Ilustrační foto.czzdroj: www.pixabay.com

Ceny zvyšuje několikanásobně vyšší marže

Často se o tom mluví a řada průzkumů to potvrzuje – německým spotřebitelům se nakupuje prostě lépe. Nejen, že mají ve svých obchodech větší výběr a jejich výrobky se od českých často liší kvalitou a chutí, ale totožné výrobky nakupují mnohdy výrazně levněji než čeští zákazníci.   

Ve srovnávacím testu, který připravila Potravinářská komora ČR ve spolupráci s MF Dnes a časopisem Svět potravin, zakoupili odborníci  v supermarketech v Praze a Drážďanech dvacítku totožných výrobků. Z těchto 20 bylo v Německu levnějších 13 produktů, nákup vyjde německého spotřebitele o 14 % levněji.

Vliv na to má samozřejmě rozdílná sazba DPH na potraviny – v ČR ve výši 15 %, v Německu 7 %. Podle hlavní ekonomky Reiffeisenbank Heleny Horské jsou však důvody také ve velikosti trhu, protože na tom německém se lépe rozpouštějí náklady na výrobu především rozšířených, značkových výrobků. „Německé domácnosti mají vyšší příjmy, mohou si proto dovolit kupovat více značkového zboží než české domácnosti. Producenti značkových potravin a zboží mají díky větší kupní síle větší obrat a své marže drží níž než v ČR.“ vysvětluje.

Ve výši marží obchodních řetězců vidí hlavní důvod znevýhodnění českých spotřebitelů také Miroslav Koberna z Potravinářské komory ČR: „Výsledek testu je alarmující, protože z pohledu HDP na hlavu je ČR na 84 % průměru EU, zatímco Německo je na 124 %. A porovnáme-li průměrné roční mzdy, dostaneme se v Německu téměř na dvojnásobek oproti ČR. V kontextu této logiky by měly být i náklady výrobců přiměřeně nižší, a tudíž by tuzemské zboží mělo být vysoce cenově konkurenceschopné. Vycházíme-li z těchto předpokladů, pak výrobky vyráběné pod stejnou značkou ve východních zemích by měly být levnější než výrobky produkované ve starých zemích. V případě, kdy pocházejí ze stejného výrobního závodu pro celý středoevropský trh, měly by být stejně drahé.“

A podle M. Koberny nelze ani argumentovat velikostí trhu nebo obchodní politikou, aby se rozdíl v ceně stejného výrobku ve dvou sousedních zemích dostal na úroveň desítek procent. Nižší životní a výrobní náklady v tzv. nových zemích by naopak měly ceny potravin ve srovnání s Německem tlačit o čtvrtinu až polovinu dolů. „Existuje tudíž jediné logické vysvětlení současného stavu a tím je výše marže, respektive obchodní přirážky obchodních řetězců. Pokud se tato marže pohybuje ve starých zemích na úrovni do 30 % a v nových u zpracovaných výrobků na úrovni 60 až 160 % a více, je jasné, proč je srovnatelné zboží pro českého spotřebitele dražší než v sousedním Německu.“

Share

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *