„Češi v období od června do srpna utratili za kulturní a odpočinkové akce o pět procent více než v minulém roce. Největším segmentem (48 %) zůstává péče o zdraví, která trvale stoupala především během koronavirové pandemie i postpandemických let,“ informovala Aneta Martišková, členka vedení společnosti Edenred.
„Z našich dat vyplývá, že Češi si častěji dopřávají kulturní vyžití, sportovní aktivity a cestování. Do nových trendů v uplatňování volnočasových benefitů se promítají mimo jiné ekonomicky stabilnější podmínky, ale také větší vůle zaměstnanců uplatnit tento příspěvek za účelem aktivního odpočinku a péče o duševní zdraví,“ uvedla Martišková.
Podle ní jsou změny v preferencích ovlivněny i teprve nedávno zavedeným „benefitním stropem“, který značí maximální zdanitelnou částku, kterou mohou zaměstnanci čerpat – tedy 21 983 korun ročně. V jejím rámci se rozhodují nad svými prioritami.
Češi se podle údajů společnosti Edenred během letošních prázdnin rozhodli věnovat více volného času cestování. Ať už zvolili dovolenou v tuzemsku nebo v zahraničí, tato kategorie se stala jasným favoritem. V kontextu útraty zaměstnaneckých benefitů zaznamenala nárůst o více než tři procentní body a dosáhla tak na 19 procent podílu celkových benefitních výdajů v červnu, červenci a srpnu.
„S návratem inflace do normálu a obnovením růstu reálných mezd se lidem vrací dobrá nálada a jsou opět ochotni utrácet za radosti. Vidíme to na rekordních tržbách cestovních kanceláří za dovolené v zajímavých destinacích i na cestování po Česku, aby si lidé po roce a půl krize pořádně odpočinuli,“ komentoval nálady Čechů Tomáš Prouza, prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR.
Vedle cestování zaznamenala nárůst i oblast sportu a kultury, především pak návštěvnost kin, která se i přes konkurenci streamovacích služeb stále drží v oblíbenosti. Také útrata za nákup knih se stává stále populárnější. Navýšení zaznamenala rovněž oblast optiky. Dlouhodobě přitom platí, že za produkty pro péči o zrak utratí průměrný zaměstnanec zhruba desetinu svých benefitů.
Ačkoliv v letních měsících Češi přesunuli svůj zájem k cestování a volnočasovým aktivitám, nejpopulárnější a nejvyužívanější kategorií zůstalo podle společnosti Edenred zdraví. Využívání volnočasových benefitů se v tomto odvětví sice snížilo šest procentních bodů z celkového rozpočtu, ale segment i přesto zůstává nejsilnějším z hlediska objemu útraty (48 %).
V porovnání s přechozími lety je z dat vidět, že se zaměstnanci začínají opět zajímat o benefity, které nabízejí možnost aktivního odpočinku. Útratu odměn nad rámec platu preferují přizpůsobovat podle vlastních potřeb a ekonomických okolností.
„Zaměstnanci vítají možnost alokovat benefity tam, kde je zrovna potřebují. Je to jasný signál pro zaměstnavatele. Flexibilní benefity se stávají nejen nástrojem pro zvýšení spokojenosti zaměstnanců, ale také klíčovým prvkem pro budování atraktivního pracovního prostředí a zvýšení loajality zaměstnanců,“ uvedla Aneta Martišková ze společnosti Edenred.