Už na jaře se zejména velké firmy snaží „předzásobit“ brigádníky na hlavní letní sezónu a nabízejí volná místa. „Podle našich statistik se největší počet brigád v roce zadá v květnu, ale z toho je jen velmi malý počet s nástupem od července,“ řekl Daniel Hrtáň, jednatel ze společnosti Ryxoo Universal, která provozuje portál Fajn-brigady.cz, na němž se aktuálně nabízí necelé tři tisíce brigád. Tedy nejvíce v celé zemi.
Největší zájem ze strany uchazečů je podle něho v srpnu. „Čistě letní výpomoci si firmy, soukromníci i pracovní agentury zadávají nejvíce v červenci a srpnu, tvoří zhruba šedesát procent ze všech inzerovaných nabídek. Je vždy lepší, pokud firmy s náborem začnou co nejdříve, aby měly časovou rezervu, a nemusely se stresovat,“ dodal Hrtáň.
Jeho slova potvrzují i zástupci jednotlivých společností. „Před létem se vše snažíme řešit s dostatečným předstihem, tedy ideálně už během května,“ řekla Bohumila Žáková, vedoucí personálního oddělení společnosti Enbra, která se zabývá prodejem otopné techniky.
Celoroční brigáda
Jsou ovšem i společnosti, které se po brigádnících poohlížejí už zkraje roku. Aby pak neměly problém lidi v hlavní sezóně sehnat. „Letos jsme navýšili kapacitu našich táborů na pět tisíc míst. Tomu odpovídá i počet výchovného a provozního personálu, který se vyšplhal na tři sta brigádníků. S jejich hledáním jsme proto začali už v zimě, období dvou měsíců do letních prázdnin pak využíváme k celkovému proškolení personálu,“ řekl Michal Chmelař z Agentury Tapaza, která pořádá letní dětské tábory.
Některé firmy hledají brigádníky po celý rok, nikoli jen v hlavní letní sezóně, kdy si stálí zaměstnanci vybírají dovolené. „Vloni jsme řešili brigádníky prakticky po celý rok, nejen přes léto. Odvíjelo se to od postupného růstu tržeb velkoobchodu. Extrémem bylo loňské září, kdy jsme s třiceti brigádníky složitě vykrývali provoz a vychystávání zboží na rozvozy. Letos v létě počítáme s tím, že půjde pouze o několik brigádníků,“ uvedl předseda obchodního Družstva CBA Roman Mazák.
To, že v posledních dvou letech přestává platit, že brigády jsou svázané s letní sezónou, potvrzují i lidé z pracovního portálu Profesia.cz. Může za to například výrazná poptávka po pracovnících během předvánoční špičky – extrémní to bylo v loňském roce, kdy nabídka míst rostla o stovky procent.
Nový trend: mikrozaměstnání
Aktuálním trendem jsou takzvaná mikrozaměstnání: firmy se snaží oslovit lidi, kteří se dosud nezařadili do pracovního procesu – například proto, že jim klasické zaměstnanecké schéma nevyhovuje, nebo nemohou najít práci kvůli nedostatečné kvalifikaci. Jde převážně o nárazové práce bez nějakých závazků nebo dlouhodobých výhledů, často honorované hned po odpracované směně.
„Firmy využívají tuto formu zejména pro vykrytí denních nebo sezónních špiček. Nabídku mikrozaměstnání využívají často studenti, kterým vyhovuje maximální flexibilita při sjednávání práce, lidé v důchodovém věku nebo matky malých dětí, které chtějí pracovat třeba jen několik hodin týdně a v době kdy, se jim to zrovna hodí. Anebo také ti, kteří se z jakéhokoli důvodu nechtějí trvale vázat u jednoho zaměstnavatele či si takto přivydělávají k jinému zaměstnání,“ uvedl Michal Novák z Profesia.cz.
Nízká produktivita
Nejčastějšími brigádníky bývají zpravidla studenti, existují však i četné výjimky. „Často se setkáváme s tím, že jde o běžné pracující lidi, kteří tuto brigádu vykonávají ve svém volnu, například o dovolené,“ uvedl Michal Chmelař z Agentury Tapaza.
Právě studentům však přitom podle některých zkušeností často chybí dostatečná produktivita. „Studenti berou brigádu jako jednorázový přivýdělek. Je proto potřeba je sledovat, v jejich práci lze často najít velké rozdíly. Zatímco někteří pracovat chtějí a umějí, u jiných je situace opačná,“ dodal Roman Mazák z obchodního Družstva CBA.
Podle Marcely Vyskokové z personální agentury Advantage Consulting se některé firmy tento problém snaží řešit náborem studujících dětí svých zaměstnanců. „Takoví brigádníci jsou mnohem zodpovědnější, protože pracují ve stejné firmě jako rodiče a mnohdy mají možnost i přímo poznat jejich práci,“ sdělila Vyskoková.
Variantou je také navázání spolupráce s brigádníky z minulých let, kteří se dané firmě osvědčili. „S brigádníky máme velmi dobré zkušenosti, vzhledem k celoroční spolupráci se školami se nám intenzivně hlásí i sami. Ne jednou se stalo, že u nás nakonec zůstali natrvalo,“ řekla Bohumila Žáková ze společnosti Enbra.
Vyšší výdělky
Mezi firmami v posledních letech také roste konkurence, aby pracovníkům v létě nabídly zajímavé podmínky. Nejde jen o finanční odměny, ale také třeba rozložení směn tak, aby brigádníkům co nejvíce vyhovovaly, nebo příplatky za víkendovou či noční práci. Mezi další patří občerstvení nebo oběd zdarma, ale třeba také sleva na firemní výrobky.
Podle Jiřího Halbrštáta, manažera náboru a marketingu personální společnosti ManpowerGroup, nemusí studenti a další zájemci „brigádničit“ pouze na festivalech nebo ve stáncích, je možné sehnat i práci výrobě či v logistice. Dobrou zprávou pro všechny je, že finanční ohodnocení roste u brigádníků rychleji než u trvalých pracovních pozic. Firmy musí namotivovat lidi, kteří dělají jinou práci, aby si k nim na sezónu „odskočili“.
Nejlépe placeni jsou v průměru brigádníci ve Středočeském kraji, kde si vydělají 150 až 170 korun za hodinu. Nejnižší průměrně hodinové mzdy naleznete v Moravskoslezském a Ústeckém kraji, jejich výše dosahuje 120 až 135 korun. Celkově se průměrné mzdy brigádníků pohybují mezi 130 a 160 korunami za hodinu.