Ceny kakaových bobů klesly o 25 %, levnější čokoládu ale nečekejte

Cena kakaa sice od loňského prosince klesla o více než 25 procent, ale levnější čokoláda nás pravděpodobně nečeká.
Od loňského prosince cena kakaa klesla už o více než 25 procent a podle odhadů Světové banky by ceny mohly letos klesnout o dalších 13 procent. Ilustrační foto: Depositphotos.com
Od loňského prosince cena kakaa klesla už o více než 25 procent a podle odhadů Světové banky by ceny mohly letos klesnout o dalších 13 procent. Ilustrační foto: Depositphotos.com

Výrobci jako Milka, Orion nebo Kinder, v posledních letech zdražili nejen kvůli vyšším cenám kakaa, ale i kvůli vyšším nákladům na práci a dopravu. Když si ale spotřebitelé navyknou na vyšší ceny, snižování běžně nepřijde. Velikonoční sezona by mohla naopak opět zvýšit poptávku.

Výrobci čokolády zažili v posledních dvou letech výrazný cenový šok. Cena kakaa vzrostla o neuvěřitelných 350 procent kvůli kombinaci sucha a slabé úrody v hlavních produkčních zemích západní Afriky, která produkuje až 70 procent světového kakaa.

K tomu se přidaly narušené globální dodavatelské řetězce, což dále tlačilo na růst ceny této oblíbené komodity. Nezdražilo ale jenom kakao. Ceny kávy také zaznamenaly podobný nárůst (200 % od 2023, pozn. aut.) a po mírném poklesu se pohybují blízko dlouhodobých maxim. Připlatíme si tak i za kávu.

Na trhu se ale začínají objevovat první známky zlepšení. Od loňského prosince cena kakaa klesla už o více než 25 procent. Tento pokles můžeme odůvodnit dvěma faktory. Prvním je zlepšení počasí v klíčových producentských oblastech, jako je Pobřeží slonoviny. Zvýšené dodávky kakaových bobů tak pomáhají stabilizovat trh.

Podle odhadů Světové banky by ceny mohly v roce 2025 klesnout o dalších 13 procent. Druhým faktorem může být pokles objemu spekulativních obchodů, které do určité míry přispěly k předchozímu dramatickému nárůstu cen. Snížená poptávka po svátcích pak dala trhu další impuls k uklidnění.

Výrobci čokolády rychle přenášeli zvýšené ceny kakaa na spotřebitele. Mnoho značek, jako Orion, Milka nebo Kinder, už dříve zvýšilo ceny a zároveň přistoupilo ke změnám receptur či gramáže. Tento fenomén, známý jako „smrskflace“, znamená, že místo přímého zdražení výrobci zmenšují balení, aniž by si toho spotřebitelé okamžitě všimli.

Například tabulka čokolády Milka nejprve zdražila o 14 procent v roce 2023 a nyní výrobce Mondelez v tichosti snížil její gramáž ze 100 na 90 gramů. Spotřebitelé tak ve výsledku platí podstatně více. A přestože se velkoobchodní ceny začínají vracet na normálnější hladiny, konečný spotřebitel si na nižší ceny čokolády pravděpodobně ještě počká.

Samotné kakao totiž v klasické čokoládě tvoří jen relativně malý podíl. Na ceny měly dopad i jiné faktory, jako jsou ceny práce a transportu, které nemají předpoklad rychle klesat. Kromě toho výrobci málokdy snižují ceny, když jim klesnou náklady. Tyto „lepkavé“ ceny jsou fenoménem ve velkém množství spotřebního zboží.

Když si spotřebitelé zvyknou platit víc, ke snížení cen výrobce přinutí jen výrazný pokles poptávky. Jenže s velikonoční sezonou už téměř na obzoru bude poptávka po čokoládě znova růst. Takže kromě poklesu cen akcií kakaa se zřejmě výrazného zlevnění čokolády v obchodech nedočkáme.

Autor je investiční analytik společnosti eToro
(Redakčně upraveno)

Zavřít reklamu
Sdílet článek
Diskuse 0
Sdílet článek