Nafta tak stojí méně než 36 korun za litr poprvé od začátku loňského srpna, kdy se spotřební daň z ní po přechodném snížení vrátila z úrovně 8,45 Kč/l na 9,95 Kč/l. Ceny paliv u českých čerpacích stanic klesají soustavně od konce dubna.
V příštích sedmi dnech je třeba počítat s citelným zpomalením tempa zlevňování. Pohonné hmoty zlevní o zhruba 20 haléřů na litr jak v případě benzínu, tak nafty. Důvodem je nárůst cen ropy na světových trzích, k němuž v posledních dnech dochází. Cena ropy Brent se po propadu pod 80 dolarů za barel z minulého týdne vrátila nad tuto úroveň.
Děje se tak v souvislosti s vyhlíženým letošním snížením úrokových sazeb v USA, které povzbuzuje nejen růst cen akcií, ale právě také ropy. Ani středeční zasedání americké centrální banky nenabouralo přesvědčení trhů, že ke snížení sazeb letos dojde. Otázkou jim je spíše to, zda bude jedno, nebo dokonce dvě.
Ropa minulý týden citelně zlevnila v důsledku jednání kartelu OPEC a jeho spojenců v čele s Ruskem. Delegáti poněkud nečekaně dohodli na tom, že od října budou postupně ukončovat své škrty v těžbě ropy. Na světový trh by se tak mělo dostat více ropy dříve, než se dosud obecně mínilo, což představuje tlak na pokles její ceny. Tento vliv brání ceně ropy růst výrazněji.
I přes zmíněný probíhající i vyhlížený pokles cen bude letošní letní motoristická sezóna pro tuzemské řidiče druhá nejdražší v historii – z hlediska nominálních cen benzínu a nafty. Dražší byla z hlediska nominálních cen pouze motoristická sezóna roku 2022.
Ve vztahu k cenám všeho ostatního v ekonomice – a zejména ve vztahu k výši mezd – už však vývoj cen pohonných hmot zdaleka tak nepříznivý není. V zásadě platí, že dlouhodobě si motoristé mohou za průměrnou mzdu v ČR dopřát stále více a více litrů pohonných hmot.
Autor je hlavní ekonom Trinity Bank
(Redakčně upraveno)