Black Friday je tady. Nebuďte při nákupech zbrklí, radí odborníci

Black Friday získal v Česku v posledních letech na popularitě. Už loni se do něj zapojilo přes 58 % největších prodejců a toto číslo zřejmě letos ještě povyroste. Jednička na trhu, Alza.cz, redakci FAEI.cz informovala, že minulý týden zahájila vánoční sezónu spuštěním vůbec největšího Black Friday v historii. Pro zákazníky je připraveno více než 1,3 milionu kusů zboží v hodnotě přesahující jednu a půl miliardy korun.
Black Friday je tady. Nebuďte při nákupech zbrklí, radí odborníci. Ilustrační foto: Pixabay.com

„Očekáváme, že nějakou formu Black Friday slev letos nabídnou až dvě třetiny prodejců. Samozřejmě primárně na internetu,“ říká David Vurma z konzultační společnosti Acomware, která zkoumala vzorek 189 největších tuzemských prodejců, který zahrnuje jak retail, tak e-shopy.

Jenže letošní Black Friday bude skutečně jiný než dříve. Jedna z každoročně nejvíce propagovaných nákupních akcí dostává nový kabát… a to nejen v USA. Black Friday býval tradičně považován za hlavní nákupní událost roku. Nejen ve Spojených státech, ale na všech kontinentech.

Největší světové značky proto směřovaly taktické marketingové iniciativy právě k tomuto období. A když došlo na lámání chleba, často braly Black Friday jako spásu k dosažení obchodních výsledků za daný rok. A když se nedařilo, nebo se dařilo méně, než bylo třeba, začaly vytvářet nové, alternativní nákupní akce.

„Black Friday už není to, co býval. Vzhledem k dramatickému vývoji na globálních trzích, i kvůli posunu mentality značek, se dostává jemně do pozadí a bývá mnohdy předehnán alternativními nákupními akcemi, jako například Amazon Prime Day,“ sdělil redakci Adam Kurzok, ředitel společnosti Expando, která se stará o české e-shopy prodávající do celého světa.

Podle společnosti Accenture, která letos provedla výzkum mezi 1500 zákazníky se jich 64 % tento rok staví k Černému pátku negativně, což je oproti minulým letům poměrně velké číslo. „Co je možná ještě více překvapivé, je to, že většina Američanů již nemá tak velký zájem ani o podobné velké akce typu Cyber Monday, které se dříve u zákazníků těšily velké oblibě,“ dodává Kurzok.

PSALI JSME:
Black Friday na český způsob

V Česku je Black Friday symbol slev. Kdykoliv

Zatímco v USA se slevová akce váže až k takzvanému černému pátku a následujícímu víkendu, aby ji v pondělí nahradilo tzv. Cyber Monday, čeští prodejci využívají tuto akci mnohem častěji.

„Black Friday se bohužel stal symbolem slev kdykoliv, kdy se to prodejci hodí. Třeba v červenci. Navíc, jak bude vidět třeba u prodejců elektroniky, akce poběží skoro celý měsíc. Je to takovým českým zvykem. Délka akce nahrazuje její výhodnost, protože slevy často nejsou příliš významné,“ domnívá se Vurma z Acomware.

Nejčastějším zbožím, které budou moci letos Češi pořídit se slevou, bude již tradičně elektronika a oblečení. Statistiky Acomware ukazují, že Black Friday slevy poskytují plošně také obchody se sportovním zbožím, nebo potřebami do domácnosti.

„Naopak ji nečekejte ve větší míře u všech specializovaných e-shopů, prodávajících jak rychloobrátkové zboží, kterým jsou například potraviny, tak zboží delší spotřeby – typicky stavebniny, knihy nebo nábytek,“ říká Vurma.

PSALI JSME:
Na co myslet při Černém pátku, aby se neprodražil

Slevy až 80 %? Nespěchejte a cenu si porovnejte

Mezi první české prodejce, kteří Black Friday spustili už začátkem listopadu, patří hlavně obchody s elektronikou a takzvané nákupní galerie. Často uvádějí slevy přes 50 procent, někdy až 80 %. Tak vysoká sleva se ale podle specialistů týká jen promile zboží. „Spousta prodejců jede na maximum svých kapacit. A právě vysoká poptávka netlačí prodejce k tak významným slevám jako v minulých letech,“ vysvětluje Vurma. Problémem může být také omezené množství některé elektroniky.

A slevy? Výjimkou není situace, kdy výchozí cena, z níž obchod slevu počítá, neodpovídá aktuální tržní ceně. Důvodů je víc. Prodejce například může uvést doporučenou maloobchodní cenu, která už ale – zejména u „staršího“ zboží – neplatí. Reálně totiž stojí zboží méně.

Nebo je zboží označeno slevou 30–40 %, ale i tak ho jinde levněji. Výjimkou nemusejí být ani další triky, jako je třeba umělé navýšení ceny z počátku podzimu, aby sleva působila na první pohled atraktivně. Odborníci tedy radí, aby zákazníci nebyli při nákupech zbrklí. Není výjimkou, že některé zboží před Vánoci zdraží a po Novém roce zase zlevní. V tom případě je lepší počkat si na výprodej.

PSALI JSME:
V povánočních výprodejích utratí Češi skoro tolik, co před Vánoci

×

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Spotřebitel

Nejčtenější

Nechcete už pracovat? Začněte počítat…

Už se vám nechce pracovat, protože jste se podle vašeho mínění už napracovali dost? Pak je ta správná chvíle spočítat si, zda máte nárok na starobní důchod, případně předdůchod či předčasný důchod. Pokud ještě ne, …
Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB
Rolovat nahoru