Průmyslová výroba podle aktuálních dat Českého statistického úřadu (ČSÚ) byla v červenci reálně meziměsíčně nižší o 0,8 procenta. Meziročně klesla dokonce o 1,9 procenta.
„Průmyslová produkce poklesla zejména kvůli posunu celozávodních dovolených v podnicích vyrábějících motorová vozidla. Naproti tomu řada odvětví, například výroba potravin, vykázala v červenci meziroční nárůst,“ řekl Radek Matějka, ředitel odboru statistiky zemědělství a lesnictví, průmyslu, stavebnictví a energetiky ČSÚ.
Pokračoval ale také pokles produkce ve výrobě základních kovů, hutnictví a slévárenství, těžbě a dobývání (zejména černého a hnědého uhlí, pozn. red.) a také ve výrobě strojů a zařízení, kde však v červenci vzrostla hodnota nových zakázek.
Automotive je na tom hůře
Analytik Vít Mikušek z Raiffeisenbank připomněl, že například ve Škodě Auto probíhala v červenci dvoutýdenní celozávodní dovolená. „V loňském roce připadla spíše na srpen a pokles výroby tak byl rozložen do více měsíců. Letos v červenci tak činí meziroční propad v automotive mínus 16,4 procenta, což celkový výsledek průmyslu stáhlo o více než tři procentní body,“ sdělil faei.cz Mikušek.
Výkon automotive je podle něj navíc v letošním roce zatím obecně horší než vloni, když stále nedochází k dostatečnému oživení poptávky na exportních trzích. „To se projevuje i v klesající výrobě základních kovů, v hutnictví a slévárenství, ale také zejména ve výrobě strojů a zařízení, které mají na celkový výkon průmyslu hned po automotive nyní nejhorší vliv,“ konstatoval Mikušek.
Pozitivně se naopak projevuje odvětví vyrábějící kovové konstrukce a další složitější výrobky (s výjimkou strojů a zařízení), které zvýšilo svou výrobu téměř o čtyři procenta a do celkového rozkladu průmyslu přispělo v červenci nejvíce.
Podle Mikuška to je důkaz, že výroba ve většině odvětví na rozdíl od automotive se opatrně přesouvá do plusových hodnot, což může značit potenciální zlepšení na obzoru. „Tyto naděje však kalí zejména výkon německé ekonomiky, jejíž průmysl se stále potýká s výraznými problémy,“ dodal Mikušek.
Pokles nových zakázek
Ekonomka Jana Steckerová z Komerční banky uvedla, že meziročně se snížila o 1,8 procenta také hodnota nových zakázek v běžných cenách.
„I zde se odrazila situace v automobilovém průmyslu, kde příspěvek nových zakázek činil -7,35 procentního bodu. Zde však svou roli sehrála i vysoká srovnávací základna. Naopak v ostatních odvětvích nové zakázky v meziročním srovnání přibývaly,“ sdělila faei.cz.
Poklesl také průměrný evidentní počet zaměstnanců v průmyslu o 1,9 procenta. Jejich průměrná mzda vzrostla o 9,1 procenta. „Celkově situace v českém průmyslu zůstává utlumená. Index PMI se sice pomalu zvyšuje, stále však zůstává pod padesátibodovou hranicí značící fázi kontrakce. Podobná je situace i v Německu, které je pro oživení českého průmyslu klíčové,“ poznamenala Steckerová.
Radomír Jáč, hlavní ekonom společnosti Generali Investments CEE v komentáři pro faei.cz připomněl jeden zajímavý detail: „Letošní červenec měl o tři pracovní dny více než stejný měsíc loňského roku, proto je meziroční kalendářně neočištěný růst výroby tak výrazný,“ řekl Jáč.
Dodal, že průzkumy z tuzemského průmyslu i nadále přinášejí spíše slabé signály ohledně výroby i nových objednávek. Obecně slabá zůstává podle něj průmyslová aktivita jak v eurozóně, tak ve střední Evropě, tedy například v Maďarsku a Polsku.
„Jakkoliv pro letošní druhé pololetí očekávám postupné oživení tuzemského průmyslu, tak se zvyšuje pravděpodobnost scénáře, v němž si průmyslová výroba za celý letošní rok připíše mírný pokles,“ odhadnul Radomír Jáč. Dodal, že tuzemská průmyslová výroba vykázala celoroční pokles již loni: O 0,8 procenta.
Škodí i vysoké úrokové sazby
Lukáš Kovanda, hlavní ekonom Trinity Banka, pro faei.cz uvedl, že vedle celozávodních dovolených by byl výkon tuzemského průmyslu v červenci matný. Škodí mu podle něho problémy Německa, ale i stále poměrně vysoké úrokové sazby. Vyhlídky do dalších měsíců přitom nejsou příliš pozitivní.
„V červenci se ve slabém výkonu průmyslu projevily přetrvávající potíže v dodavatelském řetězci autoprůmyslu, ale také časování dovolených v něm,“ řekl Kovanda. Dodal, že jen Škoda Auto zaměstnává zhruba 37 tisíc lidí.
„Situace bude pochopitelně částečně kompenzována letošním srpnovým výsledkem, v němž se časování dovolených promítne naopak příznivě,“ dodal Kovanda. Odhaduje, že za celý letošní rok skončí průmyslová výroba v mínusu, když odepíše 0,9 procenta.