Black Friday: Slevovým hitem bude letos spíše oblečení a kosmetika

Názor
Už za necelých čtrnáct dní, 26. listopadu, nastane letošní Black Friday. Den plný slev, importovaný z USA, se v Česku uchytil v necelém posledním desetiletí zejména v oblasti internetového nakupování. Letos však nebude, jak tomu bývalo, tolik ve znamení zlevněné elektroniky, jako spíše zlevněného oblečení či kosmetiky. Elektronika totiž v některých případech dokonce i zdraží. Důvodem je především světová čipová krize. 
Pokud se zákazník nechce stát obětí triku, měl by využívat internetových srovnávačů cen, případně si ověřit rizikovost e-shopu. Ilustrační foto: Depositphotos.com

Black Friday s menším počtem slev na elektroniku či bílou techniku ale nebude Čechům zase tolik vadit. Řada z nich si spotřebiče nakupovala už loni, během pandemických uzávěr. Ani Česku se loni nevyhnul třeba růst sháňky po herních konzolích, které lidem pomáhaly krátit čas během lockdownů. Prudký loňský nárůst poptávky po playstationech a dalších konzolích je jedním z důvodů současné čipové krize.

Lze tedy říct, že elektronikou jsou nyní Češi poměrně dobře vybaveni, takže i vzhledem k nepříliš výrazným slevám se jejich zájem během letošního Black Friday přesune jinam. Hlavně k oblečení či kosmetice.

Slevové akce během Black Friday hodlají k výhodnému internetovému nakupování – zejména právě oblečení či kosmetiky – využít více než dvě třetiny Čechů, vyplývá z průzkumu společnosti Proficio. To je historicky rekordní číslo. Celkově ale budou slevy slabší než jindy. Nejen v oblasti elektroniky, ale obecně.

Rapidní inflace – která v době letošního Black Friday už bude přesahovat šestiprocentní úroveň – letos slevové šílenství poněkud utlumí. Prodejcům zboží rostou náklady, včetně těch přepravních nebo nákladů na pracovní sílu či energie, takže si nemohou dovolit jít s cenami tolik dolů jako v minulých letech.

Black Friday byl do Česka importován ze Spojených států, do širšího povědomí se dostal po roce 2013, v souvislosti s rozvojem on-line nakupování. Pro zákazníky je lákavou možností, jak využít slev a zároveň se vyhnout narvaným obchodním centrům a souvisejícím frontám u pokladny.

Nákupy během „Černého pátku“ – jak v e-shopech, tak z menší části také už i v kamenných obchodech – podniká v průměru posledních let zhruba 60 procent Čechů, obvykle si koupí tří produkty. Ženy letos utratí v průměru 3500 korun, muži 4000 korun. Muži běžně nakupují hlavně elektroniku (což se tedy letos výjimečně změní, pozn. red.), ženy oblečení a obuv. Obecně populární je také nákup kosmetiky, dětského zboží a domácích spotřebičů.

PSALI JSME:
Nákupy akorát tak pro zlost. Přijde šunt anebo vůbec nic

Tak jako v minulých letech i letos ovšem musí být lidé během „Černého pátku“ obzvláště na pozoru. Prodejci totiž s oblibou klamou zákazníky přemrštěnými či falešnými slevami, až v desítkách procent případů. Obchodníci například těsně před slevovým obdobím, třeba před začátkem „Black Weeku“, tedy celého týdne slev, jen vrcholí „Černým pátkem“, ceny výrazně nadsadí.

Opticky pak sleva vypadá mnohem větší. Prodejci také uplatňují trik nabízení „speciálních sad“, přičemž v balení, ve kterém zákazník zboží dostane, chybí část obvyklého vybavení a příslušenství (k mobilu tak třeba nedostane propojovací kabely, sluchátka nebo baterie). Pokud se zákazník nechce stát obětí triku, měl by využívat internetových srovnávačů cen, případně na webových stránkách České obchodní inspekce (ČOI) ověřovat, zda ten či onen e-shop není rizikový.

Podle analýzy nákupního rádce Heureka.cz vždy neplatí, že by bylo v listopadu zboží levnější než v jiných měsících roku. Někteří prodejci i po padesátiprocentní slevě nabízejí zboží za cenu, za kterou se dá sehnat i u ostatních prodejců, a to třeba i bez slevové akce. Triky se slevou jsou zákonem zakázány. Za porušení zákona o ochraně spotřebitele může ČOI uložit pokutu až do výše pěti milionů korun.

Nákupního šílenství se obvykle snaží zneužít podvodníci, ba přímo zločinci. Třeba přes komunikační aplikaci WhatsApp nebo sociální síť Facebook se k českým uživatelům v minulých letech šířily podvodné zprávy vydávající se za poukazové akce Teska, Penny nebo Lidlu. Od lidí lákaly osobní údaje, mobilní platby i přístup k bankovnímu účtu.

PSALI JSME:
Na co myslet při Černém pátku, aby se neprodražil

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Spotřebitel

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB