Black Friday na český způsob

Názor
Lidé by při nákupech neměli sledovat výši slev, které jsou mnohdy zavádějící. Spíše by se měli orientovat podle koncových cen. Ty je vhodné srovnávat na internetu s dalšími nabídkami u jiných obchodníků.
Lidé by při nákupech neměli sledovat výši slev, které jsou mnohdy zavádějící. Spíše by se měli orientovat podle koncových cen. Foto: FAEI.cz

Ve Spojených státech po svátku Díkůvzdání je zvykem vyrazit do obchodů na nákupy. Obchodníci se toho pokouší využít marketingovou akcí Black Friday, kdy se výrazně zvyšují tržby. Obrazně řečeno můžeme říci, že je snahou obchodníků dostat zisky ze záporných červených čísel do kladných černých čísel. Popularita Black Friday se postupně rozšířila za hranice Spojených států a dorazila i do České republiky.

České pojetí Black Friday se výrazně liší od amerického. Mnohé české obchody nemají Black Friday pouze jeden den, ale slaví ho celý listopad a mnohdy deklarují, že levnější ceny až do Vánoc již nebudou. Odlišností, na které si v České republice musíme dát pozor, je však daleko víc. První analýzy letošního Black Friday nám dokonce naznačují, že byl plný podvodů.

Podle projektu Hlídačshopů.cz, který monitoruje největší české e-shopy, se mnohé produkty nikdy neprodávaly za původní přeškrtnuté ceny. Jde tedy o ceny zcela fiktivní, které slouží k vytvoření vysokých procentuálních slev. Jinými slovy obchody fiktivně navyšují své původní ceny, aby vzápětí mohly ohromit své zákazníky výrazným cenovým rozdílem.

Největší prodejci na internetu se letos chovali seriózně. E-shopy Alza a Mall zdražily v rámci Black Friday pouze jednotky produktů. E-shop CZC dokonce neměl ani jeden takový prohřešek. Naopak e-shop T.S.Bohemia během Black Friday fiktivně navýšil původní cenu u 653 produktů. Společnost Mountfield zas měla o Black Friday v akci 163 produktů s průměrnou slevou 63 procent. Ve skutečnosti však slevy dosáhly v průměru pouze úrovně 26 procent.

Dalším prohřeškem obchodníků je, že využívají doporučenou maloobchodní cenu k výpočtu slevy. Když se však podíváme na údaje přímo u výrobců, zjistíme, že nekorespondují s tím, co deklarují obchodníci. Rovněž jsou známy případy, kdy časově omezené výhodné nabídky jsou po ukončení Black Friday výhodnější, než v jeho průběhu.

Autor je hlavní ekonom společnosti BH Securities
(Redakčně upraveno)

PSALI JSME:
Na co myslet při Černém pátku, aby se neprodražil

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Další z rubriky Spotřebitel

Jak Češi vloni jedli a pili?

Spotřeba většiny potravin v Česku v roce 2018 meziročně narůstala, vyplývá z čerstvě zveřejněných čísel Českého statistického úřadu. Důvodem byla obecná ekonomická prosperita ČR, růst kupní síly Čechů a příznivý …

Nejčtenější

Nechcete už pracovat? Začněte počítat…

Už se vám nechce pracovat, protože jste se podle vašeho mínění už napracovali dost? Pak je ta správná chvíle spočítat si, zda máte nárok na starobní důchod, případně předdůchod či předčasný důchod. Pokud ještě ne, …

Do důchodu v 65 letech. Nebo bude všechno jinak?

Čím jsme starší, tím více vyhlížíme magickou hranici 65 let, kdy budeme moci začít čerpat starobní důchod. Finanční prostředky, které jsme každý měsíc či jednou za rok platili státu, se nám konečně začnou vracet a …
Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB
Rolovat nahoru