Z toho vyplývá, že služba Lékař na telefonu primárně poskytuje obecné poradenství, v žádném případě tedy nesupluje osobní návštěvu u lékaře, nebo záchrannou linku pro případy akutních problémů a zdraví ohrožujících stavů. Pro tyto stavy stále platí dobře známá čísla 155 (Zdravotnická záchranná služba) nebo 112 (jednotné evropské číslo tísňového volání).
Kdo je Lékař na telefonu?
Na službu Lékař na telefonu se dovoláte na čísle 283 002 772. Pokud jste sami tuto službu ještě nevyužili, vězte, že telefon nejprve zvedne koordinátor medické asistence. Jeho úkolem je zjistit, co budete s lékařem konzultovat, a také dohodnout čas zpětného volání, tedy dobu, kdy vám zavolá zpět a propojí vás přímo s lékařem. Z vaší strany je zapotřebí identifikovat se, že jste klientem ZP MV ČR, a upřesnit váš problém. Cílem je, aby byly hovory y maximálně efektivní. Lékař se díky všem sděleným informacím může na zvolenou oblast dobře připravit a dotaz následně zodpovědět během několika minut. Služba je zdarma, hradíte pouze telefonní hovor podle tarifu svého operátora. Pro ZP MV ČR zajišťuje službu Lékař na telefonu společnost AWP Solutions ČR a SR.
Jak jsou volající spokojeni?
Kritériem kvality služby samozřejmě není jen počet odbavených hovorů, ale také míra spokojenosti klientů. „Z aktuálního čtvrtletního průzkumu vyplývá, že 88 % pojištěnců ZP MV ČR, kteří službu využili, je spokojených. Těší nás také skutečnost, že v 78 % případů se na Lékaře na telefonu klienti plánují obrátit i v budoucnu. Co se týče výhrad, pak klienti nejčastěji zmiňují, že linka neslouží k řešení aktuálních zdravotních obtíží. K tomu účelu však služba Lékař na telefonu nebyla zřízena,“ říká Hana Kadečková, tisková mluvčí Zdravotní pojišťovny ministerstva vnitra ČR (ZP MV ČR).
O službu je zájem napříč všemi věkovými skupinami. Podle jedné z lékařek na telefonu, MUDr. Reginy Herčíkové, patří mezi časté dotazy ty, které se týkají horečnatých stavů dětí, problematiky očkování a reakcí na očkovací látky. Starší pacienti zase chtějí poradit s dávkováním a interakcemi léků, vysvětlit odborné lékařské termíny nebo interpretovat výsledky vyšetření. Průměrná délka hovoru se pohybuje kolem 3 minut, výjimkou ovšem nejsou ani telefonáty, které končí rychleji s doporučením okamžitě zavolat rychlou záchrannou službu.