Black Friday: Čeští obchodníci se teprve učí

V zámoří dlouholetý fenomén, v tuzemském prostředí spíše novinka, s níž se obchodníci teprve učí pracovat. Tak je v Česku vnímán Black Friday – období na konci listopadu, jež je zasvěceno velkým slevám.
Tržby obchodníkům během Black Friday výrazně rostou, běžně se přitom pátek řadí mezi výsledkově slabší dny v týdnu. Foto: Pixabay

Jejich výše přitom nedosahuje takových hodnot jako v USA, obchodníci se raději snaží najít pro spotřebitele jinou přidanou hodnotu v podobě doprovodných služeb. Během Black Friday přitom zaznamenávají i o polovinu vyšší tržby, podobný nárůst zmiňují i nákupní centra v případě počtu návštěvníků.

A zatímco v zámoří, odkud pochází, platí za dlouholetý fenomén s výraznými slevami na všechny druhy zboží, do Česka se dostává až v posledních letech. Podle obchodního ředitele společnosti CZC.cz Tomáše Pilského je pojetí Black Friday na obou trzích nesrovnatelné. „Ve Spojených státech jde o mnohem výraznější událost v roce. V Česku se každým rokem přidává více jednotlivých maloobchodů i nákupních center, takže i u nás stále roste, ale zatím ani zdaleka nedosahuje takových rozměrů jako v USA,“ dodal.

Obchodníci vnímají Black Friday jako začátek hlavní sezony předvánočních nákupů. Na americkém trhu jsou slevy pro obchodníka často až na hranici únosnosti a zboží je možné koupit za setinu původní ceny. V Česku jsou slevové akce v průměru nižší a Black Friday se vnímá jako poskytnutí nějaké slevy nebo omezeného počtu kusů zboží.

PSALI JSME:
„Děda Mráz je Santa, který se dal ke komunistům,“ říká kardinál Dominik Duka

Nárůst tržeb o polovinu

Tržby obchodníkům během Black Friday výrazně rostou, běžně se přitom pátek řadí mezi výsledkově slabší dny v týdnu. „Black Friday je u nás stále oblíbenější, což potvrzují i loňské tržby, které byly o 30 % vyšší než v předchozím roce. Oproti klasickým týdnům čekáme nárůst tržeb o 50 %,“, sdělila Iva Pavlousková, mluvčí společnosti HP Tronic provozující síť prodejen Datart či Euronics.

Rostoucí oblibu této nákupní horečky potvrzuje i projektový manažer Alza.cz Jaroslav Kotápiš. „Zaznamenáváme každoročně zvýšenou poptávku, vloni vzrostla v meziročním srovnání o 43 procent,“ uvedl. Řada společností zároveň nezasvěcuje slevy pouze pátku, ale akci natahuje například na víkend či celý týden.

Výrazné slevy se projevují i na rostoucím počtu nakupujících, který kulminuje s blížícími se vánočními svátky, v případě Black Friday je však jejich počet umocněn také kampaněmi napříč maloobchody. Podobně to vnímají i některé módní značky a výrazný větší zájem registrují i e-shopy.

Sdílet:

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Další z rubriky Spotřebitel

Nejčtenější

Nechcete už pracovat? Začněte počítat…

Už se vám nechce pracovat, protože jste se podle vašeho mínění už napracovali dost? Pak je ta správná chvíle spočítat si, zda máte nárok na starobní důchod, případně předdůchod či předčasný důchod. Pokud ještě ne, …

Část domácností se řítí do finanční propasti

Hospodaření některých českých domácností je dlouhodobě jen těžko udržitelné. Ačkoli se majetková a finanční situace za poslední dvě dekády celkově zvedla, je tu i jeden hodně rizikový faktor: v porovnání s výší mezd …

Partneři Portálu

NOOL
Rolovat nahoru