Bude to o ekonomice, blbečku. Babišovi ještě může volby vyhrát rapidní růst důvěry obyvatel v ekonomiku

Názor
Je tomu již přes třicet let od skončení bojových operací války v Zálivu. Tehdejší americký prezident George Bush starší se po spojeneckém vítězství stal miláčkem amerického lidu. V březnu 1991 jeho práci v úřadu kladně hodnotilo 90 procent Američanů. Zdálo se, že vítězství pro druhé volební období má „v kapse“.
Lidé se u říjnových voleb budou rozhodovat, komu dát svůj hlas, z podstatné části podle toho, jak se bude dařit právě ekonomice a jaký z ní budou mít pocit. Ilustrační foto: Depositphotos.com

Nastoupil ale James Carville. Jakožto stratég prezidentské kampaně Billa Clintona vyvěsil v ústředí volebního štábu v Little Rocku ceduli se třemi „přikázáními“. Ta v bodech shrnovala, co má kampaň zejména obnášet, co má sdělovat, aby Clinton-vyzývatel Bushe staršího z Bílého domu odklidil.

Druhé z „přikázání“ se nakonec stalo sloganem celé Clintonovy úspěšné kampaně: „The economy, stupid.“ Zatímco Bush starší obhajoval svůj mandát zdůrazňováním bezpečnostních hrozeb a role zahraniční politiky, Clinton – a zmíněný slogan to vystihuje – vsadil spíše na zájem běžného Američana o svoji peněženku a o svoji výplatu. „Je to ekonomika, oč ve skutečnosti jde, blbečku,“ hlásá totiž slogan.

Bush starší snad i pro své válčení odsunul ekonomiku na druhou kolej. V březnu 1991 byl sice na vrcholu popularity, jenže v USA zároveň končila osmiměsíční recese, která ztížila živobytí mnoha americkým domácnostem.

PSALI JSME:
Joe Biden prezidentem: Top 10 politických priorit (první část)

Nastala i v důsledku vpádu iráckých vojsk do Kuvajtu, respektive souvisejícího ropného šoku, který počátkem devadesátých let podlamoval důvěru amerických spotřebitelů i firem v ekonomiku. Důvěra zůstala podlomená déle, než jak trvalo opojení Američanů ze spojeneckého udolání Saddáma Husajna během proslulé operace Pouštní bouře.

A právě toho využil James Carville. Prezidentský vyzývatel Bill Clinton tak zkrátka Američanům sliboval, že pokud jej dostanou do Bílého domu, dočkají se vítězství i jejich vlastní peněženky.

České vládní strany tak jistě těší nejnovější, dubnová čísla Českého statistického úřadu. Aktuálně totiž hodnota ukazatele celkové důvěry v tuzemskou ekonomiku vzrostla na 94,7 bodu z březnové úrovně 87 bodů, tedy o 7,7 bodu. Jde o druhý největší meziměsíční nárůst důvěry lidí i firem v ekonomiku Česka v historii měření od roku 2003.

Výrazněji narostla důvěra v ekonomiku pouze jednou, a to loni v červenci. Tehdy lidé i firmy v Česku získali pocit, že se pandemii podařilo překonat. Tato tehdejší nálada byla podpořená otevíráním ekonomiky včetně například restaurací, k němuž docházelo už koncem jara.

PSALI JSME:
Důvěra v tuzemskou ekonomiku se v dubnu zvýšila

Nyní je výsledek příznivější o to, že k takovému otevření ekonomiky jako loni na přelomu jara a léta zatím nedošlo, přitom optimismus lidí i firem narostl také velmi výrazně. Na druhou stranu je pravda, že loni v červenci se z jarní uzavírky vzpamatovávala podstatná část průmyslu, který ovšem letos na jaře zavřený nebyl. Otevírání dobrovolně zavřené části průmyslu včetně automobilek tehdy optimismus umocnilo.

Citelný nárůst ekonomické důvěry lidí v Česku je tedy pozitivní zprávou právě pro vládní politiky. I pro ně platí stará dobrá poučka: „The economy, stupid“.

Lidé se u říjnových voleb budou rozhodovat, komu dát svůj hlas, z podstatné části podle toho, jak se bude dařit právě ekonomice a jaký z ní budou mít pocit. Čím lepší tento pocit bude, tím lepšího výsledku vládní strany mohou potenciálně dosáhnout.

Autor je hlavní ekonom Trinity Bank a člen Národní ekonomické rady vlády (NERV)
(Redakčně upraveno)

PSALI JSME:
Covidové „drive in“ volby: Jak jsem hlasoval z okénka auta

Zavřít reklamu ×

Napsat komentář: Nový Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Lidé a společnost

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Daň ze štěstí se může týkat každého

Poradna
Máváte tím kouzelným papírkem a blaženě se usmíváte – konečně jsem vyhrál, štěstí mi snad spadlo z nebe. Je to radost pochopitelná, ale trochu předčasná, protože než výhra v loterii, kurzové sázce či jiné hazardní hře z nebe dopadne až do výhercova klína, ztratí se 15 procent objemu.