zůstává ve vleku nedostatku vstupů, extrémních cen surovin a energií i nejistoty, kterou vnesla do evropské ekonomiky válka na Ukrajině. V důsledku rostoucích nákladů se průmysl stal i jedním ze zdrojů inflace, která se stala hlavním letošním problémem české ekonomiky.

PSALI JSME:
Tuzemský průmysl se v dubnu propadl

I když měkké průzkumy nenaznačují pro další měsíce nic dramatického (pouze zvolnění tempa, pozn. aut.), nové zakázky napovídají spíše o něčem jiném. Jsou sice v mírném plusu, avšak především proto, že se uvádějí v běžných – inflačních – cenách. Nárůst o něco více než tři procenta (po sezónním očištění) proto není nijak povzbudivý výsledek. Zvlášť když se podíváme na další snížení v sektoru automotive.

Průmysl má před sebou náročné období, během kterého se bude dál snažit přenášet rostoucí náklady na své zákazníky. Zatím se mu to docela dařilo, jak napovídá cenový index, avšak je otázkou, jak bude vypadat situace po zohlednění nových cen plynu, elektřiny a dalších zdražujících vstupů. Na uzdě však stále drží mzdy, které se v meziročním srovnání rozhodně nepřibližují na dohled inflace.

Autor je hlavní ekonom Banky Creditas
(Redakčně upraveno)

PSALI JSME:
Dubnová data z reálné ekonomiky zklamala

Zavřít reklamu ×
  1. Automobilky už to mají spočítané. Těch elektrických bude stačit sotva desetina oproti současné výrobě…..

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Ekonomika

Hrozí růst cen pohonných hmot nad 40 korun za litr

Zlevňování pohonných hmot, jež přechodně nastalo v polovině března, vzalo za své. Zdražování přitom nekončí. Benzín v uplynulých sedmi dnech zdražil o 24 haléřů na litr, nyní se podle údajů společnosti CCS prodává …

Česká ekonomika v závěru roku 2023 solidně rostla

Konečný odhad tuzemského hrubého domácího produktu (HDP) za čtvrté čtvrtletí přinesl vzestupnou revizi mezičtvrtletního růstu ekonomiky z původních 0,2 na 0,4 procenta. V meziročním srovnání ekonomika vzrostla o 0,2 …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Jaká je budoucnost výškových dřevostaveb v Česku?

Analýza
V České republice stále platí zastaralá norma omezující výšku dřevostaveb na devět, respektive dvanáct metrů. Legislativa by se však měla brzy změnit. S ohledem na nespornou ekonomickou výnosnost projektů chtějí developeři stavět minimálně osmipatrové stavby (22,5 m), s výhledem do budoucna až osmdesátimetrové projekty, a to tzv. inženýrským způsobem.