Automobilový průmysl přepisuje výhled české ekonomiky

Názor
Podle nejnovějších výsledků se automobilový trh v zemích EU v prvních dvou měsících roku – a tedy před rozvinutím koronavirové nákazy – meziročně propadl o 7,4 %. Poptávka na pěti největších národních trzích v rámci EU stejně jako na britském klesá, a tak zvýšený zájem o nové vozy na několika málo nejmenších tento trend nemohlo nijak citelně ovlivnit.
Automobilový průmysl přepisuje výhled české ekonomiky. Foto: Depositphotos.com

Nejvíce tento útlum zatím pocítily francouzské a italské automobilky, nicméně je jen otázkou krátkého času, kdy pokles zájmu zaznamenají asi všichni. Poté, co někteří výrobci začali mít problém s dodávkami komponent z Číny, se tak rýsuje problém úplně jiný a mnohem zásadnější.

Už před koronavirem bylo zřejmé, že rok 2020 bude pro evropský automobilový průmysl těžký. Musel se vyrovnávat s poklesem poptávky na domácích trzích, stejně jako těch mimoevropských, na které směřuje třetinu své produkce. Vedle toho stál před úkolem výrazně srazit emise nových vozů, aby se vyhnul citelným pokutám, a tím pádem i přimět spotřebitele, aby konečně začali nakupovat například elektromobily.

Nyní jej spíš čeká to, že spotřebitelé nějaký čas zřejmě nebudou kupovat téměř nic. A pravděpodobně ani firmy, které budou řešit úplně jiné problémy, než je obnova vozového parku. Jak dlouho toto období bude trvat, zatím není možné říci, nicméně zkušenost z Číny naznačuje, že krátkodobý propad poptávky může být velmi citelný.

PSALI JSME:
Lednové zakázky v průmyslu působily nadějně. Nebýt koronaviru

Automobilový průmysl tak „přepisuje“ i výhled české ekonomiky. Oznámené přerušení výroby v největší tuzemské automobilce na dva až tři týdny spolu se zastavením produkce v TPCA, která navíc ohlásila i následnou odstávku až do 17. dubna, se nepochybně silně přepíše do výsledků hrubého domácího produktu (HDP) za první a ještě více za druhý kvartál letošního roku.

Po cestovním ruchu, dopravě a obchodu si tak šířící se nákaza vybírá „daň“ i v největším tuzemském průmyslu. Vzhledem k tomu, že automobilový průmysl vytváří přímo více než pět procent HDP, spolu s navázanými obory zhruba deset procent, bude dopad odstávek na výkon ekonomiky citelný.

Asi nemá smysl v tuto chvíli říkat, že se i kvůli omezení produkce aut ekonomika propadne ve druhém kvartále o dvě, tři, pět či více procent, protože na inventarizaci dopadů koronaviru je vzhledem k přicházejícím zprávám zatím příliš brzy. Vzhledem k charakteru aktuálního šoku je však přece jen velká šance na to, aby se nejen průmysl z této zkušenosti brzy oklepal.

Autor je analytik ČSOB
(Redakčně upraveno)

PSALI JSME:
Českému průmyslu škodí ekologické regulace a závislost na výrobě automobilů

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Ekonomika

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Kyberzločinec se natahoval pro 13 milionů korun, ale neuspěl

Průzkum
Více než polovina Čechů a Češek se dostala do situace, kdy se někdo snažil ukrást peníze z jejich účtu nebo platební karty. Vyplývá to z výsledků nejnovějšího průzkumu, který Finančním a ekonomickým informacím (FAEI.cz) poskytla technologická a platební společnost Mastercard. Podle České bankovní asociace (ČBA) je nejvyšší zachráněná částka u jednoho klienta 13 milionů korun.