Červený diplom pro kariéru nestačí

Kdo ze školy nosí samé jedničky a památkou na vysokou mu je červený diplom, nemá i přes studijní úspěchy nalajnovanou stejně zářnou kariéru. Důležitější jsou jiné přednosti, například umění spolupráce s ostatními kolegy.
Stává se, že školní premianti práci nezískají. I když na ně přicházejí s kopiemi svých skvělých vysvědčení a diplomů. Reprofoto: muni.cz

Výborná školní vysvědčení rozhodně nejsou zárukou pracovních úspěchů. V praxi je mnohdy důležitější sociální inteligence a také to, jak člověk dokáže navazovat vztahy a prosazovat v práci své nápady.

Zatímco školy sázejí především na množství znalostí, práce se neobejde bez správného využívání vědomostí. Existují samozřejmě výjimky – například v medicíně nebo ve vědecké činnosti jsou kvanta školních znalostí a co nejlepší studijní výsledky vítané.

Jinými slovy lze říct, že zatímco školský systém je v Česku často postaven na memorování dat, reálný svět je zejména o aplikaci znalostí a o mezilidských vztazích a komunikaci. A to je problém našeho školství, kde se žáci a studenti moc interakci nenaučí.

A tak se na pracovních pohovorech stává, že školní premianti práci nezískají. I když na ně přicházejí s kopiemi svých skvělých vysvědčení a diplomů. Vždy je totiž pro práci důležitější, co konkrétně může uchazeč pro danou pozici nabídnout, jaká je jeho motivace či možnosti dalšího rozvoje.

Jaký je tedy recept na úspěšnou kariéru? Lidé by se měli učit novým věcem, které ve své práci využijí, měli by být proaktivní, neměli by se bát navazovat a rozvíjet vztahy. Důležitou roli sehrává také EQ – emocionální kvocient. Hodnotí schopnost nakládat se svými emocemi a s tím související spolupráce s okolím.

A ještě jeden tip pro úspěšnou pracovní kariéru, který dokazuje, že ne vždy rozhodují studijní výsledky: Pro ty, kdo nastupují do práce poprvé, je velmi důležitá skutečnost, kdo bude jejich nadřízeným. S trochou nadsázky lze poradit, aby si absolventi vybírali první práci podle osobnosti šéfa. Nadřízený je často klíčovým prvkem pro osobní rozvoj a další pracovní uplatnění.

Autor je managing partner ve společnosti Devire
(Redakčně upraveno)

Zavřít reklamu
Sdílet článek
Diskuse 1
Sdílet článek
Diskuse k tomuto článku je již uzavřena
  1. Ja Jarek

    Ono také hodně záleží na škole. Znalosti které v jedné škole stačí na samé jedničky na jiné nestačí ani na čtyřky. Díky velkému množství soukromých škol tady máme spousty titulovaných lidí mdlého rozumu. A tento problém zasahuje i do státních škol, které snižují nároky aby měly plné počty studentů na které jim stát platí příspěvky.