
Z více než dvou tisíc otestovaných aut byl u pouhých 25 bateriových elektromobilů a 18 zásuvkových plug-in hybridů „zdravotní stav“ baterie nižší než 80 procent.
Exkluzivní data společnosti Aures Holdings, provozovatele sítí autocenter AAA Auto a Mototechna, tak ukazují, že baterie jsou na tom mnohem lépe, než se obecně předpokládá.
Aures je jedinou společností v Česku, která má k dispozici takovouto databázi výsledků – její experti za 19 měsíců proměřili stav celkem 1 672 bateriových elektromobilů (BEV) a 315 plug-in hybridů (PHEV).
„Díky hloubkovému měření stavu zdraví baterie (State of Health, SoH) speciální diagnostikou rakouské značky Aviloo můžeme zájemcům o použitý elektromobil bez obav nabídnout i starší vozidla s vyšším nájezdem,“ sdělil generální ředitel společnosti Petr Vaněček.
Uvedl, že výrobci často garantují životnost baterií do stáří osmi let a 160 tisíc ujetých kilometrů, při nichž by stav zdraví baterie neměl klesnout pod hranici 70 procent. V AAA Auto si stanovilo vlastní hranici bezpečného výkupu – 80 procent SoH.
„A naprostá většina nabízených vozů ji s přehledem splňuje,“ dodal Vaněček. „Přes dvě tisícovky proměřených vozů měly v průměru nájezd 63,3 tisíce kilometrů a SoH 92,62 procenta, což je vynikající výsledek.“
Nejvíce najeto měl bateriový elektromobil s 375 tisíci kilometry, jeho SoH přitom bylo na úrovni 87,5 pricenta. U plug-in hybridů to bylo auto s 221 tisíci kilometry a stavem baterie 82,4 procenta.
S měřením pomocí Aviloo v „Áčkách“ začali v lednu 2023. Otestování první tisícovky aut trvalo devatenáct měsíců, pak začalo elektroaut v nabídce přibývat, takže další tisícovku zvládli za méně než poloviční dobu, pouhých osm měsíců.
„Vozidla se SoH baterie pod 80 procent jsou ojedinělá, oněch 25 kusů tvoří pouze 1,5 procenta námi testovaných BEV, 18 kusů plug-in hybridů představuje 5,7 procenta. Takové auto nemusíme nutně odmítnout,“ konstatoval Petr Vaněček.
„Pokud je jinak v celkově výborném stavu a dokážeme ho nabídnout za zajímavou cenu, jsme schopni ho vykoupit. Jsou to ovšem výjimky, v současné době například z asi 210 nabízených BEV máme jediné s SoH 79 procent, ostatní přesahují ‚osmdesátkovou‘ hranici,“ dodal Vaněček.
Absolutním rekordmanem v nejnižším SoH byl elektromobil s 25procentním zdravím, a to při nájezdu 72 tisíc kilometrů. U plug-in hybridů to bylo padesátiprocentní zdraví baterie při nájezdu 116 tisíc km.
„O počet ujetých kilometrů u elektromobilů až tak nejde, mnohem víc záleží na tom, jak se uživatel k baterii choval, jakým způsobem ji nabíjel, zda ji vyjížděl do nuly a podobně,“ vysvětlil Petr Vaněček.
K podobně optimistickým závěrům ohledně kapacity baterie ojetých elektromobilů dospěla rovněž analýza společnosti Arval, který se specializuje na dlouhodobý leasing. Firma prověřila 8,3 tisíce certifikátů o stavu baterie 30 různých značek, které prodala od jara 2023 do podzimu 2024 v osmi zemích.
Baterie, která tvoří při koupi 20 až 30 procent ceny, je pro elektromobily klíčovou součástí. „U některých lidí stále přetrvává mylné přesvědčení, že baterie elektromobilu se rychle opotřebují a tím se snižuje dojezd vozidla,“ konstatoval Arval.
Jenže u zmíněných 8,3 tisíce testovaných elektromobilů byla průměrná kapacita baterie 93 procent. Dokonce i po překročení 200 tisíc ujetých kilometrů zůstal průměrný stav baterie těsně pod 90 procenty.