Bezhotovostní platby strmě rostou, Češi si užívají platební inovace

Česká republika zvyšuje náskok v rozšířenosti a oblíbenosti bezhotovostního placení za zboží a služby. Počet terminálů na platební karty u obchodníků se meziročně zvýšil o 44 procent. Počet bezkontaktních transakcí, kdy se jednoduše platí jen přiložením karty, v porovnání s loňskem stoupl o 28 procent.

Značný rozmach zažívá i mobilní placení. Češi si také zvykají i na koncerty, festivaly nebo tržiště, kde vůbec nepotřebují hotovost, a užívají si platební inovace ve veřejné dopravě, školství nebo při objednávání jídla v restauracích nebo v divadle.

„Šustot bankovek a cinkot mincí slýcháme čím dál méně. Češi mají stále více v oblibě bezkontaktní platby a technologické inovace, zejména pokud jim zjednodušují život a poskytují rychlé, pohodlné a bezpečné placení. V Mastercard vidíme další trend, a tím je digitalizace plateb v mobilu,“ řekl generální ředitel Mastercard pro Českou a Slovenskou republiku a Rakousko Miroslav Lukeš.

Součet vydaných platebních karet v ČR převyšuje o takřka milion celkový počet obyvatel a více než devět z deseti karet je bezkontaktních, čímž se řadíme k evropské špici. Obdobně je na tom i sousední Slovensko, kde nedávno oslavili desetileté výročí spuštění bezkontaktních plateb. V Evropě je naproti tomu podle průzkumu Mastercard Global Consumer Tracker zastoupení bezkontaktních karet na trhu v průměru jen 63procentní.

Uživatelů mobilního bezkontaktního placení, ať již jsou to peněženky nebo aplikace Masterpass, NaNákupy a jiné, jsou v Česku statisíce. „Předpokládáme, že počet mobilních telefonů i nositelných zařízení, kterými lze platit, letos dále poroste. K placení lze využívat i náramky či chytré hodinky a zájem o tyto inovativní způsoby registrujeme i v Česku,“ doplnil Miroslav Lukeš.

Budoucností plateb je bezkontaktnost a digitalizace. Pětina Čechů má zájem platit bezkontaktně pomocí chytrých hodinek, náramků, klíčenek a dalších nositelných zařízení, na Slovensku je to dokonce 31 procent lidí. Evropský průměr činí 24 procent. Do roku 2020 bude podle předpokladů společnosti Mastercard až 62 procent nositelných zařízení obsahovat platební funkce.

Mastercard stále více spolupracuje se samosprávami měst a krajů v oblasti Smart Cities, což je koncept postavený na využívání technologií pro zvýšení kvality života, řízení měst a oblastí a jejich udržitelný rozvoj. Pro úspěšnost projektů jsou karty jako dostupný a jednoduchý platební prostředek klíčové. K využívání karet napomáhá i jejich univerzálnost. Mohou totiž sloužit i jako vstupenky do kina nebo do zoo, jízdenky na dopravu nebo osobní průkazky. Vedle úspěšného placení v dopravě, například v Plzni, Karlových Varech, Praze, Liberci nebo Středočeském kraji, se spouštějí i projekty z oblasti školství, sportu nebo služeb pro seniory.

Jednodušeji cestovat veřejnou dopravou mohou od 27. srpna obyvatelé a návštěvníci Prahy a Středočeského kraje díky novému regionálnímu multikanálovému odbavovacímu systému (MOS). Společnost Mastercard byla součástí pracovní skupiny, která pomáhala projekt MOS připravovat. Součástí tohoto konceptu je také nová mobilní aplikace PID lítačka, kde si může cestující zakoupit jednorázový cestovní lístek. „PID Lítačka umožní cestujícím, aby si předplatní kupóny mohli nahrávat nejen na kartu Lítačka, ale nově i na In Kartu nebo bezkontaktní platební karty,“ uvedl ředitel Ropid Petr Tomčík. Mastercard nyní chystá velkou marketingovou kampaň na podporu spuštění této aplikace.

Ke zcela bezhotovostním akcím se přiřadily oslavy 115. výročí legendárního výrobce motorek Harley-Davidson. Na pražské Výstaviště zamířilo přes 110.000 lidí. Speciální edici předplacených platebních karet vydaných ve spolupráci Mastercard a ČSOB v barvách Harley-Davidson si pořídilo přes deset tisíc osob.

Od letošního léta funguje v Praze unikátní a hojně navštěvované bezhotovostní tržiště Manifesto. Samoobslužné pokladny s bezkontaktním placením nově zavedl Aquapalace Praha. V Národním divadle jsou zase k dispozici moderní platební kiosky, pomocí kterých lze bezkontaktně přispět na divadelní provoz nebo si objednat občerstvení na přestávku a vyhnout se tím tradičním frontám.

Stále více se v Česku využívají v elektronické podobě i velmi oblíbené stravenky, které využívá 1,3 milionu osob, tedy bezmála každý třetí zaměstnanec. Podle průzkumu Masterindex téměř desetina z lidí, co stravenky využívají, už platí bezkontaktně formou stravenkové karty. A zhruba polovina uživatelů by přechod z papírové formy na elektronickou uvítala.

Mastercard s firmou FairSoft nyní testují v jedné bratislavské restauraci aplikaci, která umožňuje zákazníkům objednávat a platit za jídlo a pití doslova přímo ze židle s využitím peněženky Masterpass. „Moderní technologie ulehčují lidem každodenní život. Tato aplikace je důkazem, že je možné propojit příjemnost a užitečnost a přinést tak zákazníkům opět něco navíc,“ řekl viceprezident pro mobilní platby a inovace společnosti Mastercard pro Českou a Slovenskou republiku Richard Walitza.

Sdílet:

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Další z rubriky Tiskové zprávy

Stravenkové karty chce přes polovinu lidí, počet uživatelů roste

Popularita elektronických stravenek v Česku prudce roste. Zatímco před třemi lety podle průzkumů společnosti Mastercard usilovalo o stravenkovou kartu pouze pět procent lidí, nyní by ji namísto papírových stravenek chtělo plných 58 procent Čechů. Výrazně přitom roste i počet reálných uživatelů karet. Jen jejich …

Češi investují do nákupu ojetin na splátky stále vyšší částky

Čeští řidiči využívají příznivé ekonomické situace, rostoucích platů a také širokých možností financování k pořízení lepšího automobilu, než jaký by si pořídili ještě před několika lety. Za pět let vzrostla průměrná cena ojetého vozu financovaného z úvěru téměř o polovinu, a to na 260 tisíc korun. Zvýšila se také …

Infolinka ČSOB umí nově komunikovat i s neslyšícími

Infolinka ČSOB umí nově komunikovat i s osobami, které trpí vadami sluchu. Neslyšící nebo nedoslýchaví klienti mohou využít telefonický kontakt podporovaný online simultánním přepisem. Ten odstraňuje komunikační bariéru mezi klientem a operátorem linky, je časově vysoce efektivní a zajišťuje klientovi rovnoprávný …

Nejčtenější

Část domácností se řítí do finanční propasti

Hospodaření některých českých domácností je dlouhodobě jen těžko udržitelné. Ačkoli se majetková a finanční situace za poslední dvě dekády celkově zvedla, je tu i jeden hodně rizikový faktor: v porovnání s výší mezd …

Pronajala si chalupu. A s ní i nevraživého souseda

Pronajmout si chalupu na dovolenou je běžná věc. Člověk čeká, že když zaplatí deset patnáct tisíc za měsíc, a v sezóně na žádaném místě za týden třeba i dvojnásobek, tak vše bude v pohodě. Jenže v takové chaloupce …

Pálenka z garáže je svátost, ale ilegální

Česko doslova přetéká ovocem. Zahrádkáři se radují, že bude hodně pálenky. A někteří si ji dělají doma ve sklepě nebo v garáži. Bývá to svátost a chlouba, ale kromě potenciálních zdravotních rizik jde především o …
Rolovat nahoru