Nákup ojetiny ze zahraničí stále může přinést nepříjemné překvapení. Získat jistotu v tom, co má vůz opravdu za sebou je stále obtížné.zdroj: www.pixabay.com

Češi nejčastěji kupují auta do 200 tisíc. Riskují

Češi nejčastěji kupují ojetá auta od sto do 200 tisíc korun. Podíl těchto vozidel na prodejích v prvním pololetí 2016 činil 38 procent. Zároveň výrazně narostl dovoz ojetin ze zahraničí, především z Německa a Itálie. Vyplývá to z analýzy společnosti Cebia, která se specializuje na ověřování původu aut na základě dat z databází servisů a pojišťoven.

Podle Cebia jsou však obavy českých zákazníků z toho, že české ojetiny jsou rizikovější, než zahraničí, často neopodstatněné. Naopak u aut z ciziny je velké riziko, že mají nelegální původ.

Statistika naznačuje, že se k nám z Německa a Itálie více vozí už tak trochu začínající šrot. Polovina dovážených vozidel je starších deseti let. Kromě toho téměř každé čtvrté vozidlo je ve skutečnosti průměrně starší o 1,8 roku než tvrdí prodejce, a než uvádí v papírech.

Stáčení tachometrů je stále běžné

Za první pololetí Cebia také zjistila více stočených tachometrů o dvě procenta. Celkově má kilometry staženo na 42 procent ojetin.

Žádáme přijetí nového zákona, který by výslovně postihoval stáčení jako trestný čin. Zároveň však upozorňujeme, že tímto krokem se problém stáčení nevyřeší, ani nezlepší, stejně jako se takovou legislativou nevyřešil v žádné zemi. Problém je totiž v dokázání skutkové podstaty trestného činu tomu, kdo skutečně vozidlo stočil. Stejný důkazní problém je v ČR i nyní, kdy stáčení je klasifikováno jako trestný čin podvodu. Nový zákon by pouze zabránil bezostyšnému nabízení stáčení firmami na internetu,“ uvedl ředitel Cebia Martin Pajer.

Nabídky bývají inzerovány jako tzv. servis tachometrů.

Bude stáčení trestné?

Proč není stáčení tachometrů trestným činem, i když se o tom u nás už tak dlouho mluví?

Tiskový odbor Ministerstva dopravy to vysvětluje takto:

Byly snahy takové porušení prosadit jako samostatný trestný čin. Nikdy se však nenašla všeobecná shoda. Je potřeba si uvědomit, že stáčení tachometrů je již dnes trestným činem podvodu. Přejmenování nelegálnosti v zákoně stav automaticky nezlepší. Záleží tedy na podnětech a spolupráci dotčených subjektů (STK, obec, občan, ale právě i bazar), neméně důležitým faktem je důsledné vyšetřování orgánů činných v trestním řízení. Ostatně v zemích, kde tento trestný čin mají zakotven, to nevedlo nikterak k masivnímu objasnění případů.

Chybí spolupráce

Jak je možné, že papíry ze sešrotovaného auta po totální havárii někde v cizině se našijí na jiné, ukradené auto, a to projde naším registrem?

Ministerstvo dopravy má toto vysvětlení: „Selhává spolupráce mezi zainteresovanými subjekty. Databáze sice jsou propojené, ale pokaždé selže lidský faktor. Je nedostatečná vůle a možná i motivace odpovědných lidí nastalé situace řešit.“ Jinými slovy: podmazat se to dá všude, databáze – nedatabáze.

Sjednocení podmínek 

Od  roku 2018 se v členských zemích EU včetně ČR mají sjednotit podmínky pro technické kontroly ojetých aut. Česko si od jednotného evropského protokolu Stanic technické kontroly slibuje omezení dovozu aut se stočeným tachometrem. Oznámilo to v úterý ministerstvo dopravy.

„Situace je taková, že řada ojetých vozů je do ČR dovážena z jiných zemí EU a před vstupem do našich databází u nich nemáme přesnou kontrolu nad tím, kolik mají skutečně najeto kilometrů. S naplněním příslušné směrnice počítáme a novelu zákona směřující k její implementaci chceme odeslat do meziresortního připomínkového řízení ještě v průběhu tohoto léta,“ konstatoval v médiích prostřednictvím ČTK mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold.

V současnosti Stanice technické kontroly nepožadují při dovozu doložení původu ani historie vozu, pouze zkontrolují technický stav a zapíšou a vyfotí stav tachometru.

Nikde neověřují, jestli je stav kilometrů reálný. Vydáním potvrzení o technické způsobilosti tak vlastně legalizuje stočené auto,“ uvedl v tisku mluvčí Cebie Jan Dryák.

Čtenáři se nám svěřují se svými poznatky, že na STK se lze s personálem domluvit na mnohém, když vozidlo v něčem nevyhovuje, i když stanice jsou pod kamerami a auta se z venku fotí. Je tedy otázka, zda nějaké sjednocování v Česku podvodům s ojetinami zatne tipec.

Jindřich Kolomazník

Share

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *