Budu spořit, slibovali si Češi. Po pár měsících už novoroční předsevzetí neplatí

Stačí pár měsíců, a novoroční předsevzetí jsou ty tam. Ukazuje to průzkum agentury STEM/MARK pro Home Credit, který se týkal finanční oblasti. Češi si nejčastěji slibovali, že budou více spořit a přestanou utrácet za zbytečnosti. Po zhruba třech měsících už ovšem mnozí přiznali, že aspoň jednou své předsevzetí porušili.
Více než 70 procent lidí v ČR pravidelně spoří. Foto: Pixabay

Lidé si na konci loňského roku například slibovali, že budou odkládat část výplaty a spořit, každý třetí pak chtěl méně utrácet za zbytečnosti. Třináct procent dotázaných si rovněž slibovalo, že bude chodit nakupovat se seznamem a včas platit různé splátky a poplatky. „Češi chtějí více hlídat domácí rozpočet,“ uvedl Jan Holoch, manažer společnosti Home Credit.

Jenže Češi se zároveň neradi omezují. Jen osm procent by bylo ochotno omezit výdaje za alkohol a cigarety. Podle průzkumu agentury STEM/MARK ani mnozí příliš nepřemýšlí nad úsporami v oblasti osobních financí. Sloučení půjček nebo změnu finanční instituce za tu, která nabízí výhodnější podmínky, řeší jen každý dvanáctý.

PŘEDSEVZETÍ PODLE VĚKU

Průzkum ukazuje, že předsevzetí si dávají především lidé ve středním věku, tedy mezi 30 až 44 lety. „Dá se předpokládat, že předsevzetí souvisí s vyšší mírou zodpovědnosti, která přichází s věkem, s rodinou, s postavením v zaměstnání,“ odhadl Jan Holoch.

Finanční předsevzetí si ale dávají i ti nejmladší, tedy lidé mezi 15 a 29 lety. Konkrétní plány obou věkových kategorií se však liší. Zatímco generace ve středním věku plánuje šetřit a odkládat výplatu, mladí mají jinou představu.

„Je to logické. Zatímco ti starší mají možnost vydělávat a zároveň s tím i spořit, těch mladších se mnoho finančních povinností zatím netýká. Velká část z nich zatím studuje a bydlí u rodičů, takže neřeší nájem ani odkládání části výplaty. Nejčastěji si proto slibují, že nebudou tolik utrácet,“ říká Holoch. A jak jsou na tom ti nejstarší?  Ve věkové kategorii nad 45 let si finanční předsevzetí dává jen polovina lidí – mají už totiž své zkušenosti a vědí, že důležité je věci dělat průběžně a sám od sebe.

ODLIŠNÁ REALITA

A jak si vedou Češi v dodržování předsevzetí? Už po několika měsících to není žádná sláva. Téměř polovina z nich porušila své finanční předsevzetí alespoň jednou. Nejčastěji neodolali a koupili si nějakou zbytečnost pro radost – z „hříšníků“ to přiznává každý druhý. Na druhou stranu pouze 3,5 procent prohlašuje, že po třech měsících svá předsevzetí úplně zrušili.

„Zajímavý je rozdíl mezi věkovými skupinami. Starší lidé si dávají předsevzetí méně často, ale pokud už do toho jdou, jsou mnohem důslednější než ti mladí. Skoro tři čtvrtiny své plány dodrží, zatímco mladí je neporuší pouze ve 40 procentech případů,“ sdělil Holoch.

Důvody selhání se liší podle toho, jaké cíle si kdo dal. Jedno z nejčastějších předsevzetí, tedy že si dotyčný bude něco z výplaty ukládat stranou, naboural nějaký nečekaný vyšší výdej peněz či změna plánů. Je tomu tak ve třech čtvrtinách případů. Češi ale přiznávají, že mnohdy prostě neměli dostatečně silnou vůli a nedokázali se k dodržování předsevzetí donutit. Ztroskotalo tak například vedení domácího rozpočtu.

„Důležité je uvědomit si, že přelom roku není žádné magické datum, od kterého je třeba všechno dělat správně, a pokud se to nepovede, rázem myšlenku opustit. U financí je svědomitost skutečně důležitá. Je tedy jedno, kdy přesně začnete vést domácí rozpočet nebo zda jeden týden nezapisujete pečlivě. Hlavní je se k tomu vrátit a pokračovat,“ doporučil Jan Holoch z Home Credit.

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Finance

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Posvítí nám semafor na cestu ke zdraví?

Analýza
Snaha usnadnit spotřebitelům orientaci v obalech, aby se nenechali zmást líbivými obrázky a lákavými tvrzeními. Systém, který nám pomůže v boji s nezdravými stravovacími návyky. To zní jako krok, proti němuž není možné nic namítat. Ale opravdu je evropské Nutri-Score tou cestou, jíž by se mělo značení potravin ubírat?