Black Friday: Čeští obchodníci se teprve učí

V zámoří dlouholetý fenomén, v tuzemském prostředí spíše novinka, s níž se obchodníci teprve učí pracovat. Tak je v Česku vnímán Black Friday – období na konci listopadu, jež je zasvěceno velkým slevám.
Tržby obchodníkům během Black Friday výrazně rostou, běžně se přitom pátek řadí mezi výsledkově slabší dny v týdnu. Foto: Pixabay

Jejich výše přitom nedosahuje takových hodnot jako v USA, obchodníci se raději snaží najít pro spotřebitele jinou přidanou hodnotu v podobě doprovodných služeb. Během Black Friday přitom zaznamenávají i o polovinu vyšší tržby, podobný nárůst zmiňují i nákupní centra v případě počtu návštěvníků.

A zatímco v zámoří, odkud pochází, platí za dlouholetý fenomén s výraznými slevami na všechny druhy zboží, do Česka se dostává až v posledních letech. Podle obchodního ředitele společnosti CZC.cz Tomáše Pilského je pojetí Black Friday na obou trzích nesrovnatelné. „Ve Spojených státech jde o mnohem výraznější událost v roce. V Česku se každým rokem přidává více jednotlivých maloobchodů i nákupních center, takže i u nás stále roste, ale zatím ani zdaleka nedosahuje takových rozměrů jako v USA,“ dodal.

Obchodníci vnímají Black Friday jako začátek hlavní sezony předvánočních nákupů. Na americkém trhu jsou slevy pro obchodníka často až na hranici únosnosti a zboží je možné koupit za setinu původní ceny. V Česku jsou slevové akce v průměru nižší a Black Friday se vnímá jako poskytnutí nějaké slevy nebo omezeného počtu kusů zboží.

PSALI JSME:
„Děda Mráz je Santa, který se dal ke komunistům,“ říká kardinál Dominik Duka

Nárůst tržeb o polovinu

Tržby obchodníkům během Black Friday výrazně rostou, běžně se přitom pátek řadí mezi výsledkově slabší dny v týdnu. „Black Friday je u nás stále oblíbenější, což potvrzují i loňské tržby, které byly o 30 % vyšší než v předchozím roce. Oproti klasickým týdnům čekáme nárůst tržeb o 50 %,“, sdělila Iva Pavlousková, mluvčí společnosti HP Tronic provozující síť prodejen Datart či Euronics.

Rostoucí oblibu této nákupní horečky potvrzuje i projektový manažer Alza.cz Jaroslav Kotápiš. „Zaznamenáváme každoročně zvýšenou poptávku, vloni vzrostla v meziročním srovnání o 43 procent,“ uvedl. Řada společností zároveň nezasvěcuje slevy pouze pátku, ale akci natahuje například na víkend či celý týden.

Výrazné slevy se projevují i na rostoucím počtu nakupujících, který kulminuje s blížícími se vánočními svátky, v případě Black Friday je však jejich počet umocněn také kampaněmi napříč maloobchody. Podobně to vnímají i některé módní značky a výrazný větší zájem registrují i e-shopy.

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Spotřebitel

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB