Vánoční cukroví peče podle průzkumu 85 procent tuzemských domácnostízdroj: Pixabay

Češi nemají peníze na Vánoce, většina musí hodně šetřit, někteří si berou půjčku

Pouhých 17 procent Čechů je schopno zaplatit Vánoce ze svého běžného rozpočtu, pro většinu lidí ovšem znamenají nejvýznamnější svátky v roce zvýšenou finanční zátěž a musí na dárky, výzdobu či pokrmy šetřit. Vyplývá to z aktuálního průzkumu agentury Nielsen Admosphere pro společnost Profi Credit.

Vánoce se slaví prakticky ve všech rodinách, ukázal průzkum. Devět z deseti Čechů dodržuje vánoční zvyky a tradice – štědrovečerní večeři, zdobení domovů, pouštění koled či posílání vánočních pohlednic. Velmi oblíbené je také vánoční cukroví, které peče 85 procent domácností.

Součástí svátků jsou pochopitelně i dárky pod stromečkem a další výdaje – potraviny, dekorace, cukroví, vánoční stromeček či adventní věnec. S Vánocemi se tak pojí citelný nárůst výdajů. Češi podle průzkumu agentury Nielsen Admosphere pro společnost Profi Credit letos v průměru utratí zhruba 10 tisíc korun, tedy o pětinu více než vloni.

VÁNOČNÍ PŮJČKY

Ovšem pouze pro 17 procent dotazovaných to neznamená finanční zátěž a jsou schopni je financovat z běžného rozpočtu. Většina lidí ovšem musí na Vánoce šetřit a pro více než čtvrtinu dotázaných dokonce představuje velkou finanční zátěž. Někteří si kvůli svátkům dokonce berou půjčku. Podle průzkumu to je 1,5 procent lidí. I když jde o relativně malé procento, v absolutních číslech jde o více než 150 tisíc Čechů.

Průměrná částka, kterou si lidé na Vánoce půjčují, je okolo 10 tisíc korun. Je to opět o něco více než vloni. „U nás je průměrná výše půjčky momentálně 10 825 korun, což je více než osmiprocentní nárůst oproti minulému roku. Vypovídá to o optimismu českých domácností a jejich vyšší ochotě utrácet,“ konstatovala marketingová ředitelka společnosti Dana Soukeníková.

PENÍZE POD STROMEČKEM

Mezi nejoblíbenější dárky pro své partnery a děti patří kosmetika, oblečení, hračky, ale také peníze. „Jen za hračky Češi loni vydali téměř tři miliardy korun,“ sdělil Jiří Klos, manažer vývoje bankovních produktů finanční skupiny Wüstenrot, která se udělala vlastní průzkum na téma Vánoce a peníze. Z něho vyplynulo, že významné postavení jako vánoční dárek získávají peníze. „V posledních letech začínají pod vánočním stromečkem stále více dominovat obálky s penězi na úkor překvapivých a kreativních dárků,“ uvedl Klos.

Podle aktuálního průzkumu Wüstenrot letos plánuje peníze darovat 48 procent Čechů. Naopak pro 37 procent dotázaných jsou peníze až poslední možností, když se jim nepodaří vymyslet vhodnější dar. Aktivní ve vyhledávání vhodného dárku jsou především ženy. „Podle průzkumu ženy v průběhu roku naslouchají potřebám a přáním ostatních, což jim pomůže při vymýšlení vánočních dárků. Tuto dovednost ale zvládá jen 36 procent mužů,“ řekl Jiří Klos.

Petr Starý

Share

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *