Češi dávají přednost ojetinám, stáváme se vrakovištěm

Při koupi dáváte přednost vozu ojetému nebo novému? Na tuto otázku odpovídali v minulém týdnu účastníci ankety, jejíž výsledky zpracoval Finanční a ekonomický institut (FAEI). Potvrdili tak smutný trend, že 56 % motoristů při nákupu preferuje ojetý vůz, zatímco 44 % se dívá spíše po novém automobilu. Na našich silnicích to podle toho bohužel vypadá.

Češi kupují raději ojetá auta, vozový park v Česku zastarává. Ilustrační foto: www.stocksnap.io

Český trh s novými vozy přitom v posledních měsících dynamicky roste, prodeje zaznamenávají rekordní nárůst. Současně se však také zvyšuje počet starých a nekvalitních vozů ze zahraničí, což sice snižuje jejich cenu v autobazarech, ale současně z nás dělá vrakoviště technicky vyspělé Evropy.

Podle údajů Svazu dovozců automobilů prodej nových osobních aut na českém trhu vzrostl od ledna do srpna meziročně o téměř 22 %. Za prvních osm měsíců se prodalo 152 954 vozů. Nejvíce tradičně prodávala Škoda Auto, 48 720 vozů této značky tvoří téměř třetinu všech prodaných automobilů. Škodovka se pyšní i nejprodávanějším autem, kterým je Octavia s 15 804 kusy.

Druhý byl Volkswagen s prodejem 16 448 vozů, což meziročně znamená nárůst o rekordních 37 %, a třetí Hyundai s 12 896 vozy, tedy meziroční navýšení o sedm procent. Následují Ford, Dacia, Opel a Kia.

Registrace lehkých užitkových automobilů vzrostly oproti loňskému roku o 29 % na 10 506 aut. Vede Fiat před Peugeotem a Fordem.

Naproti tomu trh s ojetými vozy cenově stagnuje a na silnicích se objevuje stále více technicky nevyhovujících automobilů. Výkupní ceny mohou podle odhadu společnosti Auto ESA meziročně klesnout až o 10 %, negativně je totiž ovlivňuje především dovoz stále starších a nekvalitních aut ze zahraničí. Počet dovezených ojetých vozů meziročně stoupl v prvním pololetí o 13 637 kusů. Z celkového počtu 72 538 dovezených ojetin bylo navíc plných 7825 vozů starších patnácti let.

Češi navíc si ze zahraničí dovážejí stále starší ojetiny. V letech 2013 a 2014 vedly dovozy aut ve staří od 6 do 10 let, avšak letos za prvních šest měsíců roku dávali Češi přednost vozům starým od 11 do 15 let.

Častým nešvarem je rovněž to, že mnoho nepoctivých dovozců přiváží do Česka stará a nekvalitní vozidla, u kterých přetáčí tachometry mnohdy až o desítky tisíc kilometrů. Stav tachometru se totiž zaznamenává až při následné kontrole STK při prvním přihlášení vozidla v ČR. Výkupní ceny takových vozů jsou přitom až o 10 % nižší, než je běžná tržní cena.

V Česku jezdí stále téměř osobních 700 000 aut bez katalyzátoru, jsou to tedy vozy vyrobené přibližně do roku 1993. Z tohoto počtu je 365 000 vozů starších 30 let. Vozidla bez katalyzátoru z celkového počtu všech ujetých kilometrů osobními auty v Česku tvoří sice zhruba jen čtyři procenta, zatěžují však životní prostředí nebezpečnými látkami zhruba 40 %.

Podle Sdružení automobilového průmyslu je v Česku registrováno téměř 5,1 milionu osobních aut s průměrným stářím 14,7 roku. Z toho 3,2 milionu aut je v provozu více než 15 let.

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Motorismus

Škodovka ukázala elektrický městský crossover Epiq

Největší tuzemská automobilka, Škoda Auto, spadající do německého koncernu Volkswagen, odtajnila v pátek jméno svého elektrického městského crossoveru, a to společně s designovou studií nabízející první pohled na …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Jaká je budoucnost výškových dřevostaveb v Česku?

Analýza
V České republice stále platí zastaralá norma omezující výšku dřevostaveb na devět, respektive dvanáct metrů. Legislativa by se však měla brzy změnit. S ohledem na nespornou ekonomickou výnosnost projektů chtějí developeři stavět minimálně osmipatrové stavby (22,5 m), s výhledem do budoucna až osmdesátimetrové projekty, a to tzv. inženýrským způsobem.