Čechy zasáhlo zdražení pohonných hmot, ale omezovat se zatím nebudou

Po vypuknutí války na Ukrajině došlo k významnému skokovému zdražení pohonných hmot. Tento vývoj sledovala nejen média ale především lidé, kterým nárůst cen zvýšil náklady na cestování. V průzkumu agentury STEM/MARK uvedlo 81 procent dotázaných, že dopady zdražení pocítili.
Čechy sice po ruské invazi na Ukrajinu zasáhlo zdražení pohonných hmot, ale omezovat se zatím nebudou, vyplývá z průzkumu agentury STEM/MARK. Ilustrační foto: Pixabay.com

Prudký nárůst pohonných hmot zaznamenali až na výjimky všichni (98 %), 81 procent z 511 dotázaných v „průzkumu“ (byl by reprezentativní, pokud by se jej účastnil dvojnásobek respondentů, pozn. red.) se zdražení přímo dotklo.

Celých 36 procent účastníků šetření uvedlo, že se jich prudký nárůst ceny pohonných hmot dotkl „významně“, dalších 45 procent dopady pocítilo, ale „ne zásadně“. Zdražení podle výzkumu pociťují lidé z menších obcí, menší dopad mělo na domácnosti s nižšími příjmy, které auto využívají významně méně.

„Automobil je bezpochyby nejužívanějším dopravním prostředkem. Denně nebo několikrát týdně jej využívá 65 procent dotázaných, buď jako řidič nebo spolujezdec. Autem častěji jezdí obyvatelé menších obcí do pěti tisíc obyvatel,“ sdělil redakci FAEI.cz Viktor Jurdič ze STEM/MARK.

PSALI JSME:
Jezdit ve vlastním. Pro skoro devět z deseti Čechů je důležité auto vlastnit

„Přestože ceny pohonných hmot stoupají, lidé nějaké zásadní změny chování neplánují. Auto se pro většinu z nás stalo nedílnou součástí každodenního života a život bez něj si už většina z nás nedokáže představit“, dodal Jurdič.

Z hlediska změn dopravních zvyklostí je podle něj poměr pozitivních a negativních odpovědí zhruba vyrovnaný. „Velmi záleží na lokalitě místa bydliště. Lidé z Prahy a velkých měst, kteří mají lepší možnosti využít jiné způsoby dopravy, jsou více připraveni ke změnám, naopak lidé z malých obcí jiné možnosti nemají,“ uvedl.

Obavu z dopadů růstu cen na svou finanční situaci má podle aktuálního výzkumu šest z deseti respondentů. Největší obavy podle něj mají lidé, kteří autem jezdí každý den. Lidé z domácností s nižšími příjmy se růstu cen pohonných hmot obávají přesto, že autem jezdí méně a zdražování paliv tak na ně dopadlo méně.

PSALI JSME:
Auta na baterky Čechy neberou. Počet nových registrací výrazně klesl

Další motoristický průzkum, tentokrát reprezentativní na vzorku 1050 respondentů, si loni v prosinci zadala společnost Schneider Electric pomocí nástroje Instant Research agentury Ipsos, a to na téma elektromobility. Dotazováni byli respondenti ve věku 18-65, kteří vlastní řidičské oprávnění skupiny B.

Češi podle tohoto průzkumu neřeší domácí nabíjení elektroaut, je pro ně údajně drahé, ale v ceně se vlastně neorientují. Vlastní elektronabíječku by si pořídilo jen sedm procent z nich. Hlavním důvodem je podle nich „vysoká cena“, o níž ale mají jen mlhavou představu. Domácí nabíjecí stanice totiž stojí už od 15 tisíc korun.

Uživatelé elektroaut musejí mnohem více než řidiči vozů s konvenčními motory řešit nabíjení. Zatím je v Česku ani ne 1 500 veřejných dobíjecích stanic. „V porovnání s přibližně čtyřmi tisíci čerpacích stanic je to rozhodně nedostačující,“ informoval naši redakci Leoš Kabát, specialista na elektromobilitu společnosti Schneider Electric.

PSALI JSME:
Česká firma vyvinula domácí rychlonabíječku pro elektromobily

Veřejné dobíjecí stanice jsou podle průzkumu Schneider Electric hlavním způsobem, jakým Češi svá elektroauta nabíjejí, popřípadě by nabíjeli, pokud by si ho pořídili. Využívá, nebo by je využívalo, 26 procent respondentů. Další pětina se spokojí s běžnou zásuvkou nebo zásuvkou se zesíleným příkonem.

„Drtivá většina respondentů ale nemá možnost elektroauto nabíjet a vlastně by jeho nabíjení ani neřešila. Oproti západní Evropě zatím elektroauta pro české řidiče zkrátka nejsou tématem,“ upřesnil Kabát. Podle něj ale do budoucna jistě budou. Od loňského října totiž platí novela stavební vyhlášky, která zpřístupní domácí nabíjení elektroaut.

Podle ní musí mít každá novostavba povinnou instalaci rozvodů pro nabíječky. A od konce minulého roku stát rozšířil podporu v rámci programu Nová zelená úsporám o nabíjecí stanice pro rodinné a bytové domy. Osobní nabíjecí stanice jsou zatím volbou jen pro sedm procent řidičů.

PSALI JSME:
Povinné dobíječky elektromobilů v novostavbách zdraží nové byty

Zavřít reklamu ×
  1. Žádná hrůza se nekonala! Před válkou byl benzín za 36.5 kč a nyní se dá u Tank Ono za 40.9 kč………Těch 4.4 korun zdražení nikoho nepoloží.Stačí jezdit úsporněji a jezdíte za stejnou cenu jako dřív.

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Motorismus

Škodovka ukázala elektrický městský crossover Epiq

Největší tuzemská automobilka, Škoda Auto, spadající do německého koncernu Volkswagen, odtajnila v pátek jméno svého elektrického městského crossoveru, a to společně s designovou studií nabízející první pohled na …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Jaká je budoucnost výškových dřevostaveb v Česku?

Analýza
V České republice stále platí zastaralá norma omezující výšku dřevostaveb na devět, respektive dvanáct metrů. Legislativa by se však měla brzy změnit. S ohledem na nespornou ekonomickou výnosnost projektů chtějí developeři stavět minimálně osmipatrové stavby (22,5 m), s výhledem do budoucna až osmdesátimetrové projekty, a to tzv. inženýrským způsobem.