Češi loni rekordně utráceli za alkohol. Ministerstvo zdravotnictví chce zpřísnit regulaci reklamy

Umíme si dopřát. Loni jsme v restauracích, hospodách a kavárnách utratili 175 miliard korun. Za alkohol v obchodech pak dalších 90 miliard. Ministerstvu zdravotnictví se to nelíbí, alkohol podle ministra není dobrým kamarádem.
Češi loni rekordně utráceli za alkohol. Ilustrační foto: Depositphotos.com

Pivo, víno a lihoviny vytáhly z českých peněženek v roce 2018 85,9 miliardy korun. V roce 2017 to bylo o 4,1 miliardy korun méně. „Vzhledem k vývoji cenové hladiny v oblasti alkoholických nápojů a vývoji spotřebitelských tržeb v daném segmentu v roce 2019 lze předpokládat, že v loňském roce 2019 se útraty Čechů za alkohol přiblížily úrovni 90 miliard korun, tudíž překonaly rekord roku 2018,“ uvádí Lukáš Kovanda, hlavní ekonom Czech Fund.

Češi sice vydají za alkohol nominálně více, ale od roku 1995 klesl podíl výdajů za alkoholické nápoje na celkových spotřebitelských výdajích Čechů z 5,4 procenta na 3,3 procenta v roce 2018.

Významně se ale změnil životní styl Čechů. „Mnohem více než v půli 90. let se dnes stravují v restauracích a hospodách. Vždyť loni utratili dle odhadu na základě dat Eurostatu v restauracích, hospodách a kavárnách rovněž rekordní sumu 175 miliard korun, tedy o 100 miliard korun více než ještě v roce 2000. Lze předpokládat, že podstatnou část výdajů za alkohol, které by před čtvrtstoletím realizovali ještě v obchodu pro domácí spotřebu, dnes realizují právě v některém z veřejných stravovacích zařízení. Místo lahváče v obchodu na rohu si dnes zkrátka častěji než před čtvrtstoletím dávají ‚jedno‘ v restauraci,“ doplňuje Kovanda.

Ministerstvo chce regulaci reklamy

Pokles podílu alkoholu na spotřebitelských výdajích, k němuž v posledním čtvrtstoletí došlo, lze jen zčásti připsat zdravějšímu životnímu stylu. I proto se Ministerstvo zdravotnictví (MZ) rozhodlo přísněji regulovat oblast reklamy na alkohol, vychází přitom z doporučení nejen českých odborníků, ale i mezinárodních organizací, jako jsou Světová zdravotnická organizace (WHO) či Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD).

PSALI JSME:
Alkohol na Silvestra kupuje devět z deseti lidí

Podle WHO má alkohol podíl na 18 procentech sebevražd a stejný podíl také na úmrtích spojených s násilím, z 27 procent se podepisuje na dopravních nehodách, bezmála z poloviny (48 procent) je viníkem onemocnění jater a z 26 procent je příčinou rakoviny ústní dutiny, slinivky či hltanu. Alkohol tak podle reportu WHO z roku 2018 usmrtil tři miliony lidí, což je šest lidí každou minutu.

Výrobci alkoholu ale do propagace investují miliardy korun a často v ní ukazují podnapilé a šťastné lidi. „Reklama by neměla vzbuzovat dojem, že alkohol je ‚dobrý kamarád‘, což se stále ještě děje,“ uvedl ministr zdravotnictví Adam Vojtěch. Reklama by tak podle MZ neměla nabádat k nestřídmému užívání alkoholických nápojů a hlavně by neměla dojem, že užívání alkoholických nápojů přispívá ke společenskému nebo sexuálnímu úspěchu.

Ministerstvo proto navrhuje, aby reklama na alkoholické nápoje nezobrazovala živou bytost, nebo jakékoliv její zpodobnění, neměla by používat nebo napodobovat hlas veřejně známých osob či postav z filmů a pořadů zaměřených na děti.

PSALI JSME:
Češi jsou milovníci neřestí: Pijí a kouří víc, než za komunismu

Zavřít reklamu ×
  1. Doufám že do těch statistik započítaly i cizince co doma nemohou chlastat a jezdí si to do Čech kompenzovat a nebude to jak z Německem které ruší elektrárny a Češi jim na to musejí finančně přispívat

Napsat komentář: Petr Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Zdraví

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB