
Nejprve v Madridu na setkání lídrů frakce Evropského parlamentu Patrioti pro Evropu a posléze také při zahájení únorové schůze Poslanecké sněmovny expremiér Andrej Babiš z nejsilnějšího opozičního hnutí ANO vyzval ke konci Green Dealu.
„Já jsem to řekl v Madridu. Green Deal musí být okamžitě zrušen,“ konstatoval Babiš ve svém obsáhlém proslovu. U mnoha českých obyvatel se negativním symbolem Zelené dohody staly elektromobily, respektive plánovaný konec vozidel se spalovacími motory.
Jenže právě zájem o nová a ojetá auta do zásuvky láme v poslední době rekordy. Dokládají to údaje brněnského Centra dopravního výzkumu (CDV) a společnosti Aures Holdings, která provozuje síť autocenter AAA Auto a Mototechna.
Nebývalý růst popularity
Podle CDV zažívá Česká republika nebývalý nárůst popularity elektromobilů. Podle aktuálních údajů bylo k poslednímu dni loňského roku registrováno 36 364 osobních bateriových elektrických vozidel. Vozový park se tak rozrostl o zhruba 14 tisíc, a to včetně ojetin.
Podle Lukáše Kaduly je jedním z důvodů tohoto trendu právě rozvíjející se trh s bazarovými elektromobily: „Ty jsou v evidenci ministerstva dopravy zastoupeny přibližně čtvrtinovým podílem.“
Díky sekundárnímu trhu se podle něj elektromobilita stává dostupnější pro širší spektrum zákazníků. „Nákup ojetého elektromobilu již v řadě případů představuje často cenově velmi zajímavou alternativu,“ poznamenal Kadula.
„S dalším rozvojem infrastruktury dobíjecích stanic, inovacemi v oblasti bateriových technologií, a především novým cenově dostupnějším modelům se elektromobilita velmi pravděpodobně stane ještě atraktivnější volbou pro stále více zákazníků,“ odhadnul Kadula.
Druhým důvodem pro loňský rekordní nárůst zájmu je podle něj Záruční program Elektromobilita Národní rozvojové banky, který byl určen pro podnikatele. Zájem o auta do zásuvky se ale z loňského roku přelil i do toho letošního.
Podle aktualizovaných dat bylo v lednu registrováno 981 nových osobních bateriových elektrických vozidel, což je meziročně o 105 procent více. Tržní podíl elektroaut tak překonal pět procent.
„V následujících měsících budeme analyzovat, jak se na trhu projeví nejen příchod nových, dostupnějších modelů, ale i doznívající efekt loňských podpor. Očekáváme, že tyto faktory budou mít vliv na celkovou poptávku,“ řekl Lukáš Kadula z CDV.
Dodal, že bude zajímavé sledovat, zda nové modely dokážou kompenzovat případný pokles poptávky spojený s ukončením dotačních programů. „Již nyní registrujeme u některých stávajících modelů elektromobilů poměrně výrazné cenové korekce, což může být jedním z faktorů, který ovlivní rozhodování zákazníků,“ dodal Kadula.
Babiš by měl radost
Značný zájem o ojeté elektromobily potvrdila také společnost Aures Holding, pod niž patří síť autocenter AAA Auto a Mototechna. Jen za letošní leden se prodalo více vozidel do zásuvky jako za celý rok 2022 a zároveň 14 procent celoročního loňského výsledku.
„Zajímavostí je, že jsme za leden prodali 112 elektromobilů, což je dokonce o 28 více než za celý rok 2022 a vůbec nejvíce za jeden kalendářní měsíc,“ uvedla Karolína Topolová, generální ředitelka a předsedkyně představenstva společnosti Aures Holdings.
Andreji Babišovi, velkému obdivovateli staronového prezidenta Donalda Trumpa, by nejspíš udělalo radost to, že na českých silnicích je možné potkat nejvíce elektroaut značky Tesla, která patří Trumpově pravé ruce Elonu Muskovi.
Podle Centra dopravního výzkumu jich bylo v Česku na konci loňského roku registrováno více než 8,6 tisíce. Na druhém místě skončila Škoda se zhruba 5,5 tisíci a na třetím Volkswagen s bezmála 3,8 tisíce elektroauty. Nejvíce vozidel do zásuvky je registrováno v Praze, následuje Středočeský a Jihomoravský kraj.
Sakra, oni prodali o 28 elektromobilů víc za měsíc než v loni. Tak to je opravdu na metál. Řekl někdo autorovi článku, že to zvýšení je způsobeno nařízeným nákupem elektromobilů státní správou ze strany EU. A také to, že se například policisté a záchranná služba proti tomu odvolávají?
Kdo mohl napsat tu lež , že lidé kupují elektroauta rekordně. Tu je naprostá lež. Běžte se zepotat do kterékoliv prodejny automobilů a tam Vám to řeknou pravdivě. Tak vy co tu lež tady píšete přestaňte s tím oblbováním lidi.
Kdopak to asi za tenhle článek zaplatil? Zajímavé je, že i automobilky, které chtěly vyrábět jen elektroauta, od tohoto úmyslu ustupují. A pak si přečtete tohle…
Tak nejdřív Bureš podepíře greendal a najednou ho ruší… Korouhev ne střeše je proti němu sfinga.
Barochu, Barochu, zase nám vnucujete svůj zkreslený pohled na elektromibily. Ať se zruší veškeré dotace na ně, různé další výhody a pokuty za spalováky, uvidíme, kde leží pravda o obrovském zájmu o EV. Já myslím, že hlavní proud zájemců ze strany bohatší klientely a ekologických nadšenců ( myslím to pozitivně, ne hanlivě) se už vyčerpal a další se tolik nepohrnou. Nemluvě o tom, že GD není zdaleka jen o elektromobilech. Takže další zbytečný článek, který jen naštve spoustu lidí. Máte tohle zapotřebí? Hezký večer
Komentář byl odstraněn kvůli porušení pravidel diskuse.
Redakce
Můžete sdělit, jak Babiš ruší green deal?
Komentář byl odstraněn kvůli porušení pravidel diskuse.
Redakce
Zase se lže