Budoucnost nakupování, která se děje již dnes

Digitální technologie a umělá inteligence přinášejí do maloobchodu svěží vítr a trendy, které před pár lety zněly jako scifi. A progresivní firmy je již dnes uvádějí do praxe, jako například Accenture a Coop Italia, které společně vytvořili v Miláně Supermarket budoucnosti. V českém prostředí Rohlík.cz a Zoot.cz šetří čas a přináší zážitek při nakupování v segmetech, ve kterých by to ještě nedávno čekal málokdo.

„Zákazník se nechce u nakupování nudit. Trendy nejsou spojeny jen s online nákupy, ale technologie dělají zázraky i v kamenných prodejnách. Firmy musí stále sledovat vývoj, protože novinky zejména z prostředí digitálních technologií přinášejí nástroje, které dávají zákazníkům to, co ocení – příjemný nákup a úsporu času,“ říká Lukáš Vršecký z digitální platformy Rondo.cz.

Inovace a technologie pro nákupní zážitek

Dobrým příkladem využití nejmodernějších technologií pro nákupní zážitek je takzvaný Supermarket budoucnosti, který vytvořila společnost Accenture ve spolupráci s Coop Italia, největším italským řetězcem supermarketů. Spojuje fyzický svět s digitálním a vytváří atmosféru místních trhů pod širým nebem, která se snoubí s inovativními digitálními řešeními, jež nabízejí užitečné informace o výrobcích, a zároveň zlepšují orientaci v obchodu.

Jak to konkrétně při takovém nákupu probíhá? Když zákazník vezme do ruky konkrétní produkt nebo na něj jen ukáže, senzory v regálu to poznají a na displejích se objeví rozšířené informace o daném zboží. Od těch základních, jako jsou složení, původ, alergeny nebo kalorická hodnota, až po dopad na životní prostředí formou tzv. uhlíkové stopy. Při nákupu hovězího masa tak má každý možnost vidět přesně z jaké části těla skotu pochází, mapu a fotografii pastvin, stejně tak odkaz do dalších sekcí obchodu, kde mu k danému masu doporučí ideální omáčku či víno. Zákazníci také mají možnost individualizovat svou nabídku – prostřednictvím aplikace mohou nahrát do profilu své preference, tedy například alergeny, dietu nebo oblibu určitého typu vína. Aplikace je potom může po prostoru navigovat a nabízet jim zboží a slevy na míru.

Gamifikace – Jak dostat do nakupování hru a zábavu?

Gamifikace obecně přináší herní prvky do neherního světa. Cílem gamifikace nakupování je to samé – zábava a hra jako jeho součást. Je to jistě úkol nelehký, ale ne nemožný, jak ukazuje příklad již rok fungujícího systému Rondo.cz. Ten nabízí obchodníkům na klíč pokročilou formu věrnostního a motivačního programu, ve kterém dává zákazníkům hravou odměnu za nákup. Ti pak mohou v řádu minut vyhrát hodnotné věcné ceny a roste tak jejich pozitivní vnímání značky prodejce i motivace k dalším nákupům.

„Koncept gamifikace se nám hned od začátku osvědčil a zpětná vazba zákazníků i firem je skvělá. Navíc pomocí tohoto nástroje lze nejen zvyšovat loajalitu, prodeje a počty zákazníků, ale i zákazníky lépe poznávat a nabízet jim přesně to, co chtějí,“ shrnuje ve stručnosti benefity českého nápadu zakladatel a autor myšlenky Lukáš Vršecký.

Úspora času a větší a snazší výběr jsou základ

Hned vedle lepšího nákupního zážitku je pro zákazníka klíčová úspora času. Nakupování potravin na internetu je toho dobrým příkladem a aktuálním tahounem mezi méně tradičními segmenty e-commerce. Podle výzkumu Mastercard nakupuje potraviny online již více než čtvrtina Čechů. Mezi hlavní benefity patří pro zákazníky zejména úspora času při nakupování. A další růst se dá očekávat. Dokonce dalších 13 % dotázaných by službu rádo využívalo. Tento trend se dle studie rozšiřuje zejména z měst a s růstem pokrytí dovážkových služeb jde ruku v ruce i nárůst poptávky.

Podobný vývoj zažíval i segment dovozu hotových jídel z restaurací, kde boom začal již o několik let dříve a v posledních letech roste dále. „Ve špičce doručíme dnes již více než 4000 jídel za hodinu a tempo růstu se stále zrychluje,“ říká Jan Matějů, CEO DámeJídlo.cz.

Prostředí e-shopu a internetových srovnávačů dává zákazníkovi možnost vyhledání, prohlédnutí a porovnání velkého množství zboží. A díky novým technologiím v posledních letech rapidně roste i nákup módy online. Návštěva módních kamenných obchodů je stále pro mnohé příjemně stráveným časem. Přesto nákup módy online zejména díky progresivním novinkám z dílny Zoot.cz zažívá v ČR také velký růst. Zoot dokázal totiž kromě širokého a rychle dostupného portfolia módních značek nabídnout zajímavý zážitek a perfektní servis.  Další posílení online prodejů módy se očekává s rozšířením 3D kamer, které zákazníkovi automaticky určí velikost oblečení.

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Tiskové zprávy

Začal Global Money Week 2024

Od pondělí 18. do neděle 24. března 2024 se v České republice koná 12. ročník celosvětové vzdělávací akce Global Money Week. Česká bankovní asociace letos v jeho rámci opět pořádá národní kolo finančně-vědomostní …

Jak zajistit pojištění kola proti krádeži

Plánujete pořízení nového jízdního kola, abyste si již brzy mohli užívat první jarní vyjížďky? Pak byste měli pamatovat na to, že krádeže kol jsou v České republice velice časté. Podle policejních odhadů je ročně …

Predikce ceny bitcoinu v roce 2024: Co říkají experti?

Rok 2023 pro bitcoin znamenal jízdu na horské dráze. Po rekordním růstu v roce 2021 zažila tato nejstarší a nejrozšířenější kryptoměna (BTC) v roce 2022 prudký pokles a klesla pod 20 000 amerických dolarů (USD). V …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Posvítí nám semafor na cestu ke zdraví?

Analýza
Snaha usnadnit spotřebitelům orientaci v obalech, aby se nenechali zmást líbivými obrázky a lákavými tvrzeními. Systém, který nám pomůže v boji s nezdravými stravovacími návyky. To zní jako krok, proti němuž není možné nic namítat. Ale opravdu je evropské Nutri-Score tou cestou, jíž by se mělo značení potravin ubírat?