Malé hospody zřejmě přechod na elektronickou evidenci tržeb neustojí. Ilustrační fotozdroj: www.pixabay.com

Blíží se konec malých hospod

Přesně na polovinu se ve svém názoru rozdělili účastníci nedávné ankety, kterou zpracoval Finanční a ekonomický institut (FAEI). Měli se vyjádřit k zavedení elektronické evidence tržeb, a zatímco jedna polovina obhajovala právo státu vybírat daně od všech způsobem, který uzná za vhodné, druzí poukazovali na obtíže, které to způsobí především menším a středním podnikatelům.

A co o zavedení systému online hlášení plateb myslí majitel jedné pražské restaurace, který z pochopitelných důvodů chtěl zůstat v anonymitě?

„Není žádným tajemstvím, že v pohostinství se část příjmů i mezd personálu nepřiznává, a tedy nedaní. Takže musím přiznat, že připravovaná evidence tržeb je v pořádku, i když pro řadu malých hospod, které už dneska jsou v existenčních problémech, to bude znamenat likvidaci. Ale zásadně nesouhlasím se způsobem, jakým to ministerstvo financí chce provádět. Způsobí to všem obrovské technické a logistické potíže a popravdě si vůbec neumím představit, že by evidence v praxi vůbec mohla fungovat.“

Se zákonem o registračních pokladnách přišla již Grossova vláda s účinností od roku 2007, jednalo se však pokladny s tzv. fiskální pamětí, do níž se průběžně ukládaly finanční operace a která sloužila případné finanční kontrole. Tentokrát však jde o elektronickou evidenci tržeb, tedy on-line propojení s finanční správou a automatické vydávání účtenky, kterou bude mít zákazník za povinnost odebrat, a dokonce se jí prokázat při případné kontrole.

„Vezměte si klasickou situaci, že platí osm lidí u stolu a každý zvlášť. Servírka vyťuká do terminálu účet, odešle to na finanční správu, dostane zpátky potvrzení a vytiskne účtenku. To je odhadem akce na půl hodiny, když všechno půjde hladce. Což ale polovina lidí nervově nevydrží a bude odcházet bez placení nebo s položením peněz na stůl, jako se to dělá teď, když třeba pospíchají z oběda zpátky do práce. Ale tím už se porušuje zákon a hrozí pokuta v desítkách tisíc nebo zavření podniku, protože nemáte komu vydat pokladní blok a naopak povinností hosta je vzít si účtenku,“ popisuje majitel restaurace.

„Nebo další příklad – oslava. Celý večer přijímáte hromadné objednávky pro jeden stůl, a když se bude končit, tak někdo řekne, že zaplatí svoji útratu, ale pak třeba oslavenec bude chtít uhradit veškeré pití a přitom už část účtu bude odeslaná a potvrzená. To budeme všechno rušit a začínat znovu? Dovede si představit, co to udělá v deset večer za pohodu? A do toho dvakrát spadne internet, což se u nás děje běžně.“

Vládní koalice má zákon, který má platit od ledna 2016, spojený s velkým očekáváním. Zejména s nárůstem ročního výběru daní o 10,5 miliardy Kč, zatímco náklady odhaduje na 300 milionů. Pravicová opozice zákon, který už projednává Parlament, označuje za likvidační pro malé podnikatele a nadměrně obtěžující podnikatele i zákazníky.

Zákon pamatuje i na citelné sankce. Pro podnikatele se jedná o pokutu až půl milionu, uzavření provozovny nebo až dvouletý zákaz činnosti. V blokovém řízení za přestupky bude možné uložit pokutu až 10 000 Kč, přičemž ze znění zákona, který prošel prvním čtením ve Sněmovně, zatím není jasné, zda se tato sankce týká i toho, když se zákazník nebude moci prokázat účtenkou.

Vstupní náklady znamenají pro mě obstarat tři nové pokladny, protože máme tři provozy, takže zhruba 100 000 korun. A ke každé jednoho číšníka navíc, takže další tři platy, protože je nepředstavitelné, aby servírka běhala po place a do toho si desítky minut posílala zprávy s finanční správou a tiskla účtenky hostům. Ano, zaznamenal jsem, že budu mít jednorázovou úlevu na dani asi pět tisíc a sníží se DPH na stravování o pár procent. To je ale v porovnání s tím, co nás tento zákon bude stát, naprosto směšné.“

Elektronická evidence tržeb se bude v od ledna 2016 týkat podnikatelů v restauračních a ubytovacích službách, později budou do systému zahrnuty velkoobchodní a maloobchodní společnosti a fyzické osoby. Celkem by mělo jít o zhruba 600 000 obchodníků, řemeslníků, restauratérů a provozovatelů dalších služeb.

Evidovat se budou všechny tržby v hotovosti, placené kartou, stravenkami a dalšími podobnými způsoby – například kupony nebo poukázkami. Platby faktury bankovním převodem z účtu na účet evidenci podléhat nemají. Počítá se se zvláštním režimem pro podnikatele bez internetového připojení, kteří budou muset tržby elektronicky evidovat a finanční správě posílat jednou týdně.

„Nechci být špatným prorokem, ale podle mě se brzy zjistí, že je tento způsob kontroly technicky nezvládnutelný, a zhruba za půl roku se zruší. Podobně jako před časem nařízení, že si všichni musejí pořídit bezdotykové baterie. Pak se to v tichosti odpískalo jako zbytečnost, ale náklady nám nikdo nevrátil. Teď to na mě dělá dojem, že nám jedna vyvolená firma prodá terminály a druhá zřídí datové centrum. Ty dvě se napakují a my to zaplatíme. A také pokračuje trend, že všechno se dělá na míru velkým podnikům, které likvidují ty malé. U hospod podobně jako v obchodě, kde velké řetězce už vytlačily malé krámy,“ uzavírá majitel restaurace.

Share

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *