„Očekáváme, že nějakou formu Black Friday slev letos nabídnou až dvě třetiny prodejců. Samozřejmě primárně na internetu,“ říká David Vurma z konzultační společnosti Acomware, která zkoumala vzorek 189 největších tuzemských prodejců, který zahrnuje jak retail, tak e-shopy.
Jenže letošní Black Friday bude skutečně jiný než dříve. Jedna z každoročně nejvíce propagovaných nákupních akcí dostává nový kabát… a to nejen v USA. Black Friday býval tradičně považován za hlavní nákupní událost roku. Nejen ve Spojených státech, ale na všech kontinentech.
Největší světové značky proto směřovaly taktické marketingové iniciativy právě k tomuto období. A když došlo na lámání chleba, často braly Black Friday jako spásu k dosažení obchodních výsledků za daný rok. A když se nedařilo, nebo se dařilo méně, než bylo třeba, začaly vytvářet nové, alternativní nákupní akce.
„Black Friday už není to, co býval. Vzhledem k dramatickému vývoji na globálních trzích, i kvůli posunu mentality značek, se dostává jemně do pozadí a bývá mnohdy předehnán alternativními nákupními akcemi, jako například Amazon Prime Day,“ sdělil redakci Adam Kurzok, ředitel společnosti Expando, která se stará o české e-shopy prodávající do celého světa.
Podle společnosti Accenture, která letos provedla výzkum mezi 1500 zákazníky se jich 64 % tento rok staví k Černému pátku negativně, což je oproti minulým letům poměrně velké číslo. „Co je možná ještě více překvapivé, je to, že většina Američanů již nemá tak velký zájem ani o podobné velké akce typu Cyber Monday, které se dříve u zákazníků těšily velké oblibě,“ dodává Kurzok.
V Česku je Black Friday symbol slev. Kdykoliv
Zatímco v USA se slevová akce váže až k takzvanému černému pátku a následujícímu víkendu, aby ji v pondělí nahradilo tzv. Cyber Monday, čeští prodejci využívají tuto akci mnohem častěji.
„Black Friday se bohužel stal symbolem slev kdykoliv, kdy se to prodejci hodí. Třeba v červenci. Navíc, jak bude vidět třeba u prodejců elektroniky, akce poběží skoro celý měsíc. Je to takovým českým zvykem. Délka akce nahrazuje její výhodnost, protože slevy často nejsou příliš významné,“ domnívá se Vurma z Acomware.
Nejčastějším zbožím, které budou moci letos Češi pořídit se slevou, bude již tradičně elektronika a oblečení. Statistiky Acomware ukazují, že Black Friday slevy poskytují plošně také obchody se sportovním zbožím, nebo potřebami do domácnosti.
„Naopak ji nečekejte ve větší míře u všech specializovaných e-shopů, prodávajících jak rychloobrátkové zboží, kterým jsou například potraviny, tak zboží delší spotřeby – typicky stavebniny, knihy nebo nábytek,“ říká Vurma.
Slevy až 80 %? Nespěchejte a cenu si porovnejte
Mezi první české prodejce, kteří Black Friday spustili už začátkem listopadu, patří hlavně obchody s elektronikou a takzvané nákupní galerie. Často uvádějí slevy přes 50 procent, někdy až 80 %. Tak vysoká sleva se ale podle specialistů týká jen promile zboží. „Spousta prodejců jede na maximum svých kapacit. A právě vysoká poptávka netlačí prodejce k tak významným slevám jako v minulých letech,“ vysvětluje Vurma. Problémem může být také omezené množství některé elektroniky.
A slevy? Výjimkou není situace, kdy výchozí cena, z níž obchod slevu počítá, neodpovídá aktuální tržní ceně. Důvodů je víc. Prodejce například může uvést doporučenou maloobchodní cenu, která už ale – zejména u „staršího“ zboží – neplatí. Reálně totiž stojí zboží méně.
Nebo je zboží označeno slevou 30–40 %, ale i tak ho jinde levněji. Výjimkou nemusejí být ani další triky, jako je třeba umělé navýšení ceny z počátku podzimu, aby sleva působila na první pohled atraktivně. Odborníci tedy radí, aby zákazníci nebyli při nákupech zbrklí. Není výjimkou, že některé zboží před Vánoci zdraží a po Novém roce zase zlevní. V tom případě je lepší počkat si na výprodej.