Češi dávají přednost ojetinám, stáváme se vrakovištěm

Při koupi dáváte přednost vozu ojetému nebo novému? Na tuto otázku odpovídali v minulém týdnu účastníci ankety, jejíž výsledky zpracoval Finanční a ekonomický institut (FAEI). Potvrdili tak smutný trend, že 56 % motoristů při nákupu preferuje ojetý vůz, zatímco 44 % se dívá spíše po novém automobilu. Na našich silnicích to podle toho bohužel vypadá.

Češi kupují raději ojetá auta, vozový park v Česku zastarává. Ilustrační foto: www.stocksnap.io

Český trh s novými vozy přitom v posledních měsících dynamicky roste, prodeje zaznamenávají rekordní nárůst. Současně se však také zvyšuje počet starých a nekvalitních vozů ze zahraničí, což sice snižuje jejich cenu v autobazarech, ale současně z nás dělá vrakoviště technicky vyspělé Evropy.

Podle údajů Svazu dovozců automobilů prodej nových osobních aut na českém trhu vzrostl od ledna do srpna meziročně o téměř 22 %. Za prvních osm měsíců se prodalo 152 954 vozů. Nejvíce tradičně prodávala Škoda Auto, 48 720 vozů této značky tvoří téměř třetinu všech prodaných automobilů. Škodovka se pyšní i nejprodávanějším autem, kterým je Octavia s 15 804 kusy.

Druhý byl Volkswagen s prodejem 16 448 vozů, což meziročně znamená nárůst o rekordních 37 %, a třetí Hyundai s 12 896 vozy, tedy meziroční navýšení o sedm procent. Následují Ford, Dacia, Opel a Kia.

Registrace lehkých užitkových automobilů vzrostly oproti loňskému roku o 29 % na 10 506 aut. Vede Fiat před Peugeotem a Fordem.

Naproti tomu trh s ojetými vozy cenově stagnuje a na silnicích se objevuje stále více technicky nevyhovujících automobilů. Výkupní ceny mohou podle odhadu společnosti Auto ESA meziročně klesnout až o 10 %, negativně je totiž ovlivňuje především dovoz stále starších a nekvalitních aut ze zahraničí. Počet dovezených ojetých vozů meziročně stoupl v prvním pololetí o 13 637 kusů. Z celkového počtu 72 538 dovezených ojetin bylo navíc plných 7825 vozů starších patnácti let.

Češi navíc si ze zahraničí dovážejí stále starší ojetiny. V letech 2013 a 2014 vedly dovozy aut ve staří od 6 do 10 let, avšak letos za prvních šest měsíců roku dávali Češi přednost vozům starým od 11 do 15 let.

Častým nešvarem je rovněž to, že mnoho nepoctivých dovozců přiváží do Česka stará a nekvalitní vozidla, u kterých přetáčí tachometry mnohdy až o desítky tisíc kilometrů. Stav tachometru se totiž zaznamenává až při následné kontrole STK při prvním přihlášení vozidla v ČR. Výkupní ceny takových vozů jsou přitom až o 10 % nižší, než je běžná tržní cena.

V Česku jezdí stále téměř osobních 700 000 aut bez katalyzátoru, jsou to tedy vozy vyrobené přibližně do roku 1993. Z tohoto počtu je 365 000 vozů starších 30 let. Vozidla bez katalyzátoru z celkového počtu všech ujetých kilometrů osobními auty v Česku tvoří sice zhruba jen čtyři procenta, zatěžují však životní prostředí nebezpečnými látkami zhruba 40 %.

Podle Sdružení automobilového průmyslu je v Česku registrováno téměř 5,1 milionu osobních aut s průměrným stářím 14,7 roku. Z toho 3,2 milionu aut je v provozu více než 15 let.

×

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Motorismus

Opravdu pohonné hmoty každé léto zdražují?

Jak to bude s pohonnými hmotami přes léto? V médiích se často objevuje informace, že pohonné hmoty v ČR jsou přes léto pravidelně dražší. Nejeden řidič si pak pomyslí cosi v tom smyslu, že čerpadláři se nestoudně …

Nejčtenější

Nechcete už pracovat? Začněte počítat…

Už se vám nechce pracovat, protože jste se podle vašeho mínění už napracovali dost? Pak je ta správná chvíle spočítat si, zda máte nárok na starobní důchod, případně předdůchod či předčasný důchod. Pokud ještě ne, …
Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB
Rolovat nahoru