Češi mohli v roce 2016 vybírat z více než milionu ojetých vozů

Zájemci o koupi ojetých automobilů měli v loňském roce možnost vybírat z celkového počtu 1 090 000 nabízených vozů prostřednictvím autobazarů i soukromých inzerátů. Průměrná cena činila 192 354 Kč, průměrné stáří 10,4 roku. V prosinci se na poklesu nabídky podílel i nižší objem dovozů.

Celkový počet nabízených vozů na českém trhu meziročně stoupl o 158 tisíc vozů, což znamenalo nárůst o 17 %. Nejvíce ojetých vozů tradičně nabídlo hlavní město. V Praze bylo v loňském roce postupně k dispozici celkem 298 273 ojetin, což v meziročním srovnání znamená nárůst o více než 22 tisíc automobilů. Naopak nejméně vozů nabídl v průběhu roku Karlovarský kraj (23 091), avšak toto číslo znamenalo nárůst, a to o 6,5 tisíce vozů oproti předchozímu roku. „Razantní nárůst nabídky ojetin ve všech krajích svědčí o oživení trhu s ojetými vozy, který se zvětšil téměř o pětinu. Širší vozové parky prodejců ojetých vozů tak stále více umožňují zákazníkům vybrat si vůz podle vlastních představ,“ říká generální ředitelka AAA AUTO, Karolína Topolová. V rámci zemí střední Evropy, kde AAA AUTO působí, je dle statistických údajů společnosti Česká republika druhým největším trhem ojetin. Na Slovensku bylo v uplynulém roce na trhu nabízeno 558 000 ojetých automobilů, v Maďarsku 686 000 a v Polsku 1 958 000.

Průměrná cena ojetin se zvýšila ze 180 194 Kč v roce 2015 na 192 354 Kč v loňském roce, tedy o 6,7 %. „Tento pozvolný nárůst cen svědčí o tom, že stále více klientů se přizpůsobuje trendu kupovat kvalitnější, a lépe vybavené ojeté vozy,“ dodává Topolová. Počet najetých kilometrů ovšem zaznamenal mírný nárůst. Zatímco v roce 2015 byl průměrný nájezd 147 812 km, loni to bylo 157 177, což znamenalo nárůst o 6,3 %. Průměrný věk ojetin na českém trhu za rok 2016 činil 10,4 roku.

Mezi nejvíce inzerované značky v uplynulém roce patřila tradičně tuzemská Škoda, následovaná VW a Fordem. Ve stejném pořadí obsadily prvních pět příček v TOP 10 nejvíce nabízených ojetin roku 2016 i jednotlivé modely těchto značek. Za první Škodou Octavií následovala Fabia, třetí byl VW Passat. Do první desítky se vešla i stále oblíbenější Škoda Superb. Ta obsadila v roce 2015 sedmou pozici. V loňském roce si, pravděpodobně zejména díky uvedení novému modelu na trh (červen 2015) a následném vstupu tohoto modelu mezi zánovní ojetiny ještě polepšila a skončila na celkové 6. pozici. Odsunula tak o jednu příčku níže Ford Mondeo. V rámci TOP 10 nejinzerovanějších ojetin se nicméně jednalo o jedinou změnu.

Nejinzerovanější ojeté vozy na českém trhu za rok 2016

  1. Škoda Octavia 2. Škoda Fabia 3. Volkswagen Passat 4. Volkswagen Golf 5. Ford Focus 6. Škoda Superb 7. Ford Mondeo 8. BMW 3 9. Renault Megane 10. Opel Astra

Vývoj trhu ojetin v prosinci 2016

V samotném posledním měsíci loňského roku bylo na českém trhu ojetin k dispozici 69 000 tisíc vozů, tedy o 2000 méně, než v listopadu. „Kromě běžného útlumu obchodu s ojetinami během konce roku měl na snížení nabídky podíl i pokles objemu dovážených ojetých vozů pod úroveň prosince roku 2015. Celkově tak dovozy ojetin nenaplnily prudce růstový trend ze začátku roku,“ vysvětlila Topolová.

Průměrná cena automobilů klesla v prosinci z listopadových 200 650 na 197 205 Kč, tedy o více než 3000 Kč. Statistika průměrného nájezdu zaznamenala oproti listopadu menší pokles, a to na 153 415 km, průměrné stáří automobilu stouplo z prosincových 9,1 na 9,7 roku. Žebříček deseti nejčastěji inzerovaných ojetin na českém trhu v prosinci potvrdil rostoucí oblibu rodinných vozů, a to zejména v průběhu právě probíhajících zimních měsíců. Volkswagen Touran, se již podruhé za sebou probojoval do TOP 10. V prosinci si dokonce polepšil ještě o jednu pozici a obsadil pomyslnou devátou příčku. „Rostoucí oblibu rodinných vozů vidíme zejména v souvislosti se začínající lyžařskou sezonou, v rámci, níž se zvyšuje poptávka po prostornějších vozech“ dodala Topolová. Svou roli zde ovšem hraje i fakt, že před necelými 2 lety byla představena nová generace tohoto modelu.

Nabídku ojetých vozů kontinuálně mapuje 30 analytiků výkupního oddělení AAA AUTO, kteří denně aktualizují zejména cenovou mapu ojetin v celém regionu střední Evropy. Sledují inzeráty na autoserverech, v tištěných médiích i webové nabídky autobazarů. AAA AUTO také prostřednictvím call centra, emailu a kontaktních formulářů analyzuje měsíčně až 15 tisíc přímých nabídek vozů, z nichž přibližně 5 tisíc nakonec vykoupí.

Zdroj: Tisková zpráva

Share

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *