Na pomyslném čtvrtém místě se umístil požadavek na detailní popis technického stavu vozidla. Prověření stavu ujetých kilometrů požaduje 57 % dotázaných, což v žebříčku požadavků na prověření znamená překvapivou pátou příčku. Vyplývá to z průzkumu Auto ESA, který byl realizován v měsíci březnu na vzorku 750 zákazníků.
„Prověření vozidla se stává u našich klientů naprosto běžným požadavkem, bez jehož splnění bychom neprodali až 90 % vozidel,“ říká Pavel Foltýn z Auto ESA. Firma proto ročně investuje přibližně 11 milionů korun do prověřování všech vozů, které jsou nabízeny k prodeji. „Denně je odmítnuto 50 -75 vozidel z důvodu nekvalitního technického stavu, nejasného právního původu nebo stočených tachometrů,“ říká Foltýn. Podle něj navíc výrazně roste počet vozidel, která jsou vedena v Centrální evidenci exekucí. „Měsíčně registrujeme až 50 vozidel, která jsou v exekuci a přesto se je jejich majitelé snaží prodat,“ přibližuje aktuální stav Foltýn. I proto se podle něj zvýšil počet požadavků na prověření v databázích odcizených vozidel a v exekutorských evidencích. Podle Foltýna jsou totiž nejvíce žádány prověrky odcizení (73 %), kontrola exekutorských databází (71 %) a kontrola databází úvěrových společností (66 %).
Podle Centrální evidence exekucí čelí v České republice exekučnímu řízení v současné době přibližně 731 000 osob, což je o cca 27 % méně než v roce 2013. Současně však o 29 procent (ze 3,3 milionu na 4,3 milionu řízení) vzrostl počet exekucí vedených na tyto osoby. Počet exekuovaných vozidel tak může dosahovat i několik desítek tisíc. „Prověření informací z Centrální evidence exekucí je proto naprosto nezbytným krokem při nákupu ojetého vozu,“ doporučuje Foltýn.
Společnost Auto ESA letos plánuje navýšení investic do prověřování vozidel až o 20 %. Půjde především o nákup nových technologií, servisních diagnostik a odborné školení pracovníků výkupu a prodeje.